خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


مصباحی مقدم:

خروجی تصمیمات اقتصادی دولت مشخص نیست
سیاست صبر و انتظار در بنگاه‌ها رکود را تشدید کرد
سیاست‌های اقتصادی دولت برای حل مشکل رکود و اشتغال روشن نیست

یک اقتصاددان با اشاره به اینکه سیاست‌های اقتصادی دولت برای حل مشکل رکود و اشتغال روشن نیست، گفت: قانون مبارزه با قاچاق دو سال پیش به تصویب رسیده اما هنوز برخی آیین‌نامه‌های آن تهیه نشده است.غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفتگو با فارس، در مورد اینکه آیا دولت در پسابرجام برنامه اقتصادی برای حل معضل رکود و اشتغال دارد، اظهار داشت: این سؤال را باید از سخنگوی دولت بپرسیم. تلاش‌های دولت متوجه روابط خارجی است و نگاه به درون کشور جدی نیست. اخیراً گزارشی از سوی معاون اول رئیس جمهور و رهبر انقلاب ارائه شده و ما خبری از جزئیات آن نداریم که بتوانیم در این رابطه اظهارنظر کنیم.این اقتصاددان با تأکید بر اینکه خروجی تصمیمات اقتصادی دولت روشن نیست، یادآور شد: معتقدم اگر مدیریت قوی نسبت به منابع ریالی و ارزی موجود صورت بگیرد به خوبی می‌توان از رکود خارج شد. دولت حالت صبر و انتظار برای بنگاه‌های اقتصادی ایجاد کرد که صبر کنیم تا گشایش صورت بگیرد و همین عامل منجر به تشدید رکود شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم افزود: اگر چنین امیدی به بنگاه‌ها داده نمی‌شد رکود تشدید نشده و از ظرفیت‌های موجود بهره‌مند می‌شدیم. بنگاه‌های اقتصادی زیادی تعطیل بوده و نیازمند سرمایه در گردش هستند پس باید منابع بانک‌ها مدیریت شده و به سمت تولید هدایت شوند. این امر نیازمند نظارت جدی و قوی از سوی دولت است.

این اقتصاددان افزود: ظرفیت‌های خالی و آماده به کاری در بنگاه‌های اقتصادی وجود دارد که با مدیریت حتماً می‌توان آنها را از رکود خارج کرد.وی در مورد وضعیت مبارزه دولت با قاچاق کالا، تصریح کرد: قاچاق مسئله‌ای نیست که دولت نداند منشأ آن چیست و کجاست امروز عمده دولتمردان و کارشناسان در این رابطه اظهارنظر می‌کنند و می‌دانند قاچاق از مبادی رسمی گمرکی صورت می‌گیرد. معنا و مفهوم این است که نظارت قوی و جدی باید در واردات کالا صورت بگیرد.
مصباحی‌مقدم یکی دیگر از ابعاد قاچاق را متوجه کالاهای ترانزیتی دانست و افزود: کالاهای ترانزیتی که از داخل خاک کشور عبور می‌کنند باید با پلمپ و همان محتوا از کشور خارج شده تا بخشی از قاچاق کاهش یابد. سومین عامل نیز مربوط به کم‌اظهاری و اظهارات خلاف واقع در واردات است که ارزش کالاها به صورت واقعی و درست گزارش نمی‌شود.
این اقتصاددان به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارزش اشاره کرد و افزود: دو سال پیش این قانون تصویب و هنوز ‌برخی آیین‌نامه‌های آن نهایی نشده این قانون تقسیم کار خوبی بین دستگاه‌ها انجام داده است.وی بیان داشت: دولت و مجلس تلاش‌هایی برای خرید دستگاه (ایکس‌ری) در مبادی ورودی و خروجی کالا به کشور انجام داد و این دستگاه‌ها برای این نبود که کانتینرها به صورت تصادفی کنترل شود و بخش عظیمی بدون نظارت عبور کند. نتیجه آن شده که نباید اتفاق بیفتد باید پیگیری‌ها جدی بوده تا شاهد گستردگی قاچاق در کشور نباشیم.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سؤال که آیا شاهد پیگیری‌های جدی در زمینه قاچاق از سوی دولت هستیم، گفت: اگر شاهد این پیگیری‌ها بودیم که قاچاق گسترده نمی‌شد و اکنون خود دولتمردان از بزرگی قاچاق می‌نالند.مصباحی‌مقدم در مورد وجود دست‌های پشت پرده و صاحبان قدرت و ثروت برای به نتیجه نرسیدن مبارزه با کالای قاچاق، عنوان کرد: مسلماً اعمال نفوذ‌هایی در دستگاه‌های دولتی وجود دارد که نمی‌گذارد مبارزه با قاچاق در عرصه گمرک و خارج از آن جدی گرفته شود. شفاف شدن امور، جدی گرفتن قاچاق و آسیب‌های آن با استفاده از امکانات و ابزارهای قانونی که برای دولت فراهم است در صورتی که به کار گرفته شود می‌تواند برای خروج از رکود کمک کند.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید