خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


حسن سبحانی:‌

آموزش اقتصاد در ایران متناسب با واقعیت‌های اقتصادی نیست

یک اقتصاددان معتقد است بسیاری از مطالبی که به دانشجویان و دانش آموختگان اقتصاد آموزش داده می‌شود با واقعیت‌ها و اقتضائات اقتصاد ایران تناسب ندارد.
به گزارش ایسنا، حسن سبحانی در نشست "چرا مسائل اقتصادی ایران حل نمی شوند؟ " گفت: شاید بتوان گفت یکی از علت‌های اصلی حل نشدن مسائل اقتصادی ایران این است که ما اصولا مسائلمان را نمی‌شناسیم. اینکه آیا تاکنون تحت عنوان مسائل اقتصادی ایران طرح شده واقعا مسائل اصلی اقتصادی ایران بوده است.

وی افزود: این پرسش همچنان به عنوان یک فرضیه مطرح است که در برهه‌های مختلف نتوانستیم متوجه شویم در مسیری که در حال حرکت هستیم در کدام نقطه قرار داریم تا اقتضائاتمان را در آن نقطه که قرار داریم فهم کنیم و بر اساس آن سیاست گذاری کنیم. اگر فرض کنیم در مسیر توسعه نیافتگی تا توسعه یافتگی یک طیفی وجود دارد، در این صورت هر نقطه ای از این طیف شرایطی را برای جامعه مشخص می‌کند.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اگر جامعه‌ای فارغ از اینکه در کدام نقطه قرار دارد بخواهد آرمان‌های خودش را جست‌وجو کند واکنشی متناسب با زحماتش نخواهد بود. نکته ای که می‌توان به آن توجه کرد این است که حاکمیت اعم از دولت، ‌ قوه قضایه، مجلس  وظایف توسعه ای خود را تشخیص نمی‌دهند و شاید به همین دلیل است که به دنبال حل مسائلمان نمی‌رویم.
سبحانی ادامه داد: دولت در ایران در تمام برنامه‌های توسعه اصلاح نظام اداری را هدف گذاری کرده است. اما نتواسته به این هدف برسد. همچنین از سوی دیگر بخش خصوصی ایران در مجموع روحیه مولد بودنش کمتر از روحیه بازرگانی اش است، بخش خصوصی که همه کسانی را که در سیستم غیردولتی کار می‌کنند در بر می‌گیرد.
وی درباره عملکرد بخش خصوصی عنوان کرد: ارزیابی که بعد از ابلاغیه اصل ۴۴ انجام شد از عملکرد بخش خصوصی انجام گرفت نشان داد که بخش خصوصی به دلیل شرایط اقتصادی کار زیادی انجام نداده است. در همان زمان بخش بانک و بیمه رشد زیادی ایجاد شد چرا که بانک و بیمه می‌تواند در جامعه غیر منضبط از مصادیق تجارت باشد.
این کارشناس اقتصادی افزود: پرسش دیگر این است که ما تا چه حد مسائلمان را از طریق فارق التحصیلانمان حل می‌کنیم. ما در جامعه افراد تحصیل کرده و دانش آموخته زیاد داریم اما نظام آموزشی کسانی را که مسائل را هدفمند ببینند در اختیار نگذاشته است. در زمینه اقتصاد خیلی از مطالبی که به دانش آموختگانمان یاد می دهیم با واقعیت‌های اقتصادیمان متفاوت است.
سبحانی تصریح کرد: مردم ما به دلایل مختلف از کار کردن لذت نمی برند افراد عادت کردند با کار کم دریافتی کم داشته باشند. تلقی کلی این است که رشد اقتصادی فقط مربوط به دولت است اما رشد اقتصادی نتیجه فعالیت یک ملت است. البته در جوامعی مثل ما دولت وظایف بیشتری دارد اما اگر ملت عزم کار کردن نداشته باشد نمی‌تواند سر بلند باشد.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید