خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

ابراهیم رزاقی
ابراهیم رزاقی:

اولین گام مبارزه با رکود پایان خام‌فروشی است
نبود استقلال اقتصادی کشور را به سمت رکود برد
یارانه واردات بیشتر از یارانه تولید‌کننده داخل‌ است
 60 درصد مواد غذایی از خارج کشور تأمین می‌شود

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه دلار ارزان و واردات بی‌رویه به رکود تولید‌کننده و صنعتگر داخلی انجامید، نبود استقلال اقتصادی در کشور، بی‌توجهی به اقتصاد مقاومتی، خام‌فروشی، رشد واسطه‌گری و فعالیت منفعت‌طلبانه بانک‌ها را از دیگر عوامل رکود اقتصادی فعلی عنوان کرد.ابراهیم رزاقی در گفتگو با فارس‌ اظهار داشت:‌ همه مباحثی که درباره اقتصادی دوران پساتحریم به آن اهمیت داده شده است، به نظر اینجانب اصلاً اهمیت ندارد،یعنی با توجه به مشکلات اقتصادی فعلی ایران بسیاری از کارها را در دوران تحریم بهتر می‌توانیم‌ اجرا کنیم.

وی افزود: ما در همان دوران تحریم برنامه‌ریزی کرده بودیم که تولیدکنندگان، تولیدات بهتری داشته و به سود اندک قانع باشند، مانع واسطه‌گری شویم و سرمایه به بخش تولید برود؛ حال با رفع تحریم‌ها در گام اول شاید مقداری ارز در کشور افزایش یابد که اگر پرسیده شود می‌خواهیم با این ارز چه کاری انجام دهیم، قطعاً نیاز ما به اینکه از نظر تئوری و مبانی نظری چه اقتصادی مدنظر ما است، موجودیت می‌یابد؛ اقتصادی که در قانون اساسی بر آن تأکید شده است یا استقلال اقتصادی؟ اقتصاد وسیله است نه هدف، درحالی که در سرمایه‌داری سوسیالیستی اقتصاد هدف است. پس نکته مهم برنامه‌ریزی دقیق است. رزاقی افزود:اقتصاد مقاومتی همان استقلال اقتصادی است؛ ما استقلال سیاسی داریم، اما استقلال اقتصادی نداریم و با گذشت زمان این نبود استقلال هر روز بیشتر به قهقرا می‌رود و به رکود اقتصادی می‌انجامد. درحال حاضر 60 درصد مواد غذایی از خارج کشور تأمین می‌شود.
استاد اقتصاد افزود: چرا به جای آنکه 60 درصد از مواد غذایی لازم کشور را وارد کنیم، به تولیدکننده داخلی یارانه نمی‌دهیم تا از واردات مواد غذایی بی‌نیاز شویم؟ یا آنکه طبق قانون اساسی با اختصاص یارانه صنایع را فعال کنیم و نیازمند واردات قطعات و ماشین‌آلات خارجی نباشیم؛ به نظر می‌رسد دولت به مبانی مذکور از نظر استقلال اقتصادی اصلاً توجهی ندارد و فکر می‌کند هرچه‌ واردات را بیشتر کنیم، این افزایش واردات به فراوانی و رفاه مردم می‌انجامد و به‌ دلیل همین تصور مصرف‌گرایی، اجازه نمی‌دهد نرخ دلار به گونه‌ای تعیین شود که تولید برای تولیدکننده داخلی مقرون به صرف باشد و یا اینکه به همان میزان که به واردات دلار یارانه‌‌ می‌دهیم، متناسب با آن به تولیدکننده داخل هم یارانه دهیم که این در اروپا و آمریکا اجرا می‌شود‌ این امر موجب افزایش امنیت غذایی و رشد تولیدکننده داخل می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید