خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 مشاور نوبخت :

رشد ۸ درصدی اقتصاد در برنامه ششم با شیب ثابت قابل تحقق نیست

مشاور سازمان برنامه و بودجه در مورد ابهام رشد ۸ درصدی اقتصاد در برنامه ششم گفت: ما با یک شیب ثابتی نمی‌توانیم به رشد اقتصادی ۸ درصد دست پیدا کنیم و باید در طول سالهای اجرای برنامه با شیبهای متفاوت به رشد ۸ درصدی برسیم.به گزارش تسنیم، از سوی نمایندگان مجلس و کارشناسان انتقادهای زیادی به کمیت و کیفیت لایحه برنامه ششم توسعه وارد شده است.یکی از این انتقادات به نحوه تأمین منابع مالی سرمایه‌گذاری‌ها برای تحقق اهداف اقتصادی است. همچنین مهم‌ترین هدف اقتصاد کشور در برنامه ششم توسعه تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی است.براساس پیش‌بینی دولت برای نیل به این هدف، سالانه به 724 هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است. همچنین پیش‌بینی شده که 22 درصد این مبلغ از محل جذب سرمایه‌های خارجی تأمین شود.بسیاری از نمایندگان و کارشناسان جذب این حجم از سرمایه خارجی را که معادل 45 میلیارد دلار در سال است؛ آرزومندانه دانسته و می‌گویند درحالی که در قانون بودجه سال جاری تنها جذب 7 میلیارد دلار سرمایه خارجی پیش‌بینی شده و تاکنون 1.7 میلیارد دلار آن محقق شده است؛ چه‌طور دولت به جذب 45 میلیارد دلار سرمایه خارجی اندیشیده است؟

ابوذر ندیمی مشاور سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ به این ابهام گفت: با توجه به اینکه تحقق رشد اقتصادی 8 درصد در سیاستهای کلی برنامه ششم ابلاغی رهبر انقلاب مورد تأکید قرار گرفته، دولت ملزم به درنظر گرفتن آن در لایحه برنامه ششم توسعه شده است.وی تصریح کرد: دولت برای تأمین منابع مالی مورد نیاز رشد 8 درصدی، بضاعت خودش و بخشهای خصوصی و تعاونی را درنظر گرفت و تأمین باقی منابع مالی لازم را به جذب سرمایه‌های خارجی محول کرد.
ندیمی توضیح داد: به هر حال باتوجه به داشته‌های اقتصاد ما راهی جز این وجود نداشت. البته ممکن است که بسیاری از اعداد و رقمهای لایحه برنامه ششم مورد سوال یا انتقاد باشد اما اگر رویکردها مورد توافق قرار بگیرد می‌توان این اعداد را در بودجه‌های سالانه اصلاح کرد.وی متذکر شد: با توجه به ظرفیتهای اقتصاد کشور؛ می‌توان در قانون بودجه هر سال، سهم بخشهای مختلف را در تأمین مالی مورد نیاز برای رشد اقتصادی 8 درصدی تغییر داد و اعداد را واقع نمایی کرد.
ندیمی شاهد مثال این موضوع را جذب سرمایه خارجی در قانون بودجه سال جاری بیان کرد و افزود: مجلس در زمان تصویب لایحه بودجه سال 1395 دولت را موظف کرد تا تمام سرمایه‌های خارجی که در گذشته باید محقق می‌شد ولی نشده بود را محقق کند.وی تبیین کرد: ما با یک شیب ثابتی نمی‌توانیم به رشد اقتصادی 8 درصد دست پیدا کنیم و باید در طول سالهای اجرای برنامه ششم با شیبهای متفاوت به رشد 8 درصدی برسیم. برای تحقق این هدف نیز راهی جز توجه توأمان به اقتصاد داخل و خارج نداریم چون اقتصاد ما باید درون‌زا و برون نگر باشد.مشاور سازمان برنامه بودجه با بیان اینکه جذب سرمایه خارجی می‌تواند از کشورهای آسیایی و اروپایی محقق شود، گفت: سرمایه خارجی که حتما نباید از آمریکا باشد.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید