خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده،  بخشی از اقدامات وزارتخانه متبوع خود در راستای توسعه اشتغال و کارآفرینی زنان را تشریح کرد.

وحیده نگین، طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی؛ طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی؛ تهیه بانک اطلاعاتی از زنان کارجو؛ توسعه تعاونی‌های زنان؛ تشکیل کمیسیون بانوان کانون‌های کارآفرینی استان‌ها؛ توانمندسازی زنان فن آفرین از طریق آموزش‌های ترکیبی و تخصصی کارآفرینی؛ اجرای برنامه ترویج کارآفرینی در میان زنان بر اساس ماده 14 آیین‌نامه اجرایی بندهای (الف) تا (ه) ماده 80 قانون برنامه پنجم توسعه؛ حمایت تسهیلاتی از زنان کارآفرین؛ بهره‌گیری از ظرفیت‌های منطقه‌ای در راستای توسعه کارآفرینی زنان؛ استفاده از تجربیات بین‌المللی در زمینه کارآفرینی زنان و بومی‌سازی این تجربیات و.... را ازجمله اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درراستای توسعه اشتغال و کارآفرینی زنان عنوان کرد. ماحصل گفتگو با وحیده نگین مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده را در ادامه می‌خوانید:
طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی
مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده، با بیان اینکه «اقدامات قابل‌توجهی از جانب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درراستای توسعه اشتغال و کارآفرینی در میان زنان در سه سال گذشته انجام گرفته است»، از اجرای طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی به عنوان یکی از این اقدامات نام برد و خاطرنشان کرد: خوشبختانه استقبال بسیار خوبی از جانب زنان دانش‌آموخته دانشگاهی از این طرح صورت گرفت. این طرح ابتدا در 8 استان با نرخ بیکاری بالا شامل استان‌های سیستان و بلوچستان؛ کردستان؛ ایلام؛ کهگیلویه و بویراحمد؛ خراسان شمالی؛ قزوین؛ گلستان و لرستان، اجرایی شد و با موفقیت‌هایی که اجرای پایلوت این طرح درراستای کاهش نرخ بیکاری زنان دانش‌آموخته دانشگاهی داشت، اجرای آن به شکل سراسری در دستور کار قرار گرفت.
طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی
وحیده نگین، «اجرای طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی» را از دیگر اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درراستای توسعه اشتغال در میان زنان نام برد و گفت: این طرح نیز با استقبال بسیار مناسبی از جانب زنان مواجه شد. بر اساس اطلاعاتی که من دارم تا پایان مهرماه سال جاری حدود 200 هزار زن در سامانه مشاغل خانگی ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد برای حدود 80 هزار زن مجوز مشاغل خانگی صادرشده است.وی افزود: طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی اگرچه پیش از این نیز اجرایی شده بود اما در دور جدید اجرای آن، الگوی «توسعه مشاغل خانگی  مبتنی بر توانمندسازی متقاضیان» در دستور کار قرار گرفت و نتایج تحقیقات نیز نشان می‌دهد که در راستای نیل به اهداف مورد نظر، بسیار نیز موفق اجرا شده است.
تهیه بانک اطلاعاتی زنان کارجو
مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده، «بسترسازی توسعه اشتغال زنان با استفاده از بانک اطلاعاتی زنان کارجو» را دیگر اقدام وزارتخانه متبوع خود درراستای اشتغال‌زایی زنان عنوان کرد و افزود: در این زمینه سعی شد با همکاری مراکز مشاوره شغلی و کاریابی درراستای تهیه بانک اطلاعاتی زنان کارجو اقدام شود. با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفت تاکنون حدود 650 هزار زن جویای کار از سراسر کشور در مراکز مشاوره شغلی و کاریابی ثبت‌نام کرده‌اند. وی افزود: پس از ثبت‌نام زنان کارجو در سامانه مربوطه، برنامه‌ریزی به‌منظور توسعه اشتغال در این حوزه بر مبنای بانک اطلاعاتی مراکز مشاوره شغلی و کاریابی در دستور کار قرار گرفت و با اقداماتی که صورت گرفته است تاکنون حدود یکصد هزار نفر از این تعداد به کار گمارده شده‌اند. به گفته مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده، تهیه این بانک اطلاعاتی به ما کمک کرد تا نیازهای شغلی زنان را شناسایی کنیم و برنامه‌ریزی برای اشتغال را برمبنای این نیازهای شغلی در دستور کار قرار دهیم.
توسعه تعاونی‌های زنان
وحیده نگین، توسعه تعاونی‌های زنان را دیگر اقدام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درراستای توسعه اشتغال زنان نام برد و گفت: یکی دیگر از اقدامات وزارتخانه در جهت توسعه اشتغال در میان زنان به استفاده از ظرفیت‌های بخش تعاون و به‌تبع آن راه‌اندازی تعاونی‌های زنان برمی‌گردد. با اقداماتی که در این زمینه صورت گرفت، تعداد تعاونی‌های زنان در کشور به حدود 11 هزار شرکت تعاونی افزایش یافت که تاکنون اشتغال‌زایی بیش از 120 هزار نفری را به همراه داشته است. به گفته وی، شرکت‌های تعاوني زنان، به شرکت‌هایی گفته می‌شود؛ كه بر اساس قانون بخش تعاوني اقتصاد ایران تشكيل و ثبت می‌شوند و حداقل 70 درصد اعضاي آن را بانوان تشكيل می‌دهند.
تشکیل کمیسیون بانوان کانون‌های کارآفرینی استان‌ها
مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده، با بیان اینکه «بخش قابل توجه اقدامات وزارتخانه در حوزه اشتغال زنان به برنامه‌های این وزارتخانه درراستای توسعه کارآفرینی در بین این قشر برمی‌گردد که طبیعتاً توسعه اشتغال را نیز به همراه دارد» گفت: یکی از اقدامات قابل توجه در این بخش به تشکیل «کمیسیون بانوان کانون‌های کارآفرینی استان‌ها» برمی‌گردد که تحت نظر شورای مرکزی کانون‌های کارآفرینی و متشکل از کارآفرینان زن استان‌های مختلف تشکیل شد.وی افزود: این کمیسیون به‌منظور برقراری تعامل بین زنان کارآفرین و ارائه پیشنهاد‌ها برای انجام اقدامات توانمندسازی، آموزشی و مشاوره‌ای زنان در استان‌های مختلف تشکیل‌شده است.
همکاری و حمایت از انجمن زنان مدیر کارآفرین
این مقام مسوول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، «همکاری و حمایت از انجمن زنان مدیر کارآفرین» را یکی دیگر از اقدامات این وزارتخانه در زمینه توسعه کارآفرینی زنان عنوان کرد و گفت:  همکاری و حمایت از انجمن زنان مدیر کارآفرین با هدف اجرای برنامه‌های آموزش کارآفرینی و توانمندسازی ویژه زنان صورت می‌گیرد. به گفته وی، انجمن زنان مدیر کارآفرین یک نهاد مردمی فعال در حوزه کارآفرینی است که به‌منظور گسترش فرهنگ کارآفرینی در جامعه زنان ایرانی از طریق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شکل گرفته است.
انعقاد تفاهم‌نامه با بنیاد تعاون و توسعه کارآفرینی زنان
مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده، به انعقاد تفاهم‌نامه با بنیاد تعاون و توسعه کارآفرینی زنان اشاره کرد و گفت: این تفاهم‌نامه با هدف توسعه کارآفرینی در بین زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار منعقد شده است و در راستای عمل به آن، حمایت از طرح‌های توجیهی زنان کارآفرین و توانمندسازی زنان به ویژه در مناطق روستایی در دستور کار وزارتخانه قرار گرفت.وی افزود: همچنین بر اساس تفاهم‌نامه با بنیاد تعاون و توسعه کارآفرینی زنان؛ حمایت مادی و معنوی از تولیدات خانگی زنان نیز در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفت.
 الگوسازی از طریق زنان کارآفرین
وی به ضرورت ترویج فرهنگ کارآفرینی در بین بانوان اشاره کرد و گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه سعی کرده است تا به سهم خود اقدام کرده باشد. در این راستا سعی کردیم با شناسایی و معرفی زنان کارآفرین به نوعی از آنان الگوسازی کنیم تا به تبع آن شاهد ترویج فرهنگ کارآفرینی در بین سایر زنان باشیم.  
ارائه آموزش‌های کارآفرینی به زنان
مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده، به اقدامات این وزارتخانه درراستای ارائه آموزش‌های کارآفرینی به زنان اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از اقدامات وزارتخانه در زمینه توسعه کارآفرینی در بین زنان به «آموزش‌های کارآفرینی» برمی‌گردد. در این بخش صرفاً در سال 94 بیش از 380 دوره آموزشی، استارت آپ، سمینار، کارگاه آموزشی و... برگزار شد.
سایر اقدامات
مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده، «فراهم‌سازی امکان دریافت مجوز ایجاد مراکز مشاوره، اطلاع‌رسانی و خدمات کارآفرینی توسط زنان»؛ «ارائه مشاوره‌های رایگان کارآفرینی با همکاری مراکز مشاوره کارآفرینی و کانون‌های کارآفرینی در سراسر کشور»؛ «توانمندسازی مدیران مراکز مشاوره، اطلاع‌رسانی و خدمات کارآفرینی از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی موردنیاز»؛«توانمندسازی زنان فن آفرین از طریق آموزش‌های ترکیبی و تخصصی کارآفرینی»؛ اجرای برنامه ترویج کارآفرینی در میان زنان بر اساس ماده 14 آیین‌نامه اجرایی بندهای (الف) تا (ه) ماده 80 قانون برنامه پنجم توسعه؛ «حمایت تسهیلاتی از زنان کارآفرین»؛ «بهره‌گیری از ظرفیت‌های منطقه‌ای درراستای توسعه کارآفرینی زنان»؛ «استفاده از تجربیات بین‌المللی در زمینه کارآفرینی زنان و بومی‌سازی این تجربیات» و..... را از دیگر اقدامات وزارتخانه متبوع خود به‌منظور ترویج و توسعه کارآفرینی در میان زنان عنوان کرد.

 روزنامه تفاهم

 

 

 

 

 





نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید