خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

علیرضا حائری
اقتصاد در پساتحریم از نگاه کارشناسان
نشانه‌های خروج از رکود دیده نمی‌شود
جذب خطوط اعتباری بین‌المللی برای تولید

یک کارشناس صنعت با تشریح نیازهای بخش صنعت در شرایط پساتحریم، گفت:نشانه‌های خروج از رکود دیده نمی‌شود. در این وضعیت و در شرایط بعد از تحریم، دولت باید منابع مالی جدید را به سمت تولید هدایت کند تا قیمت تمام‌شده تولید کاهش یابد.
علیرضا حائری در گفت‌ و گو با خبرنگار اقتصادی فارس درباره الزامات سیاست‌گذاری دولت در شرایط بعد از تحریم، اظهار داشت: در گذشته، برنامه‌هایی برای مقابله با شرایط تحریم مصوب و اعلام شده بود اما به طور کامل اجرایی نشد و سیاست‌های گذشته کمکی به رفع محدودیت‌های تحریم نکرد.
وی تصریح کرد: حال با توجه به آرام شدن شرایط ،تسهیل برخی امور و در شرایطی که تعاملات تجاری ما با جهان راحت‌تر صورت می‌گیرد، باید برنامه جدیدی از سوی دولت اتخاذ شود و این سیاست‌ها با رویکرد حمایت از تولید اجرایی شود.

وی اظهار داشت: منابع مالی حاصل از آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران، منابع جدید ارزی، ایجاد خطوط اعتباری بین‌المللی مانند فاینانس، ری‌فاینانس و یوزانس باید به سمت حمایت از سرمایه‌گذاری در بخش تولید هدایت شود.
حائری، هدایت این سرمایه‌ها را به سمت تولید و جذب سرمایه‌گذاران خارجی عاملی برای کاهش هزینه تمام شده تولید و رفع رکود از بازار محصولات صنعتی دانست و گفت: در سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌ها بسیاری از صنایع به ویژه صنعت نساجی موفق به نوسازی ماشین‌آلات خود نشده‌اند، اما با تأمین منابع مالی جدید می‌توان از این منابع در جهت بازسازی خطوط تولید کارخانه‌ها استفاده کرد.
وی این اقدام را عاملی برای افزایش تولید، رشد کیفیت و اشتغال‌زایی در کشور عنوان کرد و گفت: علاوه بر این، می‌توان به بازارهای صادراتی نیز دست یافت و بازارهایی را که در دوران تحریم از دست داده‌ایم، دوباره به دست بیاوریم.
این کارشناس صنعت با تأکید بر لزوم حمایت دولت از تولید محصولات صادرات محور، گفت: اقتصاد کشور حدود 2 سال است که با رکود مواجه شده و با وجود بحث‌هایی که درباره پشت سر گذاشتن رکود می‌شنویم، نشانه‌هایی از این مسئله دیده نمی‌شود و رکود همچنان ادامه دارد.
حائری حمایت از صادرات و سوق دادن کالاهای داخلی به سمت بازارهای جهانی را یکی از راه‌های مقابله با رکود دانست و افزود: در زمان رکود باید به کاهش مالیات‌ها به ویژه در بخش تولید نیز توجه شود به طوری که باعث رشد تولید و رونق آن شود.
وی تصریح کرد: افزایش مالیات باید از محل افزایش تعداد مالیات دهندگان تأمین شود، نه اینکه بر صنایع موجود فشار بیشتری برای دریافت مالیات وارد شود.
حائری در عین حال با بیان اینکه حمایت‌های دولت در شرایط پساتحریم باید طوری باشد که باعث تضعیف بخش تولید نشود، گفت: اعمال موانع تعرفه‌ای نمی‌تواند حمایت مناسبی از تولید باشد، هم به ضرر تولید خواهد بود و هم به ضرر مصرف کننده.
وی تصریح کرد: افزایش تعرفه واردات کالا می‌تواند باعث رشد قاچاق شود در حالی که حمایت از تولید به روش‌هایی مانند کاهش مالیات، کاهش سهم بیمه کارفرما، تسهیل در پرداخت بدهی بانکی و اقساط معوق و اختصاص تسهیلات ارزی می‌تواند باعث کاهش قیمت تمام شده تولید و رقابت‌پذیر شدن صنایع داخلی شود.
به گفته وی، این مسایل در قانون رفع موانع تولید دیده شده که اگر اجرایی شود باعث کاهش قیمت تمام شده تولید محصولات خواهد شد.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید