خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

وزیر نیرو
وزیر نیرو:

ساخت برخی سدها متوقف شد

وزیر نیرو با تاکید بر لزوم چاره اندیشی برای جلوگیری از تبخیر آب پشت سدها، گفت: ساخت برخی سدها دیگر توجیهی ندارد و قطعا باید متوقف شوند.به گزارش  مهر، حمید چيت چيان با تاکید بر لزوم چاره‌انديشي براي کاهش تبخير آب پشت سدها گفت: اخیرا چند نفر از استادان دانشگاه تحقیقاتی انجام داده‌ و به نتایجی رسیده‌اند. آنها موادی را کشف کرده‌اند که اگر این مواد در دریاچه سدها ریخته شود لایه نازکی روی سطح آب ایجاد می‌کند که تبخیر را کاهش می‌دهد.وزیر نیرو اظهارداشت:

البته ما هنوز از آثار زیست محیطی این روش اطمینان کامل نداریم و اگر سازمان حفاظت محیط زیست تأیید کند این روش را به کار خواهیم برد. روش دیگری در آمریکا اجرا شده که بر اساس آن گوی‌هایی را روی آب در پشت سدها پخش می‌کنند و این گوی‌ها موجب کاهش تبخیر می‌شود.چیت‌چیان افزود: البته این روشی بسیار پُرهزینه است و در همه جای آمریکا هم از آن استفاده نمی‌شود و در ایالت کالیفرنیا که شرایط خشکسالی سختی دارد از این روش استفاده شده و ما هم این موضوع را بررسی می کنیم.وی درباره بازنگری در سدسازی‌ها گفت: وزارت نیرو در دو سال اخیر بازنگری جدی در برنامه سدسازی داشته و تعداد سدهای بزرگ ما تا پایان مرداد ۱۵۳ مورد بوده است. وزیر نیرو افزود: ساخت برخی سدها باید متوقف شود که برای مثال سدهایی که در حوزه دریاچه ارومیه بوده هیچ نتیجه مثبتی نداشته است.

چیت‌چیان درباره اینکه آیا برای احداث سدها مطالعات کارشناسی صورت نگرفته است؟ گفت: شرایط آبی کشور تغییر کرده، مثلا ۱۵ سال قبل مطالعه ای برای احداث سد صورت گرفت که آن موقع احداث سد توجیه داشت اما با توجه به خشکسالی ها و افزایش مصارف آب در بالادست، ساخت سد دیگر توجیهی ندارد.وی افزود: سدهایی داریم که قرار بود ۱۵۰ میلیون مترمکعب پشت آن آب ذخیره شود که ۳۰ میلیون مترمکعب بیشتر آب ندارد. وزیر نیرو گفت: ما مشخصات برخی سدها را هم تغییر دادیم و مثلا ارتفاع برخی از این سدها را کاهش دادیم، اما برخی سدها هم با همان مشخصات قبلی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.وزیر نیرو اظهار امیدواری کرد با همراهی و مشارکت فعال مردم، سازمان‌های مردم نهاد و دستگاه‌های اجرایی بتوان موضوع آب را در کشور به بهترین نحو مدیریت کرد.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید