خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور
 مسعود نیلی:

 مشارکت در تولید اصلاً مطرح نیست
رونمایی قرارداد در کنفرانس تهران نداریم
هنوز از ظرفیت های نفت و گاز به طور کامل استفاده نکردیم

مشاور اقتصادی رئیس جمهور گفت:برخی رسانه ها و مخالفان به اشتباه عنوان کردند در کنفرانس تهران از قراردادهای نفتی جدید ایران رونمایی می شود.آنچه در هیئت دولت تصویب شده، چهارچوب کلی قراردادها و اصول ناظر بر آنهاست.مشارکت در تولید اصلاً مطرح نیست.وی افزود: در کلیات قراردادی که در دولت تصویب شده، بحث مشارکت در تولید اصلا مطرح نبود.به گزارش  تسنیم به نقل از سایت کنفرانس تهران، مسعود نیلی،با اعلام اینکه در کلیات قراردادی که در دولت تصویب شده، بحث مشارکت در تولید اصلا مطرح نبود، اظهار داشت: چیزی که تهیه شده اصول راهنمایی است که دولت تصویب کرده تا شرایط عمومی قرارداد ها و شرایط سرمایه گذاری در بخش بالادستی صنعت نفت را به متقاضیان سرمایه گذاری در این پروژه ها معرفی کند.

به گفته وی، روزهای هفتم و هشتم آذر بر اساس توضیحاتی که وزارت نفت در کنفرانس تهران خواهد داد، مورد به مورد برای هر پروژه نفت و گاز قراردادی جداگانه بسته می شود.این استاد اقتصاد با اشاره به اهمیت حوزه نفت و گاز در اقتصاد ایران گفت: کشور ما از ذخائر غنی نفت و گاز برخوردار است. از نظر ذخایر در حوزه گاز، رتبه اول دنیا و در حوزه نفت در رتبه چهارم جهان قرار داریم.
وی افزود: متاسفانه هنوز از ظرفیت هایی که در این حوزه داریم به طور کامل استفاده نکردیم. به همین دلیل نیاز به انجام سرمایه گذرای های کلانی در حوزه بخش های بالادستی و پایین دستی نفت و گاز داریم.
به گفته وی عملکرد بلندمدت گذشته ایران در حوزه نفت و گاز نشان می دهد که میزان سرمایه گذاری های انجام شده در این زمنیه بسیار کم بوده و هیچ تناسبی با ظرفیتی که در این بخش وجود دارد، نداشته است.

نیلی با شاره به اینکه بعد از سال 57 حجم سرمایه گذاری های انجام شده در نفت و گاز کشور جزء کمترین ها بوده، افزود: متاسفانه در هشت سال دولت نهم و دهم حجم این سرمایه گذاری ها از قبل هم کمتر شد.

وی افزود: طبق آمارها سهم سرمایه گذاری نفت و گاز از سرمایه گذاری های کشور، حتی از بخش کشاورزی هم کمتر است. این رقم ها با جایگاهی که ما از نظر ذخایر نفت و گاز در دنیا داریم هیچی تناسبی ندارد.

معاون سابق سازمان برنامه و بودجه ایران در مورد علت جذاب بودن حوزه نفت و گاز در دنیا برای سرمایه گذاران اظهار داشت: بخش نفت و گاز حوزه هایی هستند که بازده بالایی دارند؛ یعنی فاصله بین قیمت تمام شده تولید این دو محصول با قیمت های جهانی آنها بسیار زیاد است. در نتیجه جذابیت زیادی برای سرمایه گذاری در این حوزه وجود دارد.

نیلی با تاکید بر اینکه هر دو بخش نفت و گاز سرمایه بر هستند، بیان کرد: با توجه به بازده بالایی که بخش نفت و گاز دارد و با توجه به سرمایه بر بودن آنها و اهمیت زیاد تکنولوژی در تولید نفت و گاز، این امکان وجود دارد که ما بتوانیم از سرمایه های جهانی استفاده کنیم و با مشارکتی که بین شرکت های داخلی و شرکت های خارجی ایجاد می شود زمینه انتقال تکنولوژی هم فراهم شود.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور در ادامه با اشاره به تاریخچه قراردادهای نفتی در ایران اظهار داشت: برای استفاده از سرمایه جهانی و مشارکت تکنولوژیک با دنیا نیاز به یک چهارچوب حقوقی داریم که نحوه این فعالیت ها را تعریف کند. در بقیه دنیا معمولا برای این قراردادها از فرمت پروداکت شیرینگ یا مشارکت در تولید استفاده می شود؛ اما به لحاظ قوانینی که در کشور وجود دارد ایران امکان استفاده از این نوع قرارداد را ندارد و همین باعث شکل گیری قراردادهای بای بک یا بیع متقابل در ایران شد.

استاد اقتصاد دانشگاه شریف افزود: با بازنگری هایی که در قراردادهای بای بک صورت گرفت، چارچوب قراردادی جدیدی به نام IPC شکل گرفت.

وی با بیان اینکه امیدوار است این چهارچوب جدید قراردادی باعث توسعه و افزایش تولید نفت و گاز کشور شود، افزود: از سال 1368 تا قبل از اعمال تحریم ها در سال 1390، مقدار تولید نفت ما به هیچوجه افزایش پیدا نکرد. امیدواریم با این قراردادها امکان افزایش تولید نفت هم فراهم شود.

نیلی همچنین درمود تاثیر رونمایی از قراردادهای نفتی و آغاز به کار این پروژه ها بر اقتصاد کشور گفت: هرچه اقتصاد ایران به منابع بیشتری دست پیدا کند، امکان سرمایه گذاری بیشتر، رشد اقتصادی بالاتر و در نتیجه افزایش رفاه برای مردم فراهم می شود. بنابراین به هر میزانی که امکان افزایش تولید نفت فراهم شود و صادرات نفت ما افزایش پیدا کند، قاعدتا درآمدهای ارزی کشور ودرآمدهای ریالی دولت افزایش پیدا می کند.

به گفته وی افزایش درآمدهای ارزی باعث رشد تولید و سرمایه گذاری در کشور می شود. ضمن اینکه افزایش در آمد ریالی باعث می شود تا دولت بتواند خدمات بیشتری را به مردم ارائه کند.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور تاکید کرد: هر نوع بهبود در وضع خدمات نفت و گاز در اقتصاد کشور اتفاق بیفتد، انعکاس آن را مستقیما در شرایط رفاهی جامعه می توان مشاهده کرد.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید