خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


مسعود درخشان:

  بدون تفکر سمت غرب نرویم
اقتصاد مقاومتی وجه کاربردی الگوی پیشرفت است
کلان‌شهرهای ایران نتیجه تراکم در آمدهای نفتی هستند
بحران انرژی در کمین کشور است

مسعود درخشان برنده جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی در رونمایی از مجموعه مقالات دومین همایش ملی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت:‌ امروز بحران انرژی در کمین کشور است، بنابراین با اقتصاد مقاومتی باید از هم‌اکنون به فکر آن باشیم.به گزارش فارس،‌ مراسم رونمایی از مجموعه مقالات دومین همایش ملی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با حضور مسعود درخشان استاد دانشگاه علامه طباطبایی و برنده جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی و عطاءالله رفیعی آتانی معاون پژوهشی مرکز علوم انسانی صدرا در خبرگزاری مهر برگزار شد.درخشان در این مراسم عنوان کرد: مفهوم الگوی اسلامی پیشرفت و اقتصاد مقاومتی حاصل فرآیند استقلال فکری است که همواره در فرمایشات رهبری الهام بخش اندیشمندان جامعه بوده است.

وی در ادامه افزود: متفکران این حوزه تلاش دارند در راه کشور و دین از موضع استقلال فکری گام بردارند، بنابراین اگر بخواهیم در حوزه نظری دستاوردهای بهتری داشته باشیم باید مسیر استقلال فکری را فراموش نکنیم، چرا که ریشه مفهوم رهبری درا ین زمینه نیز در استقلال فکری است.درخشان یادآور شد: برای کشوری که متأسفانه چندین دهه در مطالعات دانشگاهی به ویژه بهره در حوزه علوم انسانی از استقلال فکری چندانی بهره نبرده و معمولا کوشش استادان و دانشجویانش در علوم انسانی معطوف بوده، جلو بردن مطالعات در این حوزه همت مضاعف و کار عالی می‌طلبد. شبکه‌سازی و نهادسازی و بالاتر از همه توکل به کمک همه آمده تا در این راه جلو بروند.

*اقتصاد مقاومتی وجه کاربردی الگوی پیشرفت است
درخشان با اشاره به اینکه دیدگاه‌های ما در حوزه نظام‌سازی اقتصادی باید منسجم شده و تنها کار نظری در این حوزه کافی نیست، یادآور شد: بنده در این زمینه چند سال است که تفکر می‌کنم، فرمایشات رهبری هم در این زمینه الگوی ماست، الگوی ایشان همان تجلی عمیق اندیشه نظام‌سازی در اقتصاد اسلامی است. اقتصاد مقاومتی وجه کاربردی و راهبردی الگوی پیشرفت است، اینکه چطور ما می‌توانیم تحلیل‌های استراتژیک و راهبردی داشته باشیم و مجموعه اینها راهگشای اندیشمندان ما می‌شود.وی همچنین اظهار داشت: دیدگاه راهبردی در حوزه اقتصادی به شناخت وضع موجود نیاز دارد، مختصات فکری باید سنجیده شود، به طور مثال وابستگی درآمد نفتی از ویژگی‌های خاص اقتصاد ایرانی است، اینجا دیگر طیف گسترده مخاطبان می‌توانند کار کنند. بنابراین الگوی اسلامی پیشرفت، تجلی اقتصاد اسلامی است باید بتوانیم از یافته‌های اقتصاددان‌ها در شناخت مقتضیات اقتصادی کشور استفاده و با روش‌های پیشرفته آماری تحولات آینده را بهتر ببینیم.

*کلان‌شهرهای ایران نتیجه تراکم در آمدهای نفتی هستند
درخشان با اشاره به اینکه تصمیم گیری امروز ما مبتنی بر وضعیت حاصل از گذشته است، افزود: وضع اقتصاد امروز ما نظیر بدن یک انسان، فرآیند چندین دهه کار است، کلان‌شهرهای ایران نتیجه تراکم درآمدهای نفتی هستند. حال اگر امروز بخواهیم تصمیم بگیریم نباید تصور کنیم آثار گذشته در آن دخیل نیست.وی با بیان اینکه الگوی پیشرفت یک مفهوم فراگیر است که باید همه کسانی را کهدر این راستا مطالعه می‌کنند، تحت پوشش اقتصاد مقاومتی قرار دهد، افزود: باید در دانشگاه‌ها هم تحولاتی ایجاد کنیم، همه بدنه دانشگاه واحد است اما اینها با هم در ارتباط نیستند.برگزیده جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی درباره توجه به بحث نفت در آثار خود گفت: به این دلیل که همه تحقیقات ما متأثر از نفت است، بنده دو دوره دکتری در حوزه نفت و گاز در کشور راه اندازی کردم، بنده اقتصاد اسلامی را از دید نظام‌سازی بررسی کردم، چرا که تأثیر آن بسیار زیاد بود. در حال حاضر یکی از موفق‌ترین حوزه‌های اقتصادی ما حوزه مالی اسلامی است که دوره دکتری‌ آن در حال فعال شدن است.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید