خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 یحیی آل اسحاق اقتصاددان و رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران
 یحیی آل اسحاق:

 هیجان‌زدگی بخش‌خصوصی در پساتحریم راه نفوذ اقتصادی آمریکاست
هیچ امتیاز انحصاری نباید به شریک خارجی داد

 یحیی آل اسحاق اقتصاددان و رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران در تشریح راه های نفوذ اقتصادی آمریکا در ایران و روش های مقابله با این نفوذ گفت: هیجان‌زدگی بخش‌خصوصی در پساتحریم یکی از راه‌های نفوذ اقتصادی آمریکاست که باید مراقبت کرد.به گزارش  تسنیم، امام خامنه‌ای هفته گذشته در دیدار علما، صاحبنظران و میهمانان اجلاس مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام با اشاره به مقابله قاطع با «تلاش آمریکا برای سوءاستفاده از نتایج مذاکرات هسته‌ای و نفوذ اقتصادی سیاسی و فرهنگی در ایران»، افزودند: امریکایی ها می خواهند از توافقی که هنوز نه در ایران و نه در آمریکا تکلیفش و رد یا قبول شدنش معلوم نیست، وسیله ای برای نفوذ در ایران بسازند اما ما این راه را قاطعانه بسته‌ایم و با همه توان بالای خود، اجازه نفوذ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و یا حضور سیاسی در ایران را به امریکایی ها نمی دهیم.

در خصوص راه های نفوذ اقتصادی آمریکا در ایران و روش‌های بستن این منافذ با یحیی آل اسحاق اقتصاددان و رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران گفتگو کرده ایم. وی با اشاره به اینکه برای بررسی راه‌های نفوذ آمریکا در اقتصاد کشور نخست باید به تعریف مفهوم نفوذ بپردازیم، اظهار داشت: "نفوذ" به معنای تلسط یک کشور بر کشور دیگر است به گونه ای که این تسلط منجر به تهدیدهایی در حوزه‌های مختلف برای کشورها شود.این اقتصاددان با بیان اینکه نباید نوع همکاری و تعامل‌ ایران با کشورهای دیگر کیان و اصل انقلاب اسلامی را با خدشه روبه رو سازد، افزود: در روند همکاری‌های بین‌المللی باید نقاط  آسیب پذیر کشور را شناسایی و سپس به مقابله منطقی با آنها بپردازیم.آل اسحاق با تاکید براینکه باید حیطه و نوع نفوذ و جهت‌گیری‌های کشورهای مختلف از جمله آمریکا در همکاری با ایران شناسایی و مورد ارزیابی قرار گیرد، تصریح کرد: اقتصاد کشور در وضعیت کنونی نباید در تأمین کالاهای اساسی، فناوری و تکنولوژی و حتی ابزارهای اقتصادی تحت نفوذ کشور دیگری قرار گیرد چرا که در این صورت منجر به افزایش وابستگی و با قطع همکاری‌ها آسیب های جدی به کشور وارد می‌آید.

*هیچ امتیاز انحصاری نباید به شریک خارجی داد
این کارشناس اقتصادی با تاکید براینکه نباید هیچ‌گونه امتیاز انحصاری در قراردادها و همکاری‌های بین‌المللی دراختیار یک کشور قرار گیرد، گفت: کالاهای اساسی، قطعات یدکی، فناوری و تکنولوژی جزو کالاهای حساس در هر کشور محسوب می‌شوند که نباید آنها را منحصراً در اختیار کشورهای سلطه‌گر از جمله آمریکا قرار داد. چرا که تجربه ثابت کرده این کشور با قطع یک طرفه قرارداد و عدم ایفای تعهدات خود کشور مقابل را با آسیب های جدی روبه رو ساخته‌ است. وی با اشاره به اینکه در تعاملات بین‌المللی نباید اجازه ورود کالاهایی که اثرات فرهنگی دارند به کشور داد، تصریح کرد:  به عنوان نمونه برند مک دونالد نماد فرهنگی کشور آمریکا است که نبادی وارد کشور شود.

*نقاط نفوذ پذیر کشور را باید شناسایی کنیم

آل اسحاق با اشاره به اینکه مفهوم نفوذ یعنی نوعی تعامل که منجر به سلطه  دشمن بر کشور ما شود، افزود: در شرایط فعلی باید ببینیم کشور در کدامیک از رشته‌ها و کالاها دچار ضعف بوده و با اصلاح آنها مانع نفوذ کشورهای سلطه‌گر شویم. به عنوان نمونه در حوزه نفت و گاز باید قراردادها به‌گونه‌ای تنظیم شود که انحصار و نفوذ و سلطه برای آمریکا بوجود نیاید.این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه نباید هیچ رابطه اقتصادی که بار منفی دارد با شرکای غربی و به ویژه امریکا منعقد شود، گفت: کالاهایی که متناسب با آرمان‌های کشور و نظام جمهوری اسلامی نیستند نباید به کشور وارد شوند.آل اسحاق با تاکید بر اینکه باید از تقویت افراد و نهادها و تشکل‌هایی که با نظام مشکل داشته و خواستار نفوذ آمریکا در کشور هستند جلوگیری کرد، گفت: یکی از فرصت‌هایی که در پساتحریم در مشارکت واحدهای اقتصادی با یکدیگر بوجود می‌آید امکان سلطه و تهدید آمریکا در بخش‌های مختلف است. در این میان دولت و بخش‌ خصوصی باید مفهوم نفوذ را درک کرده و مانع نفوذ آمریکا در کشور شوند.وی با اشاره به اینکه نباید امکان ادامه همکاری درازمدت برای کشورهای سلطه‌گر در کشور بوجود آید، خاطرنشان کرد: باید اهداف کشورها در همکاری‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد تا احتمال نفوذ و تهدید بوجود نیاید. دولت باید عوامل نفوذ را رسماً شناسایی کند و مانع ورود آنها شود. در کنار این موضوع بخش خصوصی نیز نباید در شرایط پساتحریم هیجان زده شده و اقدام به امضای قراردادهای غیرکارشناسانه با کشورها از جمله امریکا کند.آل اسحاق با تاکید بر اینکه باید احتمال تبدیل هر فرصتی به تهدید را داد، گفت: البته در همکاری های بین المللی نباید فقط دیدگاه منفی داشت بلکه باید به صورت واقع بینانه با مسائل برخورد کرد.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید