خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


 خوش‌چهره:

تنظیم کردن بحث رکود با شرایط بیرونی کشور انحراف است

یک استاد دانشگاه و اقتصاددان با اشاره به اینکه نگاه ما باید نگاه درونی و با رویکرد بومی باشد، گفت: اگر فکر کنیم رکود را با شرایط بیرونی کشور تنظیم می‌کنیم انحراف است.به گزارش  تسنیم، محمد خوش‌چهره در نشستی با عنوان شیوه‌های مقابله با نفوذ اقتصادی که در سومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی برگزار شد اظهار داشت: نظام اسلامی از ابتدای شکل‌گیری در یک تعارض ایدئولوژیکی با شوروی و بلوک شرق از یک طرف و بلوک غرب و‌ آمریکا از طرفی دیگر قرار گرفت.وی ادامه داد: در دنیای جنگ سرد برای اولین بار در طول تاریخ این جنگ وحدت رویه‌ای صورت گرفت و‌ آن هم مقابله با نظام نوپای جمهوی اسلامی ایران بود به طوری که بعدها کارشناسان اذعان کردند هر دو قطب در مقابل این نظام نوپا قرار گرفتند. در دنیایی که وابستگی به شرق و غرب حاکم بود و آنها به دنبال عضوگیری از کشورهای مختلف بودند نظامی ظهور کرده بود که بنای نه شرقی، نه غربی داشت و الگوی جمهوری اسلامی را مطرح می‌کرد.

خوش‌چهره تصریح کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی با این دو قطب وارد چالش شد و بسیاری از بزرگان از ابتدا به تهاجم فرهنگی در این زمینه اشاره کردند اما اگر ما تهاجم فرهنگی را قبول کنیم به همین دلیل نیز باید تهاجم اقتصادی را نیز بپذیریم. در دوره جنگ تحمیلی فضای مدیریت کشور به گونه‌ای بود که تهاجم اقتصادی خود را با تحریم‌ها نشان داد.
وی گفت: بعد از دوران جنگ تحمیلی از تلاش‌های جدی این تهاجم با پدیده‌ای به نام نفوذ در بدنه تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی شروع شد اما دولت اول بعد از جنگ می‌خواست وضعیت مردم را جبران کند و الگوهایی القا شد که باید ارتقاء رفاه مردم را در نظر داشت. در این راه گسترش مناطق آزاد را داشتیم اما این تراوش فکری مسئولان ما نبود بلکه حاصل نسخه‌های القایی بود.وی خاطر نشان کرد: اینکه تصور شود بعد از برجام همه چیز حل می‌شود به دلیل تضاد اعتقادی و هویت اسلامی که دنیای سلطه آن را برنمی‌تابد و در تضاد با منافع آنهاست حاصل نمی‌شود و همه تلاش‌ها در این راستاست که جمهوری اسلامی که از مدار خارج شده دوباره به مدار برگردد این واقعیت فضای سلطه است که می‌توان آن را در گفت‌وگو به صورت تقابل آرا مطرح کرد.

خوش‌چهره تصریح کرد: در مذاکرات 1+5 مطرح کردند که ایران الگوی استقلال و مقاومت است اما به دنبال این جمله گفتند در حوزه اقتصادی حرفی برای گفتن نداشت و این پیام سنگینی بود. ما در سطحی از قدرت دفاعی هستیم که رقیب را در اندیشه و طراحی باز می‌داریم اما واقعیتی که ناشی از غفلت و جهالت برخی از دولتمردان بود باعث شد در حوزه اقتصادی نتوانیم الگو باشیم که البته دلایل برون‌زا و درون‌زا دارد.وی افزود: در ماه‌های اخیر مصاحبه‌های زیادی با رسانه‌های خارجی در مورد اقتصاد مقاومتی داشته‌ام که در آنها اشاره کرده‌ام که در فضای اقتصاد مقاومتی یک مرحله بعد اقتصاد تقابلی است و از دیگر سو اقتصاد تهاجمی که در انتهای آن اقتصاد جنگی است. ما باید در نوعی از اقتصاد برویم که در درس‌ها از آن به عنوان اقتصاد دفاعی نام بردیم و مقام معظم رهبری آن را به عنوان اقتصاد مقاومتی مطرح کردند.وی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی ایران در همه عرصه‌ها فعال  باشد اما به دلایل شرایط تقابل و تخاصم باید آرایشی به نام گارد بسته در تهاجم نظامی را داشته باشد و در این راستا وابستگی‌های تهدیدزا را کنار بگذارد. مفهوم اقتصاد مقاومتی به معنی ایزوله شدن نیست بلکه می‌خواهیم پویا باشیم چرا که ما مزیت‌هایی داریم که دنیا به آن نیاز دارد.وی بیان کرد: ما در تقابل با دنیای سلطه باید آرایش هوشیارانه و عقلایی در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی داشته باشیم. اقتصاد مقاومتی می‌گوید ما در صحنه هستیم اما گاردمان بسته است که یک مفهوم ساده ورزشی است. هر نفوذی که بیاید و بگوید فضا دوستانه است و گاردها را باز کنیم آرایش ما را در نظام تقابلی به هم می‌زند و این کارکرد نفوذ است.

خوش چهره خاطر نشان کرد: اما در نفوذ حوزه دیگری در نوع رفتارهای اقتصادی وجود دارد که بیشتر به رفتار مردم بر می‌گردد که باید در انتظارات مطرح الگوی رفتاری و تغییر ضرورت‌ها در رفتار مصرفی گسترش داده شود.وی همچنین گفت: آنچه بحث را پیچیده‌تر می‌کند این است که این جهت‌گیری چگونه عملیاتی شود. در درجه اول این مسائل باید در قالب تئوری و نظری باید با افراد آکادمیک خورانده شود و در مرحله بعد در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌هاست. صرف نفوذ نمی‌تواند واقعیت‌ها را نشان دهد بلکه باید درکی از محیط ملی نظام اسلامی و تهدیدات پیش رو داشته باشم.  درک نفوذ تنها در صورتی صحیح است که با نگاه استراتژیک باشد. یعنی محیط ملی و فراملی را به دقت درک کنیم.وی در پاسخ به سوالی در خصوص ارزیابی نفوذ اقتصادی در شرایط پسابرجام نیز گفت: اگر اولویت این است که دولت با رویکرد بیرونی اداره شود این انحراف است اگر فکر کنیم رکود را با شرایط بیرونی می‌توان تنظیم کرد این نیز انحراف است. نگاه ما در درجه اول باید نگاه درونی با رویکرد بومی باشد.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید