خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی‌سینا با بیان اینکه 2 تا 6 واحد درسی در زمینه کارآفرینی به صورت اجباری در این دانشگاه اضافه می شود، گفت: اجرای طرح کارستان با هدف افزودن مهارت کارآفرینی به دانشجویان اجرا می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر حسن ختن‌لو در جمع خبرنگاران، ضمن بیان این مطلب تصریح کرد: اجرای طرح کارستان در ابتدا به صورت یک‌ساله درنظر گرفته شده است و در ادامه به صورت برنامه‌های بلندمدت اجرا می‌شود تا دانشجویان بتوانند ایده‌های خود را کارآفرینی تبدیل کنند.
وی در ادامه اظهار کرد: آموزش مباحث کارآفرینی به دانشجویان به وظایف دانشگاه‌های نسل سوم پس از نسل اول و دوم که آموزش و پژوهش‌محور بودند، افزوده است.
وی با بیان اینکه طی سال‌های 1930 و 40 میلادی دانشگاه‌ها تنها بر مبنای آموزش و پژوهش فعالیت می‌کردند، افزود: در دانشگاه‌های نسل سوم دنیا از سال 1990 وظیفه دیگری به عنوان کارآفرینی تعریف شد که در ایران این موضوع نیز با اندک تأخیر وارد شد و دانشگاه بوعلی‌سینا به عنوان یکی از دانشگاه‌های مادر نسبت به اجرای طرح کارستان و افزودن مهارت کارآفرینی به دانشجویان اقدام کرده است.
ختن‌لو کلمه کارآفرینی را به صورت عام نیازمند شفاف‌سازی دانست و تأکید کرد: وظیفه دانشگاه‌ها ایجاد کار و اشتغال نیست بلکه تربیت فارغ‌التحصیلانی دارای قابلیت کارآفرینی است.
وی در ادامه گفت: دانشگاه‌های نسل سوم باید این قابلیت را به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان اضافه کنند که بتوانند در جامعه برای خود و دیگران کارآفرینی کنند.
معاون پژوهشی دانشگاه بوعلی ارائه قابلیت کارآفرینی را از دیگر وظایف دانشگاه‌ها علاوه بر آموزش و پژوهش دانشجویان اعلام کرد و افزود: هنوز دانشگاه‌های کشور نسل سوم نشده‌اند و باید به این سمت سوق داده شوند.
وی معاونت فرهنگی دانشگاه بوعلی را به عنوان متولی ایجاد فرهنگ کارآفرینی در این دانشگاه معرفی کرد و یادآور شد: دانشجویان باید توانایی انتقال تکنولوژِی و تبدیل ایده‌ها به کارآفرینی را فراگیرند که در این راستا مرکز رشد دانشگاه دانشجویان دارای ایده را به صورت شرکت‌های نوپا مورد حمایت قرار می‌دهد و تا زمانی‌که استارتاپ‌ها به شرکت تبدیل شوند و بتوانند روی پای خود بایستند در بازه زمانی یک تا سه ساله به آنان مهارت‌های لازم برای اداره شرکت را آموزش می‌دهند.
ختن‌لو بر وظیفه دانشگاه و آموزش توانایی ایجاد اشتغال به دانشجویان تأکید کرد و ادامه داد: دانشگاه با اجرای طرح کارستان درنظر دارد توانایی ایجاد شغل و انتقال فناوری و تبدیل ایده به کارآفرینی را به دانشجویان آموزش دهد.
وی اجرای طرح کارستان را در راستای تحقق این هدف دانشگاه اعلام کرد و گفت: مرکز رشد دانشگاه بوعلی از سال 81 تأسیس شد و در سال 82 به بهره‌برداری رسید و تا کنون بیش از 150 شرکت در این مرکز وارد شده و بیش از 70 درصد آنها با موفقیت مراحل رشد را طی کرده و از آن خارج شده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 30 شرکت فناور و 5 شرکت دانش‌بنیان در این مرکز مستقراند که حدود 150 تا 200 نفر به صورت مستقیم در حال فعالیت در قالب این شرکت‌ها هستند.
معاون پژوهش دانشگاه بوعلی از راه‌اندازی شعبه دیگری از مرکز رشد در دانشکده کشاورزی خبر داد و گفت: این مرکز در دانشکده کشاورزی ظرفیت پذیرش 20 شرکت را دارد و شرکت‌های وارد شده به این مرکز یک تا سه سال فرصت تمرین اداره شرکت و پیگیری جدی کارشان را دارند.
وی افزوده شدن دو شرکت حمایت‌کننده به مجموعه مرکز رشد دانشگاه بوعلی را بیان کرد و گفت: شتاب‌دهنده چابوک و مرکز حمایت و تسهیلگری کسب‌وکارهای مرکز رشد از ایده‌ها در قالب شرکت‌های نوپا آنان را در اجرای ایده‌ها و تبدیل شدن به کسب‌وکار حمایت می‌کنند.
معاون فرهنگی دانشگاه بوعلی‌سینا نیز کارآفرینی مبتنی بر پژوهش و مباحث دانش‌بنیان را به عنوان یکی از وظایف مهم دانشگاه‌ها اعلام کرد و گفت: آماده‌سازی ذهنی دانشجویان به عنوان نیروهای فعال و کارآفرین در جامعه هدف اجرای طرح کارستان در دانشگاه بوعلی‌سیناست.
دکتر اکبر عروتی‌موفق اظهار کرد: موضوع اشتغال به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم خانواده‌ها مطرح بوده و مهمترین علت طلاق و آسیب‌های اجتماعی و عدم توانایی افراد برای ازدواج، بیکاری است.
وی با بیان اینکه جوانان در طول دوران تحصیل خود در دانشگاه ذهنیتی در مورد اشتغال خود ندارند، افزود: اغلب دانشجویان در ترم آخر به فکر اشتغال می‌افتند که این زمان بسیار دیرهنگام است و عملا اقدامی در جهت کارآفرینی آنان نمی‌توان انجام داد.
معاون فرهنگی دانشگاه بوعلی‌سینا، دانشگاه‌های نسل اول را دانش‌محور و دانشگاه‌های نسل دوم را پژوهش‌محور و دانشگاه‌های نسل سوم را کارآفرین‌محور معرفی کرد و گفت: کارآفرینی مبتنی بر پژوهش و مباحث دانش‌بنیان مورد توجه است و یکی از وظایف مهم دانشگاه‌ها آماده‌سازی نیروهای فعال و آماده برای بازارکار و جامعه است.
وی از تأسیس انجمن علمی کارآفرینی در خانه فرهنگ دانشگاه بوعلی سخن گفت و اظهار کرد: 58 انجمن تخصصی علمی دانشجویی فعال در رشته‌های مختلف دانشگاه داریم که با تأسیس انجمن بین‌رشته‌ای کارآفرینی از سال گذشته اتفاق خوبی رقم خورد.
وی فعال شدن بخش ارتباط با صنعت دانشگاه و ایجاد ارتباط با مرکز رشد را منجر به اجرای طرح کارستان دانست و تأکید کرد: در این یک‌سال فضای اشتغال و آماده‌سازی ذهنی دانشجویان پایه‌ریزی شده است.
عروتی‌موفق با اشاره به دفاعیات رئیس‌جمهور از وزیر علوم پیشنهادی خود اظهار کرد: همانگونه که رئیس‌جمهور در دفاع از دکتر غلامی بحث آشنایی دانشجویان با فضای کسب‌وکار را بیان کرد، دانشگاه بوعلی در این زمینه پیشگام شد تا با اجرای طرح کارستان دانشجویان را با مهارت کارآفرینی تربیت کند.
مدیر فرهنگی دانشگاه بوعلی‌سینا نیز 7 محور عملیاتی اجرای طرح کارستان در دانشگاه بوعلی را اعلام کرد و گفت: این اقدامات با هدف ترویج کارآفرینی اجرا می‌شود و ظرفیت اصلی برگزاری آن به میزان مشارکت دانشجویان بستگی دارد.
دکتر فرهاد سراجی وظیفه دانشگاه‌های نسل سوم را تربیت نیروهای کارآفرین اعلام کرد و افزود: طرح کارستان با هدف آموزش یک‌ساله کارآفرینی به فارغ‌التحصیلان اجرا می‌شود که بحثی نگرشی، فرهنگی و باوری است.
وی با بیان اینکه برنامه‌های عملی یک‌ساله و زیست‌بوم این طرح در قالب 7 محور ارائه می‌شود، ادامه داد: آشناسازی دانشجویان جدیدالورود با زمینه‌های مختلف کارآفرینی، دعوت از کارآفرینان ملی و بومی و بحث و تبادل‌نظر با آنان، نشست‌های پرسش و پاسخ با کارآفرینان، ارائه برنامه‌های آموزشی در زمینه کسب‌وکار نوین و نوشتن طرح‌های کسب‌وکار و تبدیل ایده‌ها به کار در مرکز رشد شامل 17 محور آموزشی از جمله گام‌هایی است که در این طرح اجرا می‌شود.
مدیر فرهنگی دانشگاه بوعلی‌سینا برگزاری تورهای صنعتی با هدف آموزش کارآفرینی و بازدید از صنایع و مراکز کارآفرینی و بررسی نیازها و مشکلات آنان را از دیگر محورهای عملیاتی اجرای طرح کارستان عنوان کرد و گفت: پنجشنبه‌های آخر هر ماه به بازدید دانشجویان علاقمند از صنایع اختصاص داده می‌شود.
سراجی، تهیه خبر و اطلاعات و اتفاقات ایران و جهان در حوزه کارآفرینی را از دیگر برنامه‌های اجرای این طرح بیان کرد و یادآور شد: برگزاری مسابقات در قالب رویدادهای کارآفرینی هفتمین برنامه عملی طرح کارستان در دانشگاه بوعلی است که با هدف ترویج کارآفرینی اجرا می‌شود و ظرفیت اصلی اجرای چنین برنامه‌هایی به میزان مشارکت دانشجویان بستگی دارد.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید