خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

کارشناسان اتاق بازرگانی عنوان کردند:

بانک‌های خارجی برای ایرانی‌ها حساب جدید باز نمی‌کنند

دو مقام در اتاق بازرگانی در مورد ارتباط بانکی کشورهای همسایه با ایران عنوان کردند، حساب جدید برای ایرانیان در بانک‌های خارج باز نمی‌شود، بانک‌های هندی هم برای بانک‌های ایران خط اعتبار باز نمی‌کنند و باید از طریق کشور ثالث سوئیچ شود.به گزارش فارس با توجه به مطرح شدن خبر مسدود شدن حساب‌های ایرانیان در بانک‌های امارات،عمان و هالک بانک ترکیه و از آنجا که روابط بین‌بانکی بین‌المللی اصلی‌ترین نیاز همکاری‌ اقتصادی مشترک بین کشورها به شمار می‌رود، برخی از فعالان حوزه تجارت در این باره اظهار نظر کردند.محمد لاهوتی در گفت‌وگو با فارس گفت: واقعیت این است که بعد از توافقات هسته‌ای برخی از کشورهای عربی مثل امارات متحده عربی که بیشترین حجم تجارت خارجی ایران در حاشیه جنوب خلیج فارس با این کشور است، تغییرات عمده‌ای در روابط بانکی خود با ایران ایجاد نکردند.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه کشورهای عربی علیرغم توافقات و برطرف شدن تحریم‌ها در برقراری ارتباطات بانکی با ایران بسیار محتاط عمل کردند، بیان داشت: حساب‌های جدیدی را افتتاح نکردند، اما حساب‌هایی که فعال بود، به روند فعالیتشان ادامه دادند.لاهوتی با بیان اینکه مسدود شدن حساب‌های بانکی به برجام و توافقات هسته‌ای برنمی‌گردد، بیان داشت: موضوعات سیاسی منطقه و مرزبندی‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس دلیل این مسئله است.
وی افزود: به نظر می‌رسد که امارات متحده عربی هم یکی از آن کشورهایی است که مقداری فشار بر فعالیت‌های اقتصادی ایرانیان را بیشتر کرده است.رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه عمان یکی از کشورهایی است که در شرایط پسابرجام روابط بانکی بهتری را با ایران ایجاد کرد، بیان داشت: اما با روی کار آمدن دولت ترامپ و تهدیدها و رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی این دولت، تا حدودی نگرانی‌ها برای این کشورها در برقراری ارتباطات با ایران بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه بعد از برجام تحرکاتی از بانک‌های اروپایی برای برقراری روابط بانکی با ایران دیده شد، افزود: اگرچه این ارتباطات تا حدودی برقرار است، ولی روند تبادلات بانکی راحت و روان نیست، ضمن اینکه باز هم کشورهای اروپایی بعد از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا در برقراری روابط بانکی با ایران محتاط‌تر شده‌اند و در حالی که شرایط برقراری ارتباطات بانکی روند رو به تسهیل را پیش گرفته بود، اکنون آن روند متوقف شده است.لاهوتی با تأکید بر اینکه در برقراری ارتباطات بانکی هنوز به شرایط قبل از تحریم بازنگشته‌ایم گفت: به نظر می‌رسد، دولت باید براساس توافق‌نامه برجام این موضوع را در کمیته رسیدگی به تخلفات پیگیری کند.عضو کنفدراسیون صادرات ایران بیان داشت: اگر ایران در رابطه با نقل و انتقال پول با دلار مشکل دارد، با بقیه واحدهای پولی براساس توافقات برجام نباید مشکلی برای مراودات تجاری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ایران در FATF در رابطه با موضوع پولشویی هنوز شرایط لازم و استانداردهای بین‌المللی را به دست نیاورده است، گفت: بانک مرکزی هم باید به این موضوع سرعت بیشتری ببخشد، تا در این زمینه با استانداردهای جهانی تطابق داشته باشیم، اما در کنار این موضوع برقراری ارتباطات بانکی بعد از توافقات هسته‌ای حائز اهمیت است و نباید از آن غافل شویم. لاهوتی با اشاره به اینکه ارتباطات بانکی با کشورهایی مثل هند و چین که در زمان تحریم‌ها با ما روابط بانکی داشتند، فعلا مشکل دارد، افزود: برقراری ارتباطات بانکی با این کشورها فقط از طریق چند کانال و بانک مشخص امکان‌پذیر است و در بعضی موارد صادرکنندگان به دلیل اینکه بانک‌های هندی برای بانک‌های ایرانی اعتبار باز نمی‌کنند، باید اسناد خود را در کشورهای ثالث سوئیچ کنند. وی افزود: به نظر می‌رسد در مجموع همه این مسائل و عدم برقراری ارتباطات بانکی با ایران به نگرانی‌هایی که بانک‌های بزرگ دنیا از روبرو شدن با جریمه‌های سنگین دولت آمریکا و فدرال رزرو دارند، مربوط می‌شود.
محسن حاجی‌بابا نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران هم در این باره گفت: مسئله مسدود شدن حساب‌های ایرانیان در کشورهای حاشیه خلیج فارس موضوع تازه‌ای نیست و در 10 سال گذشته گاهی اتفاق می‌افتاده است.
نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: این موضوع به برجام و توافقات هسته‌ای ارتباط ندارد، بلکه موضوع بسته شدن حساب‌های ایرانیان به ارتباطات ایران با مجموعه کشورهای حاشیه خلیج فارس ارتباط دارد. وی با بیان اینکه بسته شدن حساب‌های ایرانیان در عمان کمتر اتفاق افتاده است، گفت: مسدود شدن حساب‌های بانکی ایرانیان در امارات بیشتر بوده و معمولا حساب‌هایی که مشکل دارند، مسدود می‌شوند. حاجی بابا بیان داشت: به عنوان مثال اگر فردی حواله‌ای به جایی فرستاده که مدارک آن کامل نبوده و یا از طریق صرافی اقدام به تبادلات ارزی کرده، آن حساب مسدود شده است. نایب دوم کمیسیون بازار پول و سرمایه تصریح کرد: ارتباطات بانکی کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله امارات و عمان با ایران بستگی به تأثیر عربستان به آنها دارد و گاهی هم ممکن است برای حفظ ارتباط با عربستان تا حدودی به ایرانیان اعمال فشار کنند. وی بیان داشت: در ارتباط با مسدود شدن حساب‌های ایرانیان در هالک بانک ترکیه هم خبری ندارم.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید