خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

کارشناس اقتصادی:

 بانک‌ها رها هستند فقط تابلو بانک مرکزی داریم

یک اقتصاددان گفت: تنها راه کاهش نرخ سود بانکی و حذف موسسات غیرمجاز این است که بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار و حکمران پولی داشته باشیم زیرا سال‌هاست گروه‌های فشار و رانت بانک مرکزی را از حیز انتفاع انداختند.
عادل پیغامی در گفتگو با  فارس، با بیان اینکه بالا بودن نرخ سود بانکی موجب تعمیق رکود می‌شود، اظهارداشت: بالا بودن نرخ سود بانکی به این دلیل است که ما فقط تابلوی بانک مرکزی داریم اما حمکران پولی و بانک مرکزی نداریم و بانک‌ها رها هستند.

وی افزود: بانک‌ها هم علاقه‌ای به پرداخت تسهیلات ندارند، زیرا خودشان در عرصه‌های سفته‌بازی مسکن و زمین و مواردی از این دست فعالیت می‌کنند و علاقه‌ای به اعطای تسهیلات به تولید ندارند.این کارشناس پولی گفت: تنها راه این است که باید بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار و حکمران پولی داشته باشیم. باید دولتی داشته باشیم که اقتصاد را بشناسند و آن را مدیریت کند و به مسائل ذهنی و توهمی نپردازد.وی در واکنش به این نکته که در دو سال گذشته مسئولان اقتصادی علت بالا بودن نرخ سود بانکی را فعالیت موسسات غیرمجاز و تقاضا بالای تسهیلات عنوان کرده‌اند، گفت: هر دو نکته درست است؛ علت مساله اول این است که ما حکمران پولی نداریم.پیغامی با بیان اینکه در همه کشورها عرصه‌ای مهمتر از عرصه پولی و مالی نیست، افزود: متاسفانه در ایران ایجاد یک بقّالی سخت‌تر از راه‌اندازی موسسه اعتباری است و علت آن همان نداشتن حکمران پولی است.این اقتصاددان ادامه داد: فضای سفته‌بازی از سوی خود بانک‌ها تشدید می‌شود و در این فضا برخی افراد متمایل به دریافت تسهیلات و حضور در این فضای دلالی می‌شوند. اگر تولید اولویت باشد منابع مالی محدود بانک‌ها تقاضا را تعدیل می‌کند.وی تاکید کرد: وقتی فضای سفته‌بازی توسط بانک‌ها به وجود می‌آید، سایر بازیگران خرد هم دوست دارند به این بازی بپیوندند، بنابراین بانک‌ها خودشان تقاضای تسهیلات را بالا می‌برند.به گفته پیغامی گروه‌های فشار و رانت به اسم استقلال می‌خواهند بانک مرکزی را فتح کنند و وقتی نمی‌توانستند، خود بانک مرکزی را از حیز انتفاع انداختند و به همین دلیل سال‌هاست بانک مرکزی نداریم.

به گزارش فارس، یکی از مولفه‌های مهم در اقتصاد کلان، تناسب بین نرخ تورم و نرخ سود بانکی است. هم‌اکنون میانگین نرخ سود تسهیلات در شبکه بانکی (متوسط حداقل و حداکثر) 26 درصد است در حالی که نرخ تورم در پایان شهریور به 15.1 درصد رسید.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید