1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


رئیس مجمع واردات:

دولت در برابر اجرای «اقتصاد مقاومتی» مقاومت می‌کند

رئیس مجمع واردات از مقاومت برخی دستگاه‌های دولتی در مقابل پیاده‌سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سخن گفت و اظهارداشت:این امر زمینه فروپاشی بنگاه‌های اقتصادی را فراهم کرده است.علیرضا مناقبی در گفتگو با مهر با اشاره به مولفه‌های اصلی پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی گفت: یکی از مهمترین مباحث مطرح شده در حوزه اقتصاد ملی، توجه به تشریح صحیح و مطابق واقع مولفه‌های اقتصاد مقاومتی است. آنچه که از اهداف اقتصاد مقاومتی برداشت می‌شود، آن است که به منظور تبدیل کردن تهدیدها به فرصت‌ها دولت باید تسهیل کننده فرایند های محیط داخلی و بیرونی اقتصاد باشد و بتواند به عنوان محرک تولید و تجارت، زمینه ساز بروز خلاقیت ها و نوآوری ها و خروج از انزوا باشد.رئیس مجمع واردات افزود:

به نظر می‌رسد برخی دستگاهها و ادارات، اقتصاد مقاومتی را به بهانه‌ای برای کارشکنی و سنگ‌اندازی مقابل فعالان اقتصادی بخش خصوصی تبدیل کرده‌اند؛ به طوری که از عملکرد آنها بیشتر پیام مقاومت اقتصادی مخابره می‌شود تا اقتصاد مقاومتی شکل گرفته باشد و این همان چیزی است که مخالفان توسعه کشور به دنبال آن هستند.وی تصریح کرد: پیاده سازی اقتصاد مقاومتی باید موجب آزادی عمل فعالان اقتصادی و نجات بخش بنگاه ها از اسارت قید و بندهای بی مورد و زائد اداری باشد. باید تقویت کننده امکان برنامه ریزی برای بنگاه های اقتصادی باشد، اما متاسفانه آنچه که مشاهده می شود، دقیقا برعکس این مسئله است، این در حالی است که مقاومت اقتصادی، زمینه ساز فروپاشی بنگاههای بخش خصوصی و خروج سرمایه‌ها از کشور خواهد شد، ضمن اینکه به مهاجرت نخبگان و کارآفرینان کشور دامن خواهد زد.

به گفته مناقبی، مقاومت اقتصادی انزوای بیشتر برای کشور، از دست رفتن فرصت‌های ناشی از دیپلماسی اقتصادی و تضعیف رقابت پذیری را به دنبال خواهد داشت؛ مهمترین آفت آن نیز، تقویت انگیزه ها برای عرضه و تقاضای فساد اداری است. در واقع بنگاه های اقتصادی در فضای رکود کشور وقتی با مقاومت اقتصادی برخی دستگاه‌ها مواجه می‌شوند، در میان انتخاب ماندن یا ورشکست شدن، خواسته یا ناخواسته به چرخه شوم عرضه و تقاضای فساد اداری سوق پیدا می کنند و این واقعیتی است که در همه دنیا تجربه شده است.وی اظهار داشت: در همه جای دنیا بنگاه های گرفتار دیون بانکی، اسیر کلاف سردرگم بروکراسی اداری، خسته از شوک‌های مالیاتی و فشارهای غیرقابل توصیف صاحبان امضاهای طلایی، تاب و توان مقاومت در برابر فساد اداری را از دست می دهند و قطعا اقتصاد نیز از آن مستثنی نیست. با وجود مقاومت اقتصادی باید امید ورود سرمایه گذار خارجی را به عنوان یک سراب و یک رویای غیر قابل باور تعبیر کنیم. آنها دارای تجربیات بین المللی متعدد در زمینه مواجهه با مقاومت اقتصادی هستند. قطعا شاخص‌های اقتصادی را ارزیابی می کنند و مرگ بنگاه‌های کوچک و متوسط را رصد می‌کنند و بی هیچ شکی حاضر به فعالیت در محیط های غیر مطمئن نیستند و این هشداری است که باید از سوی دولت جدی گرفته شود.مناقبی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب، به پیاده سازی اقتصاد مقاومتی فرمان داده اند، نه مقاومت اقتصادی. دولت باید با استفاده از تجربیات شکل گرفته در تشکل‌های اقتصادی، ببیند بنگاه های اقتصادی بخش خصوصی چقدر و از چه ناحیه ای در معرض آسیب قرار دارند و مبتنی بر آن، هر چه زودتر و پیش از اینکه نتیجه رفت و آمد هیات‌های تجاری، برای کشور تبدیل به پوچ شود، مقاومت‌های اقتصادی را در هم بشکند.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

گالری تصاویر