خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

رئیس دفتر توسعه فناوری‌های سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به حمایت‌های این وزارت‌خانه از حوزه دانش‌بنیان، گفت: صدور مجوز برای شرکت‌ها در حال حاضر آسان‌تر شده و در اداره کل تجهیزات پزشکی و سازمان غذا و دارو "میز خدمت" طراحی شده است.

 

‌به گزارش کارآفرین ناب، حسین وطن‌پور در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در بیانات اخیر خود مبنی بر «تشکیل گروه‌های علمی و همکاری با مراکز و شرکت‌های دانش‌بنیان» که در جمع نمایندگان تشکل‌های «علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و صنفی دانشجویان» عنوان شده است، تأکید کرد: در حوزه سلامت، دفاع خوبی در حوزه دانش‌بنیان وجود دارد؛ چرا که در سطح دانشگاه‌ها به خوبی در این زمینه فرهنگ‌سازی شده و رویدادهای استارتاپی متعدد و تخصصی در دانشگاه‌ها برگزار می‌کنیم که با استقبال دانشجویان همراه است.

وی ادامه داد: در غالب این رویدادهای استارتاپی، برای حل یک مسئله، ایده یا راهکار مناسب ارائه می‌شود. دانشجویان در این رویدادها یاد می‌گیرند چگونه همکار انتخاب کنند و ضمن تمرین کار گروهی، طراحی کسب و کار دانش‌بنیان را تجربه می‌کنند.

رئیس دفتر توسعه فناوری‌های سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی در زمینه برگزاری استارتاپ‌ها فعال شده‌اند و هر یک تا دو ماه یک بار در کشور رویداد استارتاپی با موضوع اختصاصی در سطح ملی برگزار می‌شود.

وطن‌پور افزود: بدین ترتیب دانشجویان صاحب ایده و نوآوری راهنمایی می‌شوند که چطور شرکت راه‌اندازی کنند. شرکت‌ها می‌توانند بعد از راه‌اندازی، در مراکز رشد پذیرش شده و در دانشگاه مستقر شوند.

وی با اشاره به حمایت ۶ صندوق پژوهش و فناوری از شرکت‌های حوزه علوم پزشکی و سلامت، تأکید کرد: منابع خوب مالی برای حمایت وجود داشته و فضای خوبی برای فعالیت‌های دانشجویان فراهم است. تنها نگرانی این است که اعضای هیئت علمی با دانشجویان در این حوزه همکاری و در قالب یک تیم، متشکل از یک الی دو عضو هیأت علمی و چند دانشجو، فعالیت کنند.

رئیس دفتر توسعه فناوری‌های سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ذیل دیگر حمایت‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از حوزه دانش‌بنیان، گفت: مراکز تحقیقاتی را از طریق بودجه و اعتبارات خاص به انجام پروژه‌هایی تشویق می‌کنیم که منجر به تولید محصول شود. همچنین در مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی (نیماد) به ایده‌هایی که بتواند به محصول تبدیل شود، گرنت اعطا می‌شود.

وطن‌پور با اشاره به اینکه لیستی از فراخوان‌های وزارت بهداشت در اختیار فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری قرار می‌دهیم تا برای تأمین نیازها و حل مسائل و مشکلات راهکار ارائه دهند، تأکید کرد: مسیر تولید محصول از پژوهش می‌گذرد. در حوزه دانش‌بنیان اجازه کپی‌برداری نمی‌دهیم؛ بلکه روی محصولی کار می‌کنیم که در داخل تولید نمی‌شود یا در دنیا وجود ندارد. این محصول معمولاً از تکنولوژی بالایی برخوردار است و فناوری نیز مبتنی بر پژوهش و علم پیش می‌رود.

وی افزود: حوزه دانش‌بنیان از مسیر پژوهش می‌گذرد و آن کسی که پژوهشگر خوبی است، می‌تواند فناور خوبی هم باشد؛ بنابراین پژوهشگری منحصر به نوشتن مقاله نیست، به ویژه آنکه اساساً بعضی ایده‌های استارتاپی نباید به مقاله تبدیل شوند؛ چرا که اطلاعات آن‌ها برای همه افشا می‌شود.

رئیس دفتر توسعه فناوری‌های سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه صدور مجوزها برای شرکت‌ها در حال حاضر آسان‌تر شده و در اداره کل تجهیزات پزشکی و سازمان غذا و دارو "میز خدمت" طراحی شده است، گفت: اگر چه بدنه کارشناسی به سرعت حوزه دانش‌بنیان ارتقا پیدا نکرده، اما سرعت تأیید شرکت‌ها افزایش پیدا کرده و شاهد افزایش خرید از شرکت‌های دانش‌بنیان در هیئت امنای ارزی هستیم.

وطن‌پور ادامه داد: از شرکت‌ها خواستیم زمانی که محصول تولید می‌کنند، خودشان استانداردهای محصول را به اداره کل تجهیزات پزشکی یا معاونت غذا و دارو ارائه کنند. در این حوزه اگرچه حمایت‌ها ایده‌آل نشده، اما همه مدیران در این میدان پا وسط گذاشته‌اند و کمک می‌کنند.

وی درباره "میز خدمت" گفت: در میز خدمت برای شرکت‌های دانش‌بنیان مسیر ویژه‌ای در نظر گرفته می‌شود که برای اخذ مجوز گرفتار سیستم‌های بوروکراسی داخل سازمان‌ها نشوند. آن‌ها در این مسیر راهنمایی می‌شوند چطور اسناد و مدارک خود را آماده کنند و تحویل دهند؛ زیرا بسیاری از شرکت‌ها نمی‌دانند چطور برای محصول پرونده درست کنند و آن را ارسال کنند. میزهای خدمت بعد از ارسال پرونده در خود سازمان پرونده را از قسمت‌های مختلف پیگیری می‌کند تا مجوز صدور پروانه سریع‌تر صادر شود.

رئیس دفتر توسعه فناوری‌های سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه اسامی مختلف همچون میز خدمت یا لاین ویژه به خدمات فوق داده شده است، گفت: باید صبوری کنیم تا این موارد مسیر حرکت خود را پیدا کند.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید