خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


همایش «مدرسه تعاونی، اقتصاد مشارکتی»

همایش «مدرسه تعاونی، اقتصاد مشارکتی» چشم‌انداز بلندی را در پیش رو دارد و بر زمینی واقعی شکل گرفته است. اجرایی شدن تفاهم‌نامۀ امضا شده میان دو وزارتخانۀ کار و امور اجتماعی و وزارتخانۀ آموزش و پرورش میدان عملی و واقعی این همایش است؛ تفاهم‌نامه‌ای که نشان‌دهندۀ ارادۀ دولت در واگذاری امور آموزشی به بخش تعاونی است.

چشم‌انداز همایش «مدرسه تعاونی، اقتصاد مشارکتی» الهام گرفته از ایدۀ مدارس تعاونی است، برگزارکنندگان به گواهِ تجربۀ بیست ساله‌شان در اداره و ارتقای یک تعاونی آموزشی، معتقدند که این مدارس در شرایط اقتصادی، اجتماعی و اداری موجود می‌تواند به‌عنوان الگوی سازمانِ اقتصادی-اجتماعی کارآمدتر و عادلانه‌تر سر برکشیده و به بار نشیند.

در شرایط موجود اقتصاد جهانی، در نقاط مختلف جهان شاهد گسترش جریان جهانی تعاونی‌ها هستیم. در بسیاری از کشورهای جهان، تعاونی‌ها نه فقط ضرورتی اقتصادی برای فراهم کردن فرصت‌های اشتغال برای بخش‌های وسیع‌تری از نیروی کار قلمداد می‌شوند، بلکه بیش از آن به‌عنوان راه برون‌رفت از مشکلات مدل‌های زیست اقتصادی-اجتماعی موجود معرفی شده‌اند. قدم گذاشتن در مسیر الگوی «مدرسه تعاونی» پیوستن به چنین جریانی در سطح بین‌الملل و استفاده از تجربۀ مردمان سایر نقاط جهان نیز هست. به‌علاوه، برگزارکنندگان برآنند که در ساختارهای سازمانی دمکراتیک‌تر، تربیت کودکانِ اجتماعی‌تر و مشارکت‌جو‌ امکان پذیرتر خواهد بود. مدارس تعاونی می‌توانند زمینه‌ساز پرورش کودکانی باشند که در آینده، بیش از سایر مدل‌های سازمان کار موجود در ادارۀ مدارس، دغدغۀ امر اجتماعی داشته و مشارکت در جامعه را فرا بگیرند.

این همایش امیدوار است آغازگر طرح و گسترش ایدۀ «مدرسه تعاونی» باشد.
«مدرسه تعاونی، اقتصاد مشارکتی » پیشنهادی برای معلمان و مدارس

ایده «مدرسه تعاونی» که در همایش « مدرسه تعاونی، اقتصاد مشارکتی» ترویج خواهد شد بر موارد زیر تکیه دارد:

۱. بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت تعاون توافقنامه ای امضا شده است که  براساس آن در  واگذاری امور آموزشی به بخش غیر دولتی تعاونی ها در اولویت قرار گیرند.ایده مدرسه تعاونی برای ترویج خود بر اجرای این توافقنامه تاکید دارد.
۲. تاکنون مدارس یا به صورت مدارس دولتی بوده و یا به بخش خصوصی واگذارشده و مدارس غیر انتفاعی را ایجاد کرده است. ایده مدرسه تعاونی می گوید که می توان  با کمک دولت مدارس را به جمعی از معلمان که با یکدیگر تعاونی تشکیل بدهند هم واگذار کرد.
۳. امروزه مشکل بازنشستگی زودهنگام معلمان و نیروی انسانی مازاد در وزارت آموزش و پرورش یکی از مهمترین مشکلاتی است که دولت با آن مواجه است. توان و انرژی معلمان و تجربه آنان با آزادسازی نیروی انسانی وزارتخانه بی هدف رها شده و درواقع به هدر میرود. اگر دولت تشکیل تعاونی هایی از معلمان یا بازنشستگان آموزش و پرورش را تشویق کرده و به آنها در تشکیل مدارس تعاونی کمک کند، ضمن آنکه مشکل نیروی انسانی خود را حل کرده، تجربه و دانش معلمان نیز به هدر نخواهد رفت.
۴. دولت میتواند به مدارس تعاونی از طریق واگذاری املاک تحت اختیار خود با شرایط، وام و تسهیلات، پرداخت سرانه دانش آموزی و... کمک کند.
۵. به دلیل ساختار متفاوت تعاونی ها معلمان در یک مدرسه تعاونی می توانند در پستهای مختلف سازمان حرکت کنند و توانایی های مختلف مدیریتی و اجرایی و... خود را ارتقا دهند. در مالکیت مدرسه هر معلمِ عضو سهم دارد و درسیاستگذاریهای یک مدرسه هر معلمِ عضو یک رای دارد. هیآت مدیره مدرسه برای مدت معین انتخابی است و از این رو با چرخش مدیریت مدرسه همه معلمانِ عضو تعاونی فرصت شرکت در تصمیم گیری ها را دارند.
۶. یه دلیل اینکه مالکیت مدرسه از طریق سهام جمعی است و متعلق به همه معلمان، امکان احساس تعلق معلمان به مدرسه بیشتر است و این امر تاثیر زیادی در بالارفتن کیفیت آموزش خواهد داشت.
۷.تعاوني فرهنگي اموزشي راه رشد كه مجتمعيست آموزشي ، ایده «مدرسه تعاونی» را ترویج  می کند، با دولت در حال مذاکره بوده و برگزار کننده این همایش است، خود یک تعاونی است که ۷۰ درصد اعضای آن را معلمان تشکیل می دهند. تجربه ۲۰ ساله راه رشد نشان می دهد که تعاونی شدن مدارس در توانمندشدن معلمان و احساس تعلق آنان به مدرسه، بالا رفتن انگیزه کارکنان مدرسه و در نهایت بالا رفتن کیفیت و خدمات آموزشی تاثیر مهمی دارد.
۸. مدرسه راه رشد در این همایش بیش از دو دهه تجربه خود را با همکاران و مسئولین دولتی و نیز فعالان جامعه مدنی به مشارکت گذاشته و با اتکا به تجربه موفق خود، پیشنهاد مدرسه تعاونی را توضیح داده و همه شرکت کنندگان در همایش و سایر مخاطبان را برای طرح دقیق مسائل و تلاش برای پاسخگویی به مشکلات اجرایی احتمالی در این زمینه دعوت می کند.
منتظر نظرات دوستان و همکاران هستیم.

دبیر علمی همایش

آدرس های ما:
http://www.coopschool.ir/
در تلگرام:
https://telegram.me/hamayeshmadresetaavoni

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید