خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


اراده‌ای برای تعطیل‌نشدن کارخانه‌ها وجود ندارد

تعطیلی کارخانه و برند ۸۰ ساله «ارج» صدای زنگ خطر برای تولید ملی را بلندتر از قبل کرد اما شواهد نشان می‌دهد هشدارها تاثیر چندانی بر عملکرد مسؤولان ندارد.به گزارش تسنیم ، تعطیلی کارخانه و برند 80 ساله «ارج» صدای زنگ خطر برای تولید ملی را بلندتر از قبل کرد اما شواهد نشان می‌دهد هشدارها تاثیر چندانی بر عملکرد مسؤولان ندارد. با انتشار خبر تعطیلی «ارج» بیش از پیش خطرات رکود برای اقتصاد کشور نمایان شد اما ارج تنها کارخانه‌ای نیست که تعطیل شده و گویا آخرین نیز نخواهد بود.نمایندگان مجلس از طریق تریبون خانه ملت در این باره به دولت تذکر دادند. نماینده ورامین در مجلس با بیان اینکه اراده‌ای برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها در دولت وجود ندارد، گفت: کارخانه ارج تعطیل شد، کارخانه قند ورامین تعطیل شد، کارخانه کاله 400 کارگر خود را اخراج کرد، سلسله زنجیره‌ای تعطیلی کارخانه‌ها در جریان است، بنده 5 ماه قبل نسبت به تعطیلی کارخانه قند تذکر دادم اما هیچ کس از دولت با بنده تماس نگرفت که بپرسد چرا تعطیل شده است؟ من نماینده ملت هستم و وقتی تذکر می‌دهم کارخانه‌ای تعطیل شده است، انتظار دارم وزیر صنعت، معاون یا مسؤولی با بنده تماس بگیرد و علت را بپرسد. وی در پایان خاطرنشان کرد: هیچ‌کس این موضوع را پیگیری نمی‌کند، گویا اراده‌ای برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها در دولت وجود ندارد، هزاران کارگر شغل‌شان را از دست دادند و بقیه هم در صف از دست دادن شغل‌شان هستند.

آیا از روند تعطیلی کارخانجات پس از برجام خبر داریم؟

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس در تذکر شفاهی با طرح این سوال که آیا از روند تعطیلی کارخانجات پس از برجام خبر داریم؟ گفت: چرا جواب یاوه‌گویی‌های آمریکایی‌ها درباره برجام داده نمی‌شود؟ حسینعلی حاجی‌دلیگانی گفت: مردم از ما سوال می‌کنند که در برجام چه داده و چه گرفته‌اید؟ براساس قانون مصوب در مجلس نهم تکلیف شد که اگر طرف مقابل خلف وعده کرد ما کارخانه‌های تولید سوخت را دوباره راه‌اندازی کنیم. وی با تاکید بر اینکه مردم باید نتیجه اقدامات ذیل برجام را بر سر سفره خود ببینند با خطاب قرار دادن وزیر امور خارجه و نمایندگان مجلس پرسید: آیا خبر از جیب مردم دارید یا نه؟ آیا از روند تعطیلی کارخانجات خبر دارید یا نه؟ آیا خبر دارید که چه فقیرهایی در این مدت فقیرتر شدند و چه تعداد از دختران منتظر جهیزیه‌اند. چه تعداد از جوانان متقاضی اشتغال بودند اما هنوز بیکارند؟

«ارج» اولین و آخرین کارخانه‌ تعطیل‌شده نیست
محمداسماعیل سعیدی، نماینده مجلس نیز با اشاره به تعطیلی کارخانه ارج با قدمت 80 سال در صنعت ایران اظهار داشت: جای تاسف دارد که خبرهای تعطیلی کارخانجات را در کشورمان می‌شنویم و من در هفته گذشته تذکر جدی به وزیر اقتصاد را در صحن علنی مجلس اعلام کردم. وی در گفت‌وگو با «بسیج» افزود: کارخانه ارج اولین و آخرین کارخانه نیست که در دولت یازدهم تعطیل شده است، تاراج ارج از تبعات منفی رکود اقتصادی است که گریبانگیر اقتصاد کشورمان شده است. باید از دولت پرسیده شود چرا تورم تک‌رقمی کمرشکن تولید شده است؟! سعیدی در خاتمه افزود: بسیاری از کارخانجات تولیدی و صنعتی در سال گذشته تعطیل شده‌اند یا با راندمان کمتر از 50 درصد به فعالیت می‌پردازند و دولت باید به این هشدارها توجه کند تا وضعیت از این بدتر نشود.

تعطیلی ارج و قبضه بازار توسط کره‌ای‌ها
عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار با بیان اینکه مشکل کارخانه‌ها و اشتغال کشور با تزریق نقدینگی حل نخواهد شد،‌ گفت: وقتی می‌توانیم برنامه یک پهپاد را بخوانیم و آن را روی زمین بنشانیم چطور نمی‌توانیم برای تولید یک لباسشویی یا تلویزیون برنامه بنویسیم؟ علی خدایی در گفت‌وگو با ایسنا، ‌ اظهار کرد: اینکه تصور کنیم تنها با اختصاص وام و تزریق نقدینگی مشکل کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی حل شده و جلوی رکود و تعطیلی آنها گرفته می‌شود اشتباه است، چرا که تزریق وام تنها یکی از موارد است و تقاضا، بازار و مشتری همگی در رکود یا موفقیت یک تولید تاثیرگذار است. به گفته وی، در حال حاضر 80 درصد بازار لوازم خانگی در دست کره‌ای‌ها و 20 درصد باقی مانده مونتاژ است که به نام تولید عرضه می‌شود و از همه ظرفیتی که در صنایع خانگی وجود دارد استفاده نمی‌شود. خدایی گفت: متاسفانه بازار تولیدات خود را تقدیم به کشورهایی کرده‌ایم که در هیچ مجمعی پشت ما درنیامدند و به امید تبدیل ایران به بازار محصولاتشان به سمت ما آمده‌اند. عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با طرح این پرسش که چرا در شرایطی که نخبگان و دانشگاهیان ما توانایی ارائه ایده‌ها و طرح‌های خلاقانه را دارند، باید از خارج تکنولوژی وارد کنیم، گفت: امروز بهترین دانشگاه‌های ما جزو دانشگاه‌های برتر دنیا هستند و سوال این است که وقتی می‌توانیم برنامه یک پهپاد را بخوانیم و آن را روی زمین بنشانیم، چطور نمی‌توانیم برای تولید یک لباسشویی یا تلویزیون طرح بریزیم. خدایی در ادامه با اشاره به اخبار منتشر شده درباره وضعیت کارخانه ارج، اظهار کرد: شخصا معتقدم در قضیه کارخانه ارج اولین عامل سوءمدیریت بوده است. چرا کارخانه سال‌های سال با تکنولوژی فرسوده و قدیمی حرکت کرده و نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات در هیچ سیستمی معقول نبوده است؟ وی با تاکید بر اینکه اراده‌ای برای نجات تولید ملی وجود ندارد، اظهار کرد: امروز بسیاری از کارخانه‌های ما به انبار محصولات کره‌ای تبدیل شده و دیگر اثری از کارگران نیست چون وانت‌های حمل بار به جای آنها تردد می‌کنند. عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور افزود: برخی مدعی‌اند این کالاها وارداتی نیست و به شکل قاچاق می‌آید اما چطور قاچاق با این حجم گسترده دیده نمی‌شود و از مرزها و گمرکات وارد کشور می‌شود؟ خدایی گسترش پدیده قاچاق را ناشی از نبود اراده حمایت از تولید ملی دانست و تصریح کرد: متاسفانه رانت قدرتمند و سود سرشاری که در این قضیه برای عده‌ای خاص وجود دارد مانع از پا گرفتن تولید می‌شود و رفته‌رفته کارخانه‌ها را به سمت تعطیلی و کارگران را به خانه‌نشینی می‌کشاند.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید