خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


مدیرعامل بورس کالا خبر داد:

راه‌اندازی بازار مشتقات ارز در انتظار اعلام بانک‌مرکزی
نخستین معامله اموال بانکی روزهای آینده

مدیرعامل بورس کالا گفت: راه اندازی قرارداد آتی ارز در شورای عالی بورس به تصویب رسیده و منتظر اعلام نظر بانک مرکزی دراین خصوص هستیم به طوری که باید مشخص شود آیا این قرارداد پس از یکسان سازی نرخ ارز اجرایی خواهد شد یا خیر و با اعلام آمادگی بانک مرکزی، این بازار قابلیت راه اندازی دارد.این مقام مسئول در بازار سرمایه ای ایران در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد بورس تهران نیز برنامه ای برای راه اندازی بازار مشتقات ارزی دارد بالاخره این بازار در بورس کالا یا در بورس تهران عملیاتی خواهد شد، اظهار داشت: این تصمیم یعنی اینکه در کجا بازار مشتقات ارزی راه اندازی شود، از جنس سیاست گذاری است.

وی گفت: اما در مصوبات کمیته فقهی، بورس ارز یک نوع کالا در نظر گرفته شده و این در حالی است که بورس کالا زیرساخت های لازم را مهیا کرده و ظرف یک هفته پس از اعلام از سوی بانک مرکزی می توانیم آن را راه اندازی کنیم.  به گزارش مهر حامد سلطانی نژاد در نشست خبری از راه اندازی معاملات و گواهی سپرده سکه طلای بهار آزادی به صورت پایلوت طی چند روز گذشته خبر داد و افزود: با این اقدام به سمت نسل دوم بورس کالا مهاجرت می کنیم به طوری که به سمت معاملات مبتنی بر اوراق بهادار ساده و قابل ترویج و قابل معامله مانند اوراق گواهی سپرده و سلف موازی می رویم.سلطانی‌نژاد با اشاره به آمار معاملات بورس کالا در ۱۱ ماه سال ۹۴ و مقایسه آن با دوره مشابه سال قبل، افزود: در حوزه بازار فیزیکی (نقدی)، ارزش کل معاملات محصولات صنعتی و معدنی در حالی به ۱۱۱ هزار میلیارد ریال در بورس کالا بالغ شد که این ارزش ناشی از معامله ۸.۶ میلیون تن انواع کالا بوده است. این حجم از معاملات به لحاظ مقداری با کاهش ۲۰ درصدی و به لحاظ ارزش با کاهش ۳۷ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل مواجه بوده است.

مدیرعامل بورس کالای ایران یکی از برنامه های بورس کالا را تقویت انجام آنلاین معاملات قرارداد آتی سکه اعلام کرد و افزود: تاکنون دو شرکت مجوز انجام این کار را از سازمان بورس دریافت کردند و دو تا سه شرکت دیگر باقی مانده اند و به سمت ۲۴ در هفت کردن معاملات قرارداد آتی سکه پیش خواهیم رفت. همچنین در بازار مشتقه ارز نیز همین برنامه پیاده سازی خواهد شد.وی گفت: در صدد هستیم که بورس کالا را به عنوان یک مرجع قیمت گذاری کالاهای اساسی بشناسیم تا با این کار بسیاری از تجار برای قیمت گذاری و تامین نیازها از بورس کالا استفاده کنند. کشف نرخ کالاهای اساسی را براساس مکانیزم عرضه و تقاضا اجرایی خواهیم کرد.
وی ادامه داد: در حوزه کشاورزی نیز ارزش معاملات این بازار در حالی طی ۱۱ ماهه اخیر به ۹ هزار میلیارد ریال در بورس کالا بالغ شد که این حجم از معاملات در مقایسه با دوره مشابه سال قبل به لحاظ مقداری و ارزشی به ترتیب با رشد ۶۰۰ درصدی و ۹۲۲ درصدی مواجه بود.وی ارزش کل معاملات صورت گرفته در بازار نقدی و فیزیکی بورس کالا را در ۱۱ ماه امسال مبلغ ۲۶۴ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این رقم به لحاظ مقداری با کاهش ۳ درصدی نسبت به دوره مشابه پارسال مواجه بوده، اما به لحاظ ارزش نیز این رقم ۲۷ درصد کاهش را تجربه کرده است. از این رو کاهش معاملات بورس کالا بیش از آنکه ناشی از حجم معاملات باشد ناشی از قیمت‌های جهانی بوده است.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید