خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


حجه الاسلام دکتر سید حسین میرمعزی:

نظام آموزشی ایران، اقتصاد مقاومتی را بر نمی تابد
 راه تحقق اقتصاد مقاومتی مشارکت مردمی است

حجه الاسلام دکتر سید حسین میرمعزی اقتصاددان اسلامی در تشریح نسبت بین اقتصاد مقاومتی و اقتصاد اسلامی گفت: اقتصاد مقاومتی وجه بومی شده اقتصاد اسلامی در ایران است. اینکه گفته می شود اقتصاد مقاومتی یک مسأله کاملا عقلایی است که در کشورهای دیگر هم به این نتیجه رسیده اند؛ این قطعا درست است و همینطور است. بحث مقاوم سازی اقتصاد در دنیا بیش از یک دهه است که ادبیات علمی اش را پیدا کرده و کشورهای مختلفی مشغول بررسی راه های مقاوم سازی اقتصاد هستند.به گزارش فارس حجه الاسلام دکتر سید حسین میرمعزی اقتصاددان: اگر بخواهیم این مسأله را شفاف کنیم بهتر است موضوع اقتصاد مقاومتی را به مسأله توسعه تشبیه کنیم. توسعه هم یک مسأله ای است که همه کشورها دنبال آن هستند ولکن توسعه غربی یک وجهی دارد و توسعه اسلامی یک وجه دیگری. مسأله مقاوم سازی هم همینطور است، البته مقاوم سازی بخشی از اقتصاد مقاومتی است.

میرمعزی اظهار داشت: آنچه مسلم است این است که ما اقتصاد مقاومتی را در ظرف آموزه های اسلامی مورد بررسی قرار می دهیم. غربی ها هم مقاوم سازی اقتصادی را در ظرف ارزش های خود بررسی می کنند. بنابراین ما از مطالعات آنها هم می توانیم استفاده کنیم. کما اینکه از مطالعات آنها در باب توسعه هم استفاده کرده ایم. ولی نمی توانیم از غرب تقلید کنیم و باید مطابق ارزش ها و مبانی خودمان اقتصاد مقاومتی را تبیین کنیم و در مورد آن نظریه پردازی کنیم.وی در پاسخ به سؤال علت اجرایی نشدن و تبدیل نشدن تئوری های اقتصاد اسلامی به سیستم و مدل اجرایی در جامعه، گفت: یکی از دلایل اصلی، بحث نخبگان ما و دانش اقتصاد ما است. ما سالهاست براساس دانش اقتصاد غربی، نخبه تربیت می کنیم. سیستم آموزشی ما یک سیستم مبتنی بر مبانی و ارزش های غربی است. پس طبیعی است این کسانی که در این سیستم آموزش می¬بینند ولو هرچند هم معتقد و با ایمان باشند چون دانش آنها دانش اقتصاد متعارف است؛ نمی¬توانند مبتنی بر مبانی اسلامی نظریه پردازی کنند.
وی افزود: چنین افرادی قطعا یا به این سرانجام می رسند که اساسا اقتصاد اسلامی را باور نمی کنند یا اظهار عجز می کنند از اینکه بخواهند براساس اسلام نظریه پردازی کنند و خود این یک مانع بزرگ است. نخبگان ما در سطح کارشناسی و اساتید و حتی وزرا و نمایندگان و مدیران عالی ما همه در چنین سیستمی آموزش می بینند، این است که خیلی سخت می توانند دانش مبتنی بر مباحث اسلامی را باور کنند یا بخواهند آن را تولید و اجرا کنند.این استاد دانشگاه اظهار داشت: بنابراین مانع اصلی، نظام آموزشی است و باور به اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی به عنوان راه حل اساسی. طبیعتا این عدم باور در مدیران و مسئولان منجر به عدم اجرای آن نیز خواهد بود.میرمعزی در پایان تأکید کرد: راه ما برای تحقق اقتصاد مقاومتی مشارکت مردمی است. معتقدم مبدأ حرکت از دولت نیست بلکه حرکت از مردم است. مردم خود با نهادسازی های مردمی باید وارد شوند و اقتصاد مقاومتی را تحقق ببخشند. با سرمایه های خود و با روحیه جهادی و آنگاه از دولت مطالبه کنند که در مسیر بیافتد و عمل کند. یعنی شروع باید از مردم باشد زیرا مردم بهتر باور  می کنند و در مسیر آنچه که رهبری فرمودند عمل می کنند.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید