خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

یک کارشناس ارشد کارآفرینی با تشریح نتایج جالب یک مطالعه از افراد جویای شغل و اینکه ۸۴ درصد به دنبال پشت میزنشینی هستند، گفت: نیازمند ایجاد اورژانسی سازمان نظام کارآفرینی در ایران هستیم.

مسلم خانی در گفتگوی مشروح با خبرنگار شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبِنا)، درباره دلایل افت رتبه کارآفرینی در ایران گفت: در قالب گزارش سال ۲۰۱۷ بانک جهانی وضعیت ایجاد کسب و کار در ۱۹۰ کشور جهان بررسی شده و گزارشی نیز در ایران از سوی مرکز پژوهش های مجلس تحت عنوان پایش محیط کسب و کار ارائه شده است.

کارشناس ارشد کارآفرینی اظهارداشت: در گزارش سال ۲۰۱۷ سازمان دیده بان کارآفرینی و گزارش بانک جهانی نشان می دهد که ما هم در شاخص ایجاد، تولید و راه اندازی کسب و کارهای نوآورانه و تازه وضعیت خوبی در سال گذشته و امسال نداشتیم و بنا به گزارش ارائه شده، ایران در سال جاری از میان ۱۹۰ کشور دنیا،‌ در شاخص کارآفرینی رتبه ۱۲۰ را به دست آورد که ۳ پله تنزل نشان می دهد.

 

پاسخ دانشجویان به سوالات اشتغالی

خانی ادامه داد:‌ در گزارش سازمان دیده بان کارآفرینی چند شاخص مورد بررسی قرار می گیرد که یکی از آنها درک فرصت های کارآفرینانه است و به بحث تفاوت کارآفرینان با دیگران در شکار فرصت ها می پردازد. شاخص دیگر قصد کارآفرینانه است که می گوید فرصتی کشف می شود ولی به دلایلی به عمل نمی رسد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین موضوع رسانه ها نیز مطرح است که بررسی می کند در رسانه های هر کشوری چقدر موضوع کارآفرینی جدی گرفته می شود و به چه میزان کارآفرینان را به عنوان الگوهای موفق به جامعه معرفی می کنند. اساسا چقدر افراد در حال تحصیل الگوی کارآفرینی را به عنوان مسیر شغلی خود انتخاب می کنند.

این استاد دانشگاه افزود: مطالعه ای در سال جاری برای یکی از دانشگاه های ایران انجام شده که به دنبال آن بود تا وضعیت الگوهای جستجوی شغل را بررسی کند و مخاطبان نیز دانشجویان مقاطع کاردانی تا دکترا بوده اند. در این گزارش نتایج عجیبی به دست آمد به نحوی که ۸۳,۴ درصد مصاحبه شوندگان اولین گزینه شغلی خود را استخدام در بخش های مختلف عنوان کردند.

به گفته خانی،‌ کمتر از ۱۷ درصد کارجویان مباحثی مانند ایجاد کسب و کار،‌ اشتغال خانگی و مانند آن را مطرح کرده بودند. ما در حال حاضر بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ رشته شغلی شناخته شده در ایران داریم.

۸۳,۴ درصد افراد به دنبال پشت میزنشینی

کارشناس ارشد بازار کار تاکید کرد:‌ همچنین نتایج یک مطالعه دیگر در سال ۹۲ که مخاطبان آن نیز دانش آموزان و دانشجویان بودند نشان داد که افراد بسیاری از رشته های شغلی را نمی شناسند و در بهترین حالت، افراد به روز و دارای مطالعه بیش از ۳۰۵ رشته شغلی را نمی شناسند.

وی تصریح کرد: بسیاری از خانواده ها و دانشجویان ممکن است با گستره بزرگ مشاغل که دارای طبقه بندی و کد شناسایی هستند آشنا نباشند. بحث منزلت اجتماعی کارآفرینان نیز مطرح بوده که در ایران بسیار دیرینه است به نحوی که در برخی مناطق مانند یزد که از گذشته دارای مشکلات آب بوده از صدها سال قبل تصمیم می گیرند قنات ها را ایجاد کنند که از شاهکارهای مهندسی در دنیا محسوب می شود که خود یک کارآفرینی است.

خانی افزود: یک موضوع دیگر درک قابلیت های کارآفرینانه است به نحوی که خانواده ها بتوانند قابلیت های کارآفرینانه را در فرزندان از سنین کودکی کشف کنند. در اینجا ما به الگوی کشف استعداد می رسیم که باعث می شود تا افراد توان خود را در استعداد خود صرف کنند، اما در حال حاضر ما در بخش کشف استعداد و هدایت آن ضعف داریم.

این استاد دانشگاه بیان داشت: از دیگر موارد در زمینه کارآفرینی ترس از شکست است و هر جامعه ای که به کارآفرینان اطمینان بخشی کرده، توانسته به موفقیت دست پیدا کند. در حال حاضر، نقش مجلس در توسعه کارآفرینی مثبت نیست.

قانونی برای کارآفرینی نداریم

به گفته وی، در شرایط فعلی در ایران ما یک قانون کارآفرینی نداریم و اینکه کارآفرین کیست و چه مشوق ها و حمایت هایی می توانیم برای آنها داشته باشیم، نداریم. یا دولت باید مکلف به ارائه لایحه کارآفرینی شود و یا مجلس در این زمینه اقدامی داشته باشد.

کارشناس ارشد بازار کار اظهارداشت: در ایران وضعیت کارآفرینی فردی خوب است اما نظام کارآفرینی و سیاست های حمایت کننده نداریم و مشوق برای توسعه کارآفرینی ارائه نمی شود. در عین حال، ما راهبرد ملی کارآفرینی نیز نداریم و یکسری برنامه های از هم گسیخته از سوی دستگاه ها انجام می شود.

خانی گفت: چرا قانون کار عملا سالهاست به جایی نرسیده و در حال حاضر نیز لایحه دولت در مجلس در حال برگشت است. دلیل آن این است که ما نیازمند نگاه چند بُعدی هستیم به این نحو که ما باید همزمان اصلاحیه قانون کار به اضافه اصلاحیه قانون تامین اجتماعی،‌ بیمه بیکاری،‌ لایحه کارآفرینی و لایحه کار شایسته را به مجلس ارائه کنیم چون تمامی آنها به یکدیگر ارتباط دارند.

کارشناس ارشد کارآفرینی بیان داشت: در گزارش سازمان دیده بان کارآفرینی، ایران در شاخص ترس از شکست و همچنین کارآفرینی بین المللی وضعیت بسیار بدی دارد. یعنی کارآفرینان نگاه برندینگ و صادرات گرا نداشته اند و در عین حال نیز دچار سردرگمی هستند.

وی تصریح کرد: ما در اکوسیستم کارآفرینی نیازمند قوانین مادر هستیم که یکی از مخاطبان آن مجلس است که بتوان از این طریق قوانینی را تدوین و ارائه کرد. موضوع دیگر راهبرد کارآفرینی است که باید به صورت ملی دیده شود. در شرایط فعلی،‌ راه عبور از بحران اشتغال ترویج و توسعه کارآفرینی است.

ایجاد بورس ایده از ضرورت‌ها

این کارشناس ارشد بازار کار افزود: ما باید نظام آموزش عالی و سیستم آموزش و پرورش را ملزم کنیم که خود را با بازار کار وفق بدهد. از سویی ما یک برنامه آینده پژوهی نداریم که اگر امروز سوال شود برای ۲۰ سال آینده چه رشته هایی در بازار کار مورد نیاز است،‌ بتوان به آن پاسخ گفت.

خانی بیان داشت: نکته دیگر بحث زیرساخت های فرهنگی است که رسانه ها، خانواده ها و سیستم آموزشی در آن نقش دارد. در عین حال،‌ نقش مجلس در توسعه کارآفرینی کاملا عملیاتی است و باید دولت را نیز مکلف به همراهی کند.

کارشناس ارشد کارآفرینی تصریح کرد:‌ باید تشکیل سازمان نظام کارآفرینی در ایران دنبال شود که جوانان خلاق و صاحبان ایده بتوانند تشکل ملی داشته باشند و اینها می توانند در حل مشکلات کمک کنند. ایجاد این سازمان در ایران در حال حاضر از اورژانسی ترین امور مورد نیاز محسوب می شود.

وی ادامه داد: راه نجات اقتصاد ایران از مسیر کارآفرینی می گذرد و ما باید از حوزه تقنین بخواهیم که در اینباره قانون وضع کند و بسته جامع مشوق های کارآفرینی ارائه شود. همچنین به یک راهبرد ملی کارآفرینی نیاز داریم،‌ آموزش های کارآفرینی باید توسعه یابد و بسترهای نرم افزاری و سخت افزاری نیز ایجاد شود.

خانی در پایان سخنانش گفت: در شرایط فعلی افراد باید از کارآفرینی فردی خارج شده و تیم تشکیل دهند چون بار کارآفرینی بسیار سنگین است و در قالب شرکت های تعاونی و دانش بنیان فعالیت کنند و حمایت های خوبی نیز صورت می گیرد. از مشوق ها استفاده کنند تا ایده ها روی زمین نمانند چون رقبا بیکار نمی مانند. در عین حال،‌ لازم است تا به ایجاد بورس ایده به صورت جدی تری پرداخته شود و ایده پردازان و استارتاپ ها در مجموع می توانند کارآفرینی را چندین گام به جلو ببرند.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید