خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

یک کارشناس اقتصادی :

اقتصاد ایران به انقلاب تکنولوژیک نیاز دارد

 یک کارشناس اقتصادی گفت: رشد اقتصادی آینده کشور نه از طریق سوخت های فسیلی بلکه از طریق خلاقیت ها و نوآوری های انسانی ممکن خواهد شد و دولت ایران چاره ای جز حرکت به سمت یک انقلاب تکنولوژیک ندارد.
به گزارش  تسنیم به نقل از پایگاه خبری کوارتز، بر اساس آمارهای صندوق بین المللی پول، ایران در بیش از 25 سال گذشته، همواره یکی از بالاترین رقم های فرار مغزها در جهان را به خود اختصاص داده است. بر اساس گزارش های بانک جهانی، مهاجرت سالانه دست کم 150 هزار فرد ماهر از ایران همه ساله ده ها میلیارد دلار هزینه روی دست اقتصاد این کشور می گذارد.بر اساس تحقیقی که در سال 2012 توسط بنیاد ملی علوم مستقر در واشنگتن انجام شد، 89 درصد دانشجویان مقطع دکتری ایرانی پس از پایان تحصیلات خود در آمریکا باقی می مانند.سال گذشته، بلومبرگ گزارش داد که «حداقل 40 درصد دانشجویان ممتاز دارای مدرک لیسانس در رشته های علوم و مهندسی برای کسب مدارج علمی بالاتر از کشور مهاجرت می کنند.

این رقم بالای مهاجرت نخبگان عمدتا ناشی از نرخ بالای بیکاری و عدم وجود امنیت شغلی در کشور است که حداقل بخشی از آن به سال ها تحریم اقتصادی ایران بر می گردد.دولت حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران بیش از رئیس جمهوری قبلی در حال مبارزه و آگاهی بخشی در مورد این واقعیت تلخ جامعه ایران است. روحانی سال گذشته گفت: در جهان امروز یک اقتصاد سنتی نمی تواند با جهان رقابت کند و ما در صورتی می توانیم با اقتصاد جهانی رقابت کنیم که یک اقتصاد دانش بنیان داشته باشیم.آیت الله علی خامنه ای، رهبر معظم ایران نیز از دولت خواسته تا با دادن انگیزه های لازم از میلیون ها ایرانی موفق و ثروتمند خارج از کشور سرمایه گذاری جذب کند تا بنیادی برای جذب تخصص و توانمندی علمی ایرانیان مقیم خارج برای رشد ملی ایجاد گردد.اما به رغم درک اهمیت ایجاد یک اقتصاد دانش بنیان، دولت ایران راه های معدودی برای تبدیل این ایده های خوب به عمل در اختیار دارد.
موسسه آی بریج، به عنوان یک بنیاد غیرانتفاعی برای توسعه و رشد فعالیت های اقتصادی دانش بنیان در ایران که در کالیفرنیای آمریکا مستقر است، شاید بخشی از راه حل این مشکل باشد. این موسسه توسط کامران الهیان و حمید بیگلری ایجاد شده و در حال توسعه شبکه ای از کارآفرینان و سرمایه گذاران است تا بلکه بتواند یک اقتصاد دانش بنیان در ایران ایجاد کند.آی بریج اولین گردهم آیی خود را در سپتامبر 2014 در دانشگاه کالیفرنیا تشکیل داد. بر اساس اعلام این گروه، بیش از 1700 نفر به صورت فیزیکی و مجازی در این گردهم آیی شرکت کردند و کارفرمایان و صاحبان فکر و اندیشه در مورد فرصت ها و چالش هایی که صنعت فن آوری ایران بر سر راه توسعه اقتصادی کشور پیش رو دارد، بحث و تبادل نظر کردند.ژوئن گذشته، آی بریج دومین کنفرانس خود را در شهر برلین برگزار کرد که فایننشال تایمز، آن را «بزرگترین گردهم آیی ایرانیان مقیم خارج در بیش از 30 سال اخیر» توصیف نمود.در طول یک قرن گذشته، اقتصاد ایران اگر نگوییم به طور کامل، اما به میزانی قابل توجه متکی بر درآمدهای نفتی بوده است. این مدل اقتصادی علاوه بر محدود بودن، ناپایدار است، زیرا ذخایر انرژی ایران هرچند عظیم است، اما پایان پذیر و غیرقابل تجدید است. بر اساس گزارش فایننشال تایمز، الهیان در گردهم آیی برلین، اتکای اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی را به نشستن بر روی یک بمب ساعتی تشبیه کرد. به بیان دیگر، رشد اقتصادی آینده کشور نه از طریق سوخت های فسیلی بلکه از طریق خلاقیت ها و نوآوری های انسانی ممکن خواهد شد.
دولت ایران چاره ای جز حرکت به سمت یک انقلاب تکنولوژیک ندارد.
روزبه پیروز، رئیس موسسه سرمایه گذاری تورکوئیز پارتنرز، اوایل ماه جاری به بلومبرگ گفت: «ایرانیان مقیم خارج منبعی حتی بزرگتر  از نفت برای کشور هستند.»اما ابتکارات خصوصی، مستقل و مقیم خارج نظیر آی بریج نمی توانند به تنهایی اقتصاد ایران را متحول کنند. به منظور رقابت در بازارهای جهانی و منطقه ای، دولت ایران باید به شکلی فعالانه از کارآفرینان فعال در زمینه فن آوری حمایت کند.کشورهایی نظیر چین و هند در جذب شهروندان مقیم خارج خود موفق عمل کرده اند. شاید این موفقیت را عمدتا بتوان به رشد عظیم فن آوری رخ داده در این دو کشور در یک دهه گذشته نسبت داد. تنها در سال گذشته شرکت بزرگ مخابراتی سافت بانک ژاپن 10 میلیارد دلار در اقتصاد هند سرمایه گذاری کرد.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید