خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

شریعتمداراعلام کرد؛

رشد 4 برابری صادرات آب مجازی کشور

بهره وری آب در تولید گندم 2.5 برابر شد
سرپرست مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب گفت: میزان صادرات آب مجازی کشور در یک دوره 42 ساله (اوایل دهه1350 تا 1392) از یک به چهار میلیارد مترمکعب افزایش یافت.وی افزود:بهره وری آب در تولید گندم 2.5 برابر شد.
شریعتمدار تأکید کرد:خودکفایی به هر قیمتی در مورد هیچ محصولی منطقی نیست.خودکفایی زمانی ارزش پیدا می‌کند که با استفاده از تکنولوژی روز،برنامه‌ریزی دقیق و ارتقای بهره‌وری،میزان تولید محصول را افزایش داده و آن را در وضعیت پایدار حفظ کنیم. به گزارش ایرنا،محمدحسین شریعتمدار، سرپرست مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران، با اشاره به برگزاری نخستین کنفرانس ملی آب مجازی که نهم و دهم اردیبهشت‌ماه در اتاق ایران برگزار می شود، نگاهی به طرح نظریه آب مجازی درسطح دنیا برای مدیریت منابع آب کشورها داشت و گفت:هنوز توافق جهانی در مورد تجاری شدن محصولات کشاورزی و اجرای نظریه آب مجازی وجود ندارد و تنها در برخی کشورها به صورت ملی عملیاتی شده است.شریعتمدار گفت: این تئوری از ابتدای فعالیت کشاورزی در کشورها وجود داشته اما جنبه بین‌المللی، نظام‌مند و قانونی نداشته است. ازآنجایی‌که این نظریه می‌تواند با پیچیدگی‌ها و جزئیات قابل‌توجهی در مسیر اجرای خود توجه شود، ضرورت دارد که قبل از اجرایی شدن، مطالعه دقیق و جامعی نسبت به عواقب و پیامدهای احتمالی آن صورت گیرد.به گفته شریعتمدار کنفرانس بین‌المللی آب مجازی که در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود، می‌تواند فرصتی را فراهم کند تا فضایی مورد حمایت اندیشمندان، نهادهای بین‌المللی و کشورهای دنیا ایجاد شود و بتواند اطلاعات و مشاوره‌های لازم را در مورد نظریه آب مجازی در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.
وی ادامه داد: در مرحله اجرای تئوری مطرح شده باید برای جلوگیری از وابستگی و تحمیل های سیاسی و اجتماعی احتمالی راهکار ارائه داد؛ باید رفتارها را مدیریت کرده و با دقت گام برداشت.دبیر اجرایی کنفرانس بین‌المللی آب مجازی الگوی کشت را از پایه‌های اساسی این نظریه دانست و تصریح کرد: الگوی کشت یعنی زراعت بر اساس ظرفیت های هر منطقه انجام شود. مدت‌هاست که در مورد خودکفایی گندم صحبت می‌شود، این مسئله باید بر اساس همین الگوی کشت انجام شود. مسئولان در عمل بر این اصل توافق دارند که خودکفایی به هر قیمتی، ارزش ندارد بلکه باید بر اساس ظرفیت‌ها و بهره‌وری آب انجام شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید