خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و واردکنندگان مواد معدنی:

هیچ توسعه‌ای در معادن نداشته‌ایم
افزایش صادرات دستاورد نیست

ایمیدرو آمار ۳۰ درصد رشد در ارزش صادرات محصولات معدنی را منتشر کرده است اما رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان معتقد است نمی‌توان این آمار را به عنوان یک دستاورد به حساب آورد.
کامران وکیل در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه رشد در حوزه معدن شاخص‌ها و مشخصه‌های خود را دارد، گفت: صرف افزایش ارزش صادرات محصولات معدنی نمی‌تواند دلیلی بر عملکرد صحیح یا دستاورد سازمانی باشد، چرا که قیمت مواد معدنی پیوسته در حال تغییر است.
وی افزود: مس در سال گذشته قیمتی معادل ۳۵۰۰ دلار داشت اما قیمت جهانی این فلز امسال به ۵۰۰۰ دلار رسیده است و اگر کسی صادرات این فلز را با حجم مساوی در دو سال اخیر داشته باشد نمی‌تواند صرف افزایش درآمدی را که به علت افزایش قیمت جهانی مس حاصل شده است را به عنوان دستاورد معرفی کند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و واردکنندگان مواد معدنی با اشاره بر این که توسعه علاوه بر آمار کاغذی باید نمود داشته باشد، عنوان کرد: نمی‌شود ۳۰ درصد افزایش صادرات را توسعه به حساب آورد، چرا که قطعا و به وضوح در حوزه هایی مانند فولاد، سنگ آهن و مس که توسط ایمیدرو  اعلام شده، توسعه ای اتفاق نیفتاده است.
وی در ادامه  با بیان اینکه در مقاطعی حتی وزن مواد صادراتی هم نمی‌تواند شاخص مناسبی برای عملکرد خوب یک سیستم باشد، عنوان کرد: تعریفی در اقتصاد صادراتی وجود دارد که بر اساس آن قیمت محصولات صادراتی حتی روی حجم صادرات نیز تاثیر گذار خواهد بود که این مفهوم با عنوان شعاع اقتصادی معرفی می‌شود.
وکیل ادامه داد: شعاع اقتصادی به این معناست که در محصول سنگ آهن اگر قیمت جهانی آن به ۴۰ دلار برسد صادرات این محصول از شعاع ۲۰۰ کیلومتری تا بنادر صادر کننده به صرفه است و این شعاع برای قیمت ۶۰ دلار ۸۰۰ کیلومتر و برای قیمت ۱۰۰ دلار هزار کیلومتر است و این یعنی هر قدر قیمت محصولات معدنی بالاتر باشد، صرفه صادرات آن نیز بیشتر است که این باعث افزایش تعداد صادرکنندگان که از نقاط صادراتی دورتر هستند و متعاقب آن حجم صادرات نیز خواهد شد.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید