خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


موسسه رتبه‌بندی آمریکایی فیچ:

ایران 5 سال دیگر نخستین صادرکننده گاز جهان می‌شود

موسسه رتبه‌بندی آمریکایی فیچ طی بیانیه‌ای اعلام کرد، ایران ظرفیت بلندمدتی برای تبدیل شدن به بزرگ ترین صادرکننده گاز جهان را در اختیار دارد اما این قابلیت به علت هزینه بالا و پیچیدگی پروژه‌های تولید ال‌ان‌جی حداقل 5 سال زمان می‌برد.به گزارش  فارس، موسسه رتبه‌بندی فیچ، یکی از 3 موسسه رتبه‌بندی معتبر جهان طی بیانیه‌ای اعلام کرد، به لطف ذخایر 34 تریلیون مترمکعبی گاز طبیعی ایران که 18 درصد کل ذخایر جهان را تشکیل می‌دهد، این کشور برای تبدیل شدن به بزرگ‌ترین تولید کننده گاز در جهان، دارای پتانسیل‌ بلندمدتی است.

این موسسه آمریکایی در ادامه متذکر شد، اما حتی اگر تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران برداشته شود، حداقل 5 سال زمان خواهد برد تا این کشور تولید خود را افزایش دهد و خط لوله‌های لازم برای صادرات را احداث کند و به یک صادرکننده بزرگ گاز تبدیل شود. هزینه بالا و پیچیدگی پروژه‌های تولید ال‌ان‌جی به این معناست که صادرات قابل توجه ال‌ان‌جی، یک دهه یا بیشتر زمان می‌برد تا عملی شود.

بر اساس بیانیه موسسه فیچ، تولید گاز ایران از سال 2005 تا 2014 نزدیک به 70 درصد افزایش یافته و به حدود 173 میلیارد مترمکعب رسیده است. بر اساس برآوردهای آژانس بین‌المللی انرژی، ایران در حال حاضر تنها حدود 9 میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه، ارمنستان و آذربایجان صادر می‌کند. به لحاظ تاریخی، ایران هرگز یک صادرکننده بزرگ گاز طبیعی نبوده است و بیشتر صادرات محدود آن در اواخر دهه 1970، به اتحاد جماهیر شوروی سابق انجام می‌شد.فیچ در مورد پروژه‌های در دست احداث ایران نوشت، چندین پروژه گازی مهم ایران در مراحل مختلف اجرا هستند. سهم ایران از ذخایر اثبات شده میدان عظیم گازی پارس جنوبی حدود 14 تریلیون مترمکعب است درحالی‌که ظرفیت کنونی تولیدی آن تنها حدود 107 میلیارد مترمکعب است. آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند، ظرفیت اضافی 67 میلیارد مترمکعبی ایران در پارس جنوبی تا پیش از پایان دهه اخیر بکار گرفته شود.پروژه بزرگ دیگر، میدان پارس شمالی با ذخایر برآوردی 1.3 تریلیون مترمکعب است. شرکت چاینا نشنال آف شور اویل، در سال 2006، قراردادی به ارزش 16 میلیارد دلار برای توسعه پارس شمالی و احداث تاسیسات تولید سالانه 20 میلیون تن ال‌ان‌جی با ایران به امضا رساند.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید