خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

نقش زیرساخت در تبلور شبکه ملی اطلاعات

از ابتدای دولت یازدهم تاکنون که بالاخره فاز نخست شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شده، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان‌های متبوعش وظایف متعددی داشتند و شرکت ارتباطات زیرساخت نیز با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم که بدون آنها، راه‌اندازی و توسعه این شبکه تصور نمی‌شد، نقشی کلیدی را ایفا کرده است.
به گزارش ایسنا، همان‌طور که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم تاکید می‌کند شبکه ملی اطلاعات توسط بخش‌های مختلف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین فعالیت بخش‌های خصوصی به مرحله راه‌اندازی رسیده و در واقع «چیزی که امروز به آن رسیدیم محصول کار جمعی است»، بنابراین نقش شرکت ارتباطات زیرساخت نیز در تامین زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات قابل توجه است.
شرکت ارتباطات زیرساخت با ایجاد ۵۷ هزار کیلومتر فیبر نوری و ایجاد مرکز تبادل ترافیک داده ملی (IXP) در نقاط مختلف کشور، راه‌اندازی دیتاسنترها و افزایش ظرفیت‌های انتقال، نقش موثری در راستای توسعه شبکه ملی اطلاعات داشته است که با آغاز بهره‌برداری از شبکه ملی اطلاعات توسعه آن ادامه یافته و افزایش ظرفیت زیرساخت‌های ارتباطی همچنان ادامه خواهد داشت.

با راه‌اندازی مراکز تبادل داده شبکه ملی اطلاعات توسط شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان هسته اصلی این شبکه، تعرفه دسترسی به پهنای باند به عنوان یک شاخص اصلی موجب تمایز تفکیک ترافیک داخلی از ترافیک بین‌المللی در شبکه ملی اطلاعات می‌شود و این کاهش در هزینه‌ها، دسترسی‌های ملی را برای مردم کم‌هزینه‌تر می‌کند و با راه‌اندازی این مراکز تعرفه سرویس‌های داخلی به میزان یک سوم سرویس‌های بین‌المللی محاسبه می‌شود.
از طرف دیگر با دسترسی به شبکه ملی اطلاعات، سرعت و کیفیت دسترسی به اینترنت نیز افزایش می‌یابد. موضوع کیفیت در ارایه خدمات شبکه ملی اطلاعات  یک شاخص اصلی است و در این مورد شرکت ارتباطات زیرساخت برای آینده نیز برنامه‌هایی دارد.

ظرفیت پهنای باند اینترنت بین‌الملل

در ابتدای دولت یازدهم، ظرفیت پهنای باند اینترنت بین‌الملل ۸۱.۶۸ گیگابیت بر ثانیه بود، این عدد در پایان سال ۱۳۹۲ به ۱۲۲.۶ گیگابیت بر ثانیه، در پایان سال ۱۳۹۳ به ۳۵۰ گیگابیت بر ثانیه، در پایان سال گذشته به ۵۴۷ گیگابیت بر ثانیه رسید و در حال حاضر ظرفیت پهنای باند اینترنت بین‌الملل با ۵۹۰ درصد رشد نسبت به ابتدای دولت، ۵۶۴ گیگابیت بر ثانیه است.

ظرفیت پهنای باند شبکه IP داخل کشور

ظرفیت پهنای باند شبکه IP داخل کشور پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم، ۶۵۲ گیگابیت بر ثانیه بود، در پایان اولین سال فعالیت دولت یازدهم، این عدد به ۸۵۰ گیگابیت بر ثانیه رسید، در پایان سال ۱۳۹۳ نیز به ۱۵۰۰ گیگابیت بر ثانیه و در پایان سال گذشته به ۴۰۰۰ گیگابیت بر ثانیه رسید و تا امروز همین مقدار باقی ماند. بنابراین ظرفیت پهنای باند شبکه IP داخل کشور حاکی از رشد ۵۴۰ درصدی نسبت به ابتدای دولت دارد.

ظرفیت پهنای باند شبکه انتقال کشور

در ابتدای دولت یازدهم، ظرفیت پهنای باند شبکه انتقال کشور ۱۱۱۶ گیگابیت بر ثانیه بود. این عدد در پایان سال ۱۳۹۲ به ۱۲۴۳ گیگابیت بر ثانیه، در پایان سال ۱۳۹۳ به ۲۰۵۱ گیگابیت بر ثانیه و در پایان سال گذشته به ۴۱۱۱ گیگابیت بر ثانیه رسید. در نهایت نیز ظرفیت پهنای باند شبکه انتقال کشور امروز ۴۱۹۶ گیگابیت بر ثانیه است که حکایت از رشد ۲۷۶ درصدی نسبت به ابتدای دولت می‌کند.

ظرفیت ترانزیت ارتباطات بین‌الملل

ظرفیت ترانزیت ارتباطات بین‌الملل در کشور تا پایان دولت دهم، ۱۱۶ گیگابیت بر ثانیه بود. با روی کار آمدن دولت یازدهم و تا پایان سال ۹۲، این عدد به ۱۱۶ گیگابیت بر ثانیه رسید، در پایان سال ۱۳۹۳ نیز به ۳۶۴ گیگابیت بر ثانیه و در پایان سال گذشته به ۵۵۸ گیگابیت بر ثانیه رسید. در حال حاضر نیز ظرفیت ترانزیت ارتباطات بین‌الملل با ۳۸۱ درصد رشد نسبت به ابتدای دولت، ۵۵۸ گیگابیت بر ثانیه است.

توسعه شبکه فیبر نوری

در ابتدای دولت یازدهم، ۵۱۸۴۹ کیلومتر شبکه فیبر نوری داشتیم. با آغاز به کار دولت یازدهم و تا پایان سال ۱۳۹۲، فیبر نوری به ۵۴۱۲۲ کیلومتر رسید، تا پایان سال ۱۳۹۳ نیز به ۵۴۴۶۶ کیلومتر و تا پایان سال گذشته به ۵۷۰۴۴ کیلومتر رسید. در حال حاضر نیز ۵۸۴۷۶ کیلومتر شبکه فیبر نوری داریم که نشان می‌دهد دولت یازدهم توانسته شبکه فیبر نوری را ۱۲.۸ درصد رشد نسبت توسعه دهد.

راه‌اندازی IXPها

مراکز تبادل ترافیک شبکه ملی اطلاعات نقاطی کانونی در شبکه‌های مبتنی بر آی‌پی هستند که فاصله بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان محتوا را در قالب یک همبندی مناسب به حداقل کاهش می‌دهد.
در ابتدای دولت یازدهم در کشور مرکز تبادل ترافیکی وجود نداشت و تا پایان سال گذشته هم هیچ مرکزی راه‌اندازی نشده بود، اما در سال جاری و همزمان با روز جهانی مخابرات در تاریخ ۲۶ اردیبهشت‌ماه، اولین مرکز تبادل ترافیک شبکه ملی اطلاعات در تهران راه‌اندازی شد.
پس از آن سه مرکز تبادل ترافیک شبکه ملی اطلاعات دیگر نیز در شهرهای مشهد، شیراز و تبریز راه‌اندازی شد و بدین ترتیب تا امروز چهار مرکز تبادل ترافیک شبکه ملی اطلاعات توسط دولت یازدهم و شرکت ارتباطات زیرساخت در کشور ایجاد شده است.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید