1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

تولیدکنندگان ایرانی در پساتحریم راهی جز ارتقاء کیفیت ندارند
 یک فعال اقتصادی:

تولیدکنندگان ایرانی در پساتحریم راهی جز ارتقاء کیفیت ندارند
تک نرخی ارز مانع از نوسان قیمت واردات مواد اولیه می شود

یک صادرکننده و فعال اقتصادی گفت: با توجه به توافقات هسته‌ای، درهای واردات و ورود برندهای معتبر به کشور باز می‌شود و در چنین شرایط رقابتی، تولیدکنندگان داخلی چاره‌ای جز ارتقاء کیفیت محصولات خود ندارند.
به گزارش  تسنیم به نقل از سازمان توسعه تجارت، پیام شاه‌علی با بیان این مطلب افزود: در این شرایط تنها تولیدکنندگانی که کالاهای باکیفیت و قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی عرضه می‌کنند، می‌توانند در بازار رقابتی دوام بیاورند.

وی با اشاره به وضعیت صادراتی در شرایط پساتحریم گفت: صادرات یک موضوع کاملا رقابتی است. این واقعیتی است که در شرایط فعلی کشور همه صنایع با آن درگیرند؛ رقابت در صادرات در دو زمینه انجام می‌شود: ابتدا از نظر کیفی و دوم از نظر قیمت فروش. مشکل اول در صادرات محصولات، عدم رعایت حداقل استانداردهای کیفی تولید در فروش صادراتی است. مشکل دوم نیز به کاهش قیمت فروش و ارائه تخفیفات غیرمتعارف به پشتوانه تضعیف فرمولاسیون در تولیدات برمی‌گردد.
شاه‌علی ادامه داد: این مشکلات به دفعات در جلساتی که به اتفاق مسئولان وزارت صنایع داشتیم مورد تأکید قرار گرفته که «کیفیت» در صادرات عامل تعیین‌کننده بوده و هرچقدر این کیفیت کاهش پیدا کند قابلیت رقابت از بین رفته و توان صادرات کمتر می‌شود.
وی ابراز امیدواری کرد: واحدهای نظارتی به منظور حمایت از صادرات و دفاع از اعتبار ملی و برند ایرانی بتوانند با استاندارد نمودن فرمول تولید، محصولات صادراتی را به جایگاه واقعی خود برگردانند.وی وجود تحریم‌های اقتصادی و عدم امکان انتقال ارز به کشور را نیز از دیگر موانع صادراتی دانست و در ادامه اظهار داشت: متأسفانه سیستم پولی و بانکی ما به‌رغم تمام تلاش دولتمردان نتوانسته متناسب با شرایط موجود حامی تولید باشد. این در حالی است که واحدهای تولیدی به منظور ادامه حیاتشان، باید بخش عمده‌ای از سرمایه در گردش خود را از طریق سیستم بانکی تأمین کنند.شاه‌علی با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به اینکه هزینه‌های تأمین مالی در سیستم بانکی کشور بالغ بر 30 درصد است، تصریح کرد: در شرایط رکود، کاهش حاشیه سود، قابلیت پوشش هزینه‌های تأمین مالی معادل رقم مذکور را نخواهد داشت.وی در ادامه یکی از خواست های صادرکنندگان را تک نرخی شدن قیمت ارز عنوان کرد و گفت: خوشبختانه در دو سال اخیر نوسان نرخ ارز کم بوده است، به استثنای چند ماهی که حدود چند درصدی رشد داشته است.شاه‌علی اظهار داشت: دولت در واقع با وجود سیاست‌های خاص اقتصادی که بکار برد موفق شد نوسان نرخ ارز را کنترل کند و آن هیجانی که در بازار وجود داشت که اثر مستقیمی نیز بر روی خرید مواد اولیه داشت تحت کنترل قرار گرفت. به هر حال یکی از بهترین حالات این است که ارز تک نرخی شود تا ورود مواد اولیه دچار نوسان پی در پی نشود.وی در ادامه با بیان اینکه در همه جای دنیا از صادرات در بخش خصوصی حمایت ویژه‌ای می‌شود و این حالت در کشورهای مختلف متنوع است، اظهار داشت: متأسفانه شرایط صادراتی کشور به جایی رسیده است که غالب تولیدکنندگان محصولات صادراتی خود را به بهای تمام شده و بعضا با زیان صادر کرده که عمدتا به منظور تأمین نقدینگی این اتفاق رخ می‌دهد.
وی در پایان افزود: با توجه به این شرایط وجود جایزه صادراتی به عنوان یک عامل تشویقی برای صادرکنندگان نقشی تعیین‌کننده خواهد داشت. در حال حاضر چندین سال است که صادرکنندگان از این حمایت محروم بوده و برای حفظ بازار و مشتریان خود مجبور شده‌اند علی‌رغم برخی زیان‌ها، همچنان پیشتاز صادرات باشند.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید