خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

موتورهای بازار کار خاموش شد
بحران ریزش نیروی کار در صنعت؛
موتورهای بازار کار خاموش شد

چهره فشار رکوداقتصادی در نیمه اول سال حالا در بازار کار نمایان شده و دو بخش از سه موتور محرک اشتغال‌زایی را ناکار کرده است. در این مدت، اشتغال‌زایی در بخش صنعت متوقف شده و در خدمات به حداقل رسیده است.به گزارش مهر، کارشناسان می گویند موتورهای محرک اشتغال‌زایی در هر اقتصادی رشد صنعت، خدمات و کشاورزی است. اگر این سه بخش خوب فعالیت کنند، نتیجه آن در بازار کار نمایان می شود و اگر در فعالیت این بخش‌ها به هر دلیلی اختلال ایجاد شود، باز هم باید رد و نتیجه منفی و زیان‌بار آن را در بازار کار دید و دنبال کرد.

نمی توان گفت اقتصاد در حال فعالیت است و چرخ‌های آن می چرخد ولی اثری از آن را در بازار کار نیست، یعنی اگر اقتصاد با ظرفیت خوبی در حال کار است، محصول آن باید اشتغال برای جوانان باشد. می گویند بازار کار هر کشوری ملاک مناسبی است که در آن اثر فعالیت‌های اقتصادی را دید، یعنی اگر اقتصادی درست بچرخد حتما بازار کار پُررونقی خواهد داشت و اگر لنگ بزند نیز دچار افت امنیت شغلی نیروی کار، افزایش آمار بیکاران و کاهش چشمگیر فعالیت بنگاه های اقتصادی می شود.خارج از عملکرد بخش‌های صنعت، خدمات و کشاورزی نمی توان فعالیت‌های اقتصادی را دنبال کرد. در حال حاضر، کل فعالیت‌های صورت گرفته در اقتصاد ایران مربوط به این سه بخش می شود. با این وجود، سهم هر یک از بخش‌ها از تامین نیازهای شغلی جوانان متفاوت است و به عقیده کارشناسان از قاعده درستی پیروی نمی کند.در حال حاضر بیشترین تعداد اشتغال کشور در بستر فعالیت‌های خدماتی شکل گرفته و رشد اشتغال زایی خدمات به نحوی است که در برخی مناطق مانند کلانشهر تهران، سهم بخش کشاورزی از اشتغال زایی تقریبا صفر و سهم خدمات در بالاترین سطح قرار دارد. این مسئله در مورد بسیاری دیگر از مناطق کشور هم مشاهده می شود.

کارشناسان بر این نکته تاکید دارند که اشتغال واقعی باید در بستر صنعت در کشور شکل بگیرد و نباید فعالیت‌های خدماتی از رشد بالاتری از صنعت و حتی کشاورزی برخوردار باشد. با این وجود، صنعت امروز ایجاد کننده ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار شغل است و خدمات ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را شاغل کرده است که حدود ۵۰ درصد کل شاغلان کشور را شامل می شود.آسیبی که بر افزایش مشاغل خدماتی در برابر اشتغال‌زایی صنعتی و کشاورزی مطرح می شود، این است که گرایش به اشتغال در بخش خدمات در پی تمایل و گرایش شدید جامعه به پشت میزنشینی شکل می گیرد و علاوه بر آن، اشتغال خدماتی از پایداری کافی هم برخوردار نیست و احتمال ریزش نیروی کار و یا نابودی مشاغل در این بخش بالا است.


متاسفانه با وجود سرزمین‌های پهناور و قابل کشاورزی در کل کشور، سهم کشاورزی از اشتغال زایی تنها به میزان ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر آن هم در دو فصل اول سال که فعالیت‌های کشاورزی بیشتری انجام می‌شود، است. تحصیلات دانشگاهی و از بین رفتن زمین‌های کشاورزی در بسیاری از شهرها، سیاست‌های غلط دولت‌ها در عدم توجه مناسب به بخش کشاورزی، واردات بی رویه محوصلات تولید خارج و همچنین زندگی شهرنشینی در کنار بی میلی جوانان به انجام مشاغل فیزیکی، باعث افت سهم بخش کشاورزی از اشتغال‌زایی شده است.گزارش رسمی دولت از عملکرد نیم سال اول بخش‌های صنعت، خدمات و کشاورزی این است که کشاورزی ۵.۷ درصد رشد داشته، صنعت ۱.۱ درصد منفی شده و خدمات هم نهایتا ۰.۹ درصد رشد کرده است. به بیان دیگر، صنعت در نیمه اول امسال در جا زده و منفی شده؛ بنابراین سهمی در اشتغال‌زایی کشور نداشته و احتمالا از اشتغال موجود آن هم کاسته شده است.در عین حال، خدمات هم نتوانسته آنچنان که لازم است، رشد کند و بستر مناسبی برای ایجاد مشاغل خدماتی در نبود اشتغال‌زایی صنعتی فراهم نبوده است. همانگونه که عنوان شد، سهم بخش صنعت نسبت به کشاورزی از اشتغال زایی بالاتر است، بنابراین در صورت منفی شدن رشد در این بخش، تاثیر منفی آن هم بر بازار کار کشور بیشتر می شود.منفی شدن رشد صنعت در نیمه اول امسال یعنی احتمال افزایش ریزش نیروی کار، خطر نابودی مشاغل موجود، افت امنیت شغلی نیروی کار موجود، کوتاه تر شدن دوره قراردادها و تحریک دامنه امضای قراردادهای سفید، کاهش حقوق و دستمزد بخشی از نیروی کار، تعویق پرداخت دستمزدها در واحدهای دچار بحران و نهایتا بدهکارتر شدن کارفرمایانی که می‌خواهند به هر نحوی که شده، بنگاه را حفظ کنند و از نابودی آن جلوگیری شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید