خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


از داروسازان اصرار، از وزارت بهداشت انکار

بخش سلامت در دولت یازدهم مورد توجه جدی قرار گرفت و در این بین بسیاری از مردم از امکانات فراهم‌ شده در این بخش بهره‌مند شدند، اما این در حالی است که صنایع داروسازی کشور که بخش مهمی از این شبکه را تشکیل می‌دهند، به نحوه قیمت‌گذاری دارو معترض و معتقد هستند برخی اقلام دارویی زیان‌ده‌اند؛ موضوعی که وزارت بهداشت به آن اعتقادی ندارد.
به گزارش ایسنا، صنایع داروسازی مانند یک بنگاه اقتصادی فعالیت می‌کنند و فعالان این صنعت بر این باورند که اگر بازدهی و سوددهی تولید دارو در کشور مورد توجه قرار نگیرد، داروسازان ایرانی از دست‌یابی به علم و تکنولوژی روز دنیا در این عرصه محروم می‌مانند.
پیش از این، محمودنجفی‌عرب، عضو سندیکای صاحبان صنایع داروی انسانی به ایسنا گفته بود که قیمت دارو مشکل جدی برای این صنعت شده است و به رغم اینکه در حوزه دارو در بخش‌های زیادی از خطوط تولید، بیش از دو برابر نیاز کشور ظرفیت داریم و صنایع نیز برای افزایش صادرات تلاش می‌کنند، اما این صنعت با مشکلات زیادی روبرو است.

یکی از موارد مورد تاکید وی، حاکم کردن نظام عرضه و تقاضا در قیمت‌گذاری دارو است اما به گفته او، وزارت بهداشت معتقد است که قیمت‌گذاری باید در اختیار دولت باشد.
عضو سندیکای صاحبان صنایع داروی انسانی با اشاره به تورم بالای کشور در سال‌های اخیر و افزایش هزینه‌های تولید، این را هم گفته بود که در قیمت‌گذاری دارو جرزنی زیادی می‌شود؛ به‌طوریکه بر خلاف تورم دو رقمی افزایش قیمت دارو متناسب با آن نبود.
نجفی عرب معتقد است که شرکت تولیدکننده دارو هم باید به صورت اقتصادی اداره شود و این در حالی است که در بخش‌های زیادی از اقلام دارویی، شرکت‌هایمان زیان‌ده هستند.
وی با اشاره به زیان‌ده بودن برخی اقلام دارویی اظهارکرد: آنجا که تولید دارو با زیان همراه است باید قیمت‌ها را اصلاح کنیم، چراکه بازدهی این صنعت با توجه به شرایطی که دارد به هیچ وجه قابل قبول نیست و در صورتیکه این روند ادامه پیدا کند از به‌ روزآوری جا خواهد ماند.
در عین حال رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه نظام عرضه و تقاضا در حوزه سلامت راه‌گشا نیست، تاکید کرد که در تمام دنیا تنها در یک کشور قیمت‌گذاری دارو وجود ندارد که آن کشور نیز علاوه بر اینکه بزرگ‌ترین بازار دارویی جهان است، بالاترین قیمت دارو در دنیا را هم دارد.
وی با بیان اینکه سیاست وزارت بهداشت باید هم مصرف کننده و هم تولید کننده را در نظر بگیرد، تاکید دارد که نمی توانیم یک طرفه قضاوت کنیم و باید منافع دو طرف را همزمان باهم ببینیم.
دیناروند با بیان اینکه به هیچ عنوان موافق نیستیم که دارویی با زیان تولید شود، به بخش صنعت اعلام کرد که اگر دارویی زیان ده است درخواست دهند، مورد بررسی قرار گیرد و اگر تایید شد، قیمت اصلاح می شود.
رئیس سازمان غذا و دارو، موضوع دیگر مربوط به میزان افزایش قیمت دارو دانست و گفت نمی توانیم بدون حد و مرز کار کنیم، به هر حال صنعت داروسازی ایران یک صنعت عمومی است و قیمت، در صنایع عمومی پایین است.
به گفته وی، در دنیا تنها یک کشور وجود دارد که قیمت گذاری دارو ندارد که این کشور بزرگ ترین بازار دارویی جهان است و بالاترین قیمت دارو در دنیا را دارد؛ بنابراین عرضه و تقاضا در حوزه سلامت جوابگو نیست.
وزارت بهداشت در حالی برای اصلاح قیمت داروهای زیان‌ده اعلام آمادگی کرده است که صنعتگران این حوزه معتقدند این روند بسیار زمان‌بر است و افزایش قیمت نیز به میزان مناسبی به داروها تعلق نمی گیرد و این امر باعث ضربه خوردن صنعت داروسازی می شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید