خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


 محسن رضایی :

دولت انسجام اقتصادی ندارد
با طولانی‌ترین و عمیق‌ترین رکود مواجهیم
 دولت توان خروج از رکود را ندارد

محسن رضایی گفت: دولت انسجام اقتصادی ندارد.با طولانی‌ترین و عمیق‌ترین رکود مواجهیم. دولت از توان لازم برای خروج از رکود برخوردار نیست. صنعتگرباید زندگی‌اش را بفروشد تا سود بانک را بدهد. بالا رفتن انتظارات ناشی از مذاکرات باعث شد تولید را متوقف کنند.به گزارش  تسنیم، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:  یکی از مشکلات اداره کشور ما این است که سیاسیون دولتی و مجلسی بیش از حد در مسائلی که در آن تخصص ندارند دخالت می‌کنند.

این مشکل برای اولین بار در دوران جنگ مشاهده شد که سیاستمداران در حالی که تخصصی در مسائل مربوط به جنگ نداشتند در آن دخالت کردند. در 10 تا 15 سال اخیر نیز مشاهده شده است برخی سیاست‌مداران در حالی که تخصصی در مسائل اقتصادی ندارند به این عرصه ورود کرده‌اند که موجب شده علی‌رغم اهداف دلسوزانه آنها اقتصاد را با مشکل مواجه می‌کنند.برای مثال در مذاکرات هسته‌ای که دولت و آقای ظریف زحمات قابل توجه و در خور تحسین کشیدند دو اشکال عمده مشاهده شد؛ یکی اینکه از حضور متخصصان امور اقتصادی در این مذاکرات خبری نبود در حالی که در این مذاکرات مباحث اقتصادی مهم بوده است. حضور کارشناسان اقتصادی می‌توانست در مذاکرات بسیار مؤثر باشد.
مسئله دوم این بود که  فضای ناشی از تبلیغات برجام در جامعه، انتظارات مردم را در اقتصاد با تغییر اساسی روبه‌رو کرد و یکی از عوامل رکود امسال همین بالا رفتن انتظارات ناشی از مذاکرات بود، برای مثال کسانی که تولیدی داشتند، تولید را متوقف کردند تا ببینند سرانجام برجام چه می‌شود و براساس آن تصمیم بگیرند. این مذاکرات چون از دو ماه و سه ماه به بیش از یک سال به طول انجامید، لذا بسیاری از تولید کنندگان چرخ تولید را متوقف کردند، از سوی دیگر مصرف کنندگان نیز منتظر ورود کالاهای ارزان‌قیمت‌تر و با کیفیت بالا از خارج کشور بودند، بنابراین پولهای خود را در بانک و جاهای دیگر گذاشتند، در نتیجه تقاضا پائین آمد. بنابراین در داستان برجام چون سیاست‌مداران ما در بحث اقتصادی تخصص لازم را نداشتند، نتوانستند سطح انتظارات مردم را در سطح مطلوب و درست کنترل کنند، به‌جای آن انتظارات مردم را غیرواقعی کردند و این غیرواقعی کردن انتظارات، درحالی که اقتصاد ایران دچار رکود بود، رکود را تشدید کرد.رکودی که ما در حال حاضر با آن روبه‌رو هستیم طولانی‌ترین و عمیق‌ترین رکودی است که ما با آن مواجهیم. رشد منفی در دو سال گذشته، به یک رشد مثبت سه درصد در سال گذشته رسید ولی دوباره عقبگرد کرد و امسال به  رشد یک‌درصدی رسید، هیچ اقتصادی در دنیا این‌گونه نیست، چون وقتی دوره رکود به پایان می‌رسد، معمولاً رونق شروع می‌شود و چند سال اقتصاد با رشد و رونق روبه‌رو است.برنامه‌ای که امسال دولت برای خروج از رکود ارائه کرده است، بهتر از برنامه سال گذشته است ولی از توان و زور لازم برای خروج کشور از رکود برخوردار نیست و باید تمهیدات جدی‌تری از سوی دولت در پیش گرفته شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید