خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


ابراهیم رزاقی خبر داد:

اختلاف فاز ۱۸۰ درجه‌ای عمل دولت با ۱۰ "اقدام و عمل" اقتصاد مقاومتی
تیم اقتصادی دولت اعتقادی به اقتصاد مقاومتی ندارند
واردات کالاهایی که در داخل تولید می شود40 میلیون تن در سال می رسد

یک کارشناس اقتصادی با بیان این که دولت خلاف جهت همه موارد ده گانه اقدام و عمل اقتصاد مقاومتی حرکت کرده است دلار ارزان را یکی از آفت های تولید داخل دانست و گفت: تیم اقتصادی دولت اعتقادی به اقتصاد مقاومتی ندارند. ابراهیم رزاقی در گفتگو با تسنیم، در خصوص 10 مورد اقدام و عمل تعریف شده از سوی مقام معظم رهبری برای تحقق اقتصاد مقاومتی و ارزیابی عملکرد دولت در این خصوص گفت: در صورت توجه به این سیاست‌های اقتصادی در مدتی کمتر از 15 سال ما به یک کشور صنعتی تبدیل خواهیم شد زیرا امکانات زیربنایی وجود دارد.استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه مهمترین بند از 10 مورد ابلاغی توسط مقام معظم رهبری بحث تولید است گفت: دولت در هیچ یک از موارد موفق عمل نکرده و به خصوص در تولید اکثر تولید داخلی ما مونتاژ است. در تولید روغن، تمامی مواد اولیه از خارج وارد می شود، در تولیدات کشاورزی هم اینچنین است. در صنعت نیز این موضوع نمود بیشتری پیدا می کند.وی افزود: واردات کالایی که به سادگی در داخل کشور قابل تولید است به 40 میلیون تن در سال رسیده است. ولی کشورهای صنعتی یارانه را به تولید کننده می‌دهند نه مصرف‌کننده در حالیکه در کشور ما یارانه به مصرف‌کننده تعلق می‌گیرد.این کار‌شناس اقتصادی بیان داشت: باید وارد کنندگان کالا را شناسایی و از آن‌ها مالیات اخذ کنیم و دلار در اختیار کسانی قرار گیرد که مواد اولیه برای تولیدات داخلی به کشور وارد می‌کنند و نظارت در گمرکات کشور را افزایش دهیم.

 

وی افزود: ما یارانه را به دلار می‌دهیم، ماشین‌آلات وارد می‌شود، تولید افزایش می‌یابد و همین می‌شود که تنها یک چهارم کارخانه‌ها کار می‌کنند؛ بنابراین وقتی سرنوشت کارخانه‌ها به خارج وابسته شود، ضربه‌پذیر می‌شوند.رزاقی گفت: گندم را با قیمت بالا وارد می‌کنیم و به وارد کننده یارانه می‌دهیم در حالی که باید گندم داخلی که توسط تولید‌کننده داخلی تولید می‌شود را با قیمتی مناسب‌تر و حتی چند برابر قیمت فعلی از تولید کننده داخلی خریداری کنیم.وی در ادامه بیان داشت: نرخ دلار باید واقعی و براساس تورم باشد تا واردات گران تمام شود و بدین ترتیب تولید داخل رونق یابد و اشتغال ایجاد شود.این کارشناس اقتصادی گفت: دلار ارزان آفت دیگر اقتصاد است. واردکنندگان با دلار ارزان کالاها را ارزان وارد می کنند و این موضوع سبب می شود تولیدکننده داخلی نیز کمیت را بر کیفیت ترجیح داده و به سمت سود آوری برود. این سود آوری پژوهش را که اصلی ترین راه کیفی کردن محصولات است بدون اقبال می گذارد.وی دلار ارزان را یارانه دولت به تولیدکنندگان خارجی عنوان کرد و گفت: دلار ارزان واردات را ارزان می کند این در حالی است که باید این یارانه در اختیار پژوهشگران داخلی قرار بگیرد اما نگاه ویژه دولت ها به مصرف گرایی و اشباع کردن بازار به وسیله کالای خارجی سبب شده است که توانی برای حمایت از تحقیق و پژوهش در تولیدکنندگان داخلی باقی نماند.

رزاقی در ادامه گفت: وقتی به مصرف کننده دلار، یارانه پرداخت می‌شود بنابراین متقاضی آن هم زیاد می‌شود بطوریکه با آن دلار واردات بیشتری امکان‌پذیر می‌شود، برخی از مردم برای گردش و تفریح و با استفاده از دلار ارزان به خارج کشور سفر می‌کنند و تعداد سفر‌ها افزایش می‌یابد. عده‌ای هم با این دلارهای ارزان در خارج از ایران خانه می‌خرند و دو ملیتی می‌شوند.وی افزود: دولت در تمامی موارد برشمرده شده برای تحقق اقتصاد مقاومتی خلاف جهت حرکت کرده است. تیم اقتصادی دولت اعتقادی به اقتصاد مقاومتی ندارند، نگاه لیبرالی دولت ها در ایران سبب شده است که در بخش هایی که هزینه زا است حضور پررنگ نداشته باشد در حالی که در کشورهایی که داعیه ی سرمایه داری و لیبرالی دارند حمایت از پژوهش های نوین و اختراعات و همچنین شرکت های دانش بنیان همواره در صدر قرار دارد چرا که اقتصادی که بر پایه دانش باشد ارزش افزوده فراوانی دارد و در نهایت هزینه ها را نیز کاهش می دهد.این کارشناس اقتصادی در پایان یادآورشد: رهبری بحث بسیار خوب اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند که تنها مجلس خبرگان یک بیانیه در حمایت از آن داد درحالیکه با پروراندن این بحث بایستی همه اقشار جامعه از کم درآمد‌ترین تا پردرآمد‌ترین طبقات در این جنگ با کم کردن مصرف خود مشارکت کنند.‎باید با هزینه کردن سرمایه‏‌ها در بخش تولید و راه اندازی صنایع و رونق دادن به کشاورزی در این مجاهده شرکت کرد. چرا باید کشوری که دارای منابع و ذخایر عظیم انرژی و معدن است بیکاری و گرانی در آن بیداد کند.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید