خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

۱میلیون قالیباف ترک کار کردند
 نامه بدون پاسخ نعمت‌زاده به ربیعی؛
۱میلیون قالیباف ترک کار کردند

در حالی وزیر صنعت در نامه‌ای به وزیر کار خواستار پیش‌بینی و برآورد اعتبار پوشش خدمات بیمه‌ای قالیبافان در سال ۹۵ شد که هنوز خبری از پاسخ نیست و تاکنون یک‌میلیون قالیباف به‌دلیل بیمه نبودن ترک کار کردند.به گزارش تسنیم، نزدیک به 6 سال از تصویب قانون بیمه قالیبافی در مجلس شورای اسلامی می‌گذرد اما هنوز آرزوی دیرینه هزاران نفر از قالیبافان سراسر کشور برآورده نشده است. علاوه بر اینکه این قانون قابلیت حل مشکلات قالیبافان را نداشته بلکه متأسفانه زمینه تخلف افراد سودجو را فراهم کرده است.

قانون بیمه بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه‌دار در سال 1388 به تصویب نمایندگان مجلس رسید تا  بتواند کمک‌حال قالیبافان و هنرمندان باشد. مطابق قانون سهم حق بیمه پرداختی توسط قالیبافان 7 درصد و سهم دولت نیز 20 درصد حداقل دستمزد قانون کار مشخص شد. ملاک تحت پوشش قرار گرفتن بافندگان قالی، داشتن گواهی مهارت آموزی رسمی از سوی مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و اشتغال به کار تعیین شده و سازمان تأمین اجتماعی نیز بر اساس مدارک فوق افراد را تحت پوشش بیمه قرار می‌دهد.

به گزارش تسنیم، اما تاکنون حق بسیاری از کارگران زحمت‌کش از بین رفته و تعداد زیادی به اسم کارگر ساختمانی یا بیمه قالیبافی اسم خود را به‌عنوان کارگر در این حرفه برای بیمه رد کرده‌اند. در حالی که تعداد زیادی از کارگران از نداشتن بیمه رنج می‌برند، حدود 130هزار نفر به اسم قالیباف و کارگر ساختمانی بیمه شدند، در حالی که اصلاً کارگر نبودند.تقلب در بیمه کارگران ساختمانی و بیمه قالیبافان باعث شده است تا تأمین اجتماعی دقت بیشتری در این زمینه به کار گیرد.

حسن زدا معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی در گفت‌وگو با تسنیم در این باره می‌گوید: طرحی در سازمان تأمین اجتماعی در حال اجراست که افرادی را که غیرحق مشمول بیمه شده‌اند، شناسایی و حق بیمه آنها را پس از شناسایی قطع می‌کند. مفاد این طرح به این صورت است که آن دسته از کارکنان که سوء استفاده کنندگان از بیمه بیکاری را شناسایی کنند مشمول بیمه قرار می‌گیرند.زدا ادامه می‌دهد: به‌طور مثال تعداد زیادی به‌عنوان قالیباف در قالب بیمه قالیبافان مشمول بیمه شدند در حالی که اصلاً قالیباف نیستند. در حال حاضر 70هزار قالیباف شناسایی شده‌اند که به‌ظاهر قالیباف بوده‌اند اما پس از شناسایی مشخص شده است که آنها قالیباف نیستند. هفته گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت با نگارش نامه‌ای به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار پیش‌بینی و برآورد اعتبار مورد نیاز جهت پوشش خدمات بیمه‌ای قالیبافان در سال 95 شد.در این نامه که به‌پیشنهاد مرکز ملی فرش ایران نگاشته شده و رونوشتی از آن به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز ارسال شده است، وزیر صنعت، معدن و تجارت بر لزوم حمایت مؤثر از قالیبافان و جلوگیری از تضییع حقوق اجتماعی آنان و ممانعت از وقفه در روند بیمه‌ای آنها تأکید کرده است.

*بیمه‌نشدن قالیبافان باعث فاصله گرفتن آنها از این حرفه است
عبدالله بهرامی، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف در گفت‌وگو با تسنیم، درباره سرنوشت بیمه قالیبافان گفت: در حال حاضر بیمه قالیبافان قطع شده است. یکی از مسائلی که باعث کاهش بیمه قالیبافان شده است، پایش بیمه قالیبافان است. از سازمان تأمین اجتماعی به منازل قالیبافان مراجعه می‌کنند و در صورتی که کسی در منزل نباشد، بیمه آنها قطع می‌شود. بهرامی با بیان اینکه بیمه قالیبافان از دی ماه 93 قطع شده است، گفت: تا سال گذشته حدود 2میلیون نفر قالیباف داشتیم و در حال حاضر این تعداد به حدود 1میلیون نفر رسیده است. علت این موضوع این است که قالیبافان با توجه به درآمد اندک بیمه برایشان اهمیت دارد. زمانی که شاهد قطع بیمه خود بودند تعدادی زیادی از کارگران کار را ترک کرده‌اند و حدود 450هزار نفر تحت پوشش بیمه هستند. در حال حاضربیش از 500هزار نفر در صف بیمه هستند.وی با ابراز اینکه دولت برای افراد جدید بودجه‌ای را در نظر نگرفته است ادامه داد: بیمه نشدن این افراد از دلایل فاصله گرفتن آنها از این حرفه است.بهرامی در ادامه بی‌برنامگی برای صادرات فرش را از عوامل تأثیرگذار در صنعت فرش می‌داند و می‌گوید: بی‌برنامگی برای صادرات فرش و برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی هریک مانعی برای رونق این صنعت است. هرچند کشورهای رقیب با برنامه ریزی و استفاده از روشهای جدید بازاریابی و حضور مستمر در بازارهای جهانی گوی سبقت را در این حوزه برده‌اند.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید