خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

توقع همگان بر این است تا مسئولین شرکتهای تاکسی اینترنتی مثل اسنپ اصل مشتری مداری و کیفیت کار و خدمات را در اولویت برنامه های خود قرار داده و رضایت عموم را جلب نمایند.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در واکنش به خبرهای منتشر شده طی روزهای اخیر درخصوص فعالیتهای شرکت اسنپ و مشکلات پیش آمده اظهار داشت: امروزه کسب و کارهای الکترونیکی با بهره مندی از فناوری هایی که بر بستر "آی تی" قرار دارند، تحول زیادی را در جهان ایجاد کرده است. این کسب و کارهای الکترونیکی را اصطلاحاً "استارت آپ" میگویند. برای اینکه درک این بحث برای عام و خاص راحت باشد، مجبورم تا تعریف مختصر مفیدی از استارت آپ ها را بیان کنم.

استارتاپ STARTUP، به معنی "نوپا" به شرکت یا کسب و کاری اطلاق میشود که با یک ایدۀ ساده و اولیه شروع می‌شود و به سرعت رشد ‌یافته و به درآمد میرسد.

شرکتهای نوپا این ظرفیت و توانایی را دارند که به هر شکل و به هر اندازه ‌ای ایجاد شوند. سرمایه‌ گذاران نیز به آن دسته از شرکتهای نوپایی جذب میشوند که کم ریسک، خطرشان کمتر و سود بالایی دارند، یعنی هزینه راه‌اندازی کم، ریسک پایین و توان بالقوه بالایی برای برگرداندن سریع سرمایه دارند.

معمولاً یک شرکت نوپای موفق قابلیت رشد بیشتری نسبت به یک شرکت عادی جا افتاده را دارد، یعنی میتواند با سرمایه‌ ای کم، نیروی کار و زمینۀ رشد بیشتری نسبت به شرکتهای قدیمی تر را داشته باشد. در همین راستا جوانان با استعداد، تحولات زیادی در جهت ایجاد شرکتهای نوپا خلق کرده اند و غالب وقت خود را صرف کارهایی میکنند که نیاز کشورهای جهان را مرتفع مینمایند.

وی افزود: استارت آپ ها، مجموعه و شرکتهایی هستند که توأمان انسانی و مجازی بوده و برای ارائه محصول یا خدمات جدید در شرایطی که ابهام بالایی برای فعالیت آنان وجود دارد متولد شده و حول محور تکنولوژی های نو، سریعاً رشد و بازار را در دستان خود قبضه میکنند.!!

فعالیت شرکتهای "استارت آپ" آنهم در این برهه از زمان، مزایا و فواید زیادی را برای جامعه و مردم در پی دارد و گسترش این مجموعه های اقتصادی جزء ضروریات امروز میباشد. نظرباینکه استارت آپ ها بنوعی دانش‌بنیان نیز محسوب میشوند پس در نتیجه، ظهور و فعالیت و قدرت گرفتن آنان موجب تقویت بنیۀ شرکتها و مؤسسات دانش‌بنیان هم میگردد، موضوعی که دغدغه جوانان تحصیل کرده و نوابغ جامعه ما میباشد.

ضمناً استارت آپ ها بدلیل استفاده از تکنولوژی های جدید، اینترنت و فضاهای مجازی، موجب سرعت بخشیدن به کسب و کار، ترویج تجارت الکترونیک، صرفه جویی در هزینه ها، عرضۀ کالا و خدمات با حداقل قیمت، کاهش رفت و آمدهای غیر ضرور، ارتقاء سطح مشتری مداری و نهایتاً افزایش رضایت مندی مردم و مشتریان میشوند که خود گام برجسته و قابل تقدیری در عرصه کسب و کار و مبادلات اقتصادی میباشد.

علیپور اظهار داشت: مدیرعامل یکی از بزرگترین کمپانی های موفق جهان اخیراً در خصوص آیندۀ جهان به نکات مهمی اشاره کرده و گفته است که در آینده ای نزدیک حدود 80 درصد از رفت و آمدهای شهری حذف خواهد شد و طی 5 الی 10 سال آینده، نرم افزارها و اطلاعات، غالب صنایع و کسب و کارها را خواهد بلعید!!

پول الکترونیکی بیش از پیش گسترش خواهد یافت و شرکتهای بزرگ تولیدکننده نرم افزار، جهان را تسخیر خواهند نمود. همه این سخنان آنهم از زبان مدیرعامل یکی از بزرکترین و موفق ترین کمپانی های جهان، نوید دهندۀ این واقعیت است که تعداد شرکتهای استارت آپ و بنوعی دانش بنیان، روز به روز افزایش و گسترۀ فعالیت آنان سریعاً رشد و در تمامی بخشهای کار و زندگی مردم ریشه خواهد دواند. درکل عقل حکم میکند که اگر به پیشرفت ایران و رشد و شکوفایی اقتصادمان علاقمندیم میبایست سخنان این مدیران برجسته اقتصادی جهان را جدی بگیریم و در همین راستا باید براساس تقویت شرکتهای استارت آپ و دانش بنیان، برای آیندۀ کشورمان برنامه ریزی کنیم.

این اقتصاددان به یکی از شرکتهای جدید استارت آپی که اخیراً در کشورمان فعال شده و سریعاً هم رشد و جای خود را بین مردم باز کرده اشاره نمود و گفت: از زمستان سال 1393 نخستین سرویس هم سفری آنلاین تحت عنوان شرکت اسنَپ Snapp با سرمایه گذاری و مدیریت بخش خصوصی، فعالیت خود را در ایران آغاز کرد. اسنپ یکی از استارت آپ‌ هایی است که از حدوداً 4 سال پیش فعالیتش را در ایران شروع کرده و روانه گوشی های هوشمند جمع کثیری از مردم شده است. اسنپ شامل نرم ‌افزاری است که جمعی آن را حرکتی خلاقانه و مبتکرانه از جانب جوانان نابغۀ ایرانی معرفی میکنند و برعکس عده ای هم آن را ابتکار ایرانی ندانسته و کاملاً خارجی میدانند و آنرا کپی و نسخه ای برگرفته از نرم افزار معروف « اوبر» می‌پندارند.

وی در ادامه گفت: محض اطلاع و جهت شفاف سازی موضوع باید در خصوص "اوبر" عرض کنم که شرکت "اوبر" UBER)) با ارزش ترین شرکت خصوصی دنیا در زمینۀ ارائه خدمات هم سفری و حمل و نقل آنلاین شهری کالا و مسافر میباشد که مقر آن در شهر سان فرانسیسکوی آمریکا میباشد.

شرکت "اوبر" در سال 2009 توسط "تراویس کالانیک" کارآفرین و بازرگان جوان آمریکایی تأسیس و تا تاریخ اوت 2016 در 66 کشور و 536 شهر جهان در دسترس عموم میباشد. اپ "اوبر" بطور خودکار کرایه را محاسبه کرده و پرداختی را پس از کسر کمیسیون شرکت، به راننده منتقل میکند. اسنپ، تپسی و کارپینو نمونه و مشابه این شرکت در کشور ایران میباشند.

شرکت "اوبر" با بهره مندی از میلیونها خودرو به مسافران خود در سراسر جهان خدمات میدهد اما این در حالیست که مالک حتی یکی از آن میلیونها خودرو هم نیست.

شرکت "اوبر" در سال 2016 بیش از 5/6 میلیارد دلار درآمد داشت و حدود 3 میلیارد دلار هم سود خالص کسب کرد. در حال حاضر  ارزش این شرکت بیش از 60 میلیارد دلار بوده و از سه ماه پیش نیز یک جوان ایرانی بنام "دارا خسروشاهی" مدیریت شرکت "اوبر" را بر عهده گرفته است. البته رشد و شکوفایی این شرکت و میلیارد دلاری شدن آن طی مدت 8 سال دلیلی نداشته جز استقبال و رضایت مردم از خدمات "اوبر" که اگر فرصت باشد در ادامه به آن خواهم پرداخت.

سبزعلیپور اظهار داشت: شرکت اسنپ از جمله استارت آپ‌ های فعال در ایران است که بنابه دلایلی توانست طی 4 سال پله های ترقی را بپیماید و نام خود را بر سر زبانها بیاندازد فلذا موفقیت اسنپ و استقبال مردم از آن شرکت، همه و همه مدیون این فاکتور میباشد که اسنپ موفق شد تا نقاط ضعف سیستم حمل و نقل شهری، ناوگان تاکسیرانی و آژانس های کرایۀ اتومبیل و همچنین نیازهای روحی و روانی مردم را شناسایی و تا حدود زیادی خلاء های موجود این صنف را پر و مشتریان خویش را نسبتاً راضی کند. از جمله: اعمال اخلاق حرفه ای کسب و کار و اجرای اصل مشتری مداری، مواردی همچون رعایت نظافت و تمیزی خودروها، گشاده روئی و ادب رانندگان، سرعت عمل بالا، اخذ کرایه معقول، حق انتخاب ماشین های عادی و مدل بالا و غیره ....

بعبارتی بهتر، دسترسی ساده و سریع، به صرفه و اقتصادی بودن، با کیفیت، پرداخت آنلاین، برآورد هزینه سفر و نمایش زنده خودروها بر روی نقشه را میتوان جزء ویژگیهای برتر اسنپ نسبت به رقبای سنتی خود دانست.

وی تصریح نمود: استقبال مردم از اسنپ موجب شد تا زنگ خور آژانس ها و مؤسسات کرایه اتومبیل در شهر تهران روز به روز کاهش یابد، زنگ‌ هایی که عمدتاً پاسخهای کلیشه ای در پی داشت، از جمله «ماشین نداریم»، «به محدودۀ طرح نمیرویم»، «بعداً تماس بگیرید» و....

از همین رو آژانس داران تهرانی، در اعتراضات کتبی و شفاهی خود به مراجع ذیربط، شرکتهایی همچون اسنپ و ... را عامل کاهش مسافران خود اعلام نمودند که اصلاً منطقی نبوده و اعتراضی محکمه پسند نمی باشد زیرا مردم حق دارند تا خدماتی را که مطلوبتر و ارزانتر میباشد را انتخاب نمایند نه اینکه خدماتی نامطلوب و گران را با اجبار به آنان تحمیل کرد.

فلذا تا اینجای کار، وجود شرکتهایی همچون اسنپ نه تنها فی النفسه بد نبوده بلکه مثبت، مفید و راضی کننده نیز بوده است از همین رو، مخالفت با شرکتهای استارت آپی همانند اسنپ به معنی مخالفت با مشتریان و بی احترامی به انتخاب مردم شریف ایران میباشد که در عصر ارتباطات و آگاهی لحظه به لحظه آنان از خدمات مطلوب شرکتهای جهان، امری ناپسند و بچه گانه میباشد.

علیپور در ادامه به اخبار منفی منتشر شدۀ روزهای اخیر در خصوص تخلف برخی از رانندگان شرکت اسنپ اشاره کرد و گفت: هر از چندگاهی خبرهایی در ارتباط با عملکردهای نادرست و مجرمانۀ برخی از رانندگان این شرکت در رسانه ها منتشر میشود که در آخرین نمونه آن، تعرض جنسی یکی از رانندگان به یک مسافر خانم بود که سر و صدای زیادی برپا کرد و به همین خاطر مراجع مختلف از دادستانی گرفته تا نیروی انتظامی و .... مسئولین اسنپ را احضار و ضمن توبیخ آنان، نکات خاصی را به ایشان متذکر شدند و همین امر موجب شادی کسانی شد که منافع آنان از قبل فعالیت اسنپ به خطر افتاده و بدنبال کاهی بودند تا از آن کوهی برای ضربه زدن به اسنپ بسازند اما این در حالیست که تخلف کردن اعم از بد رفتاری و تعرض جنسی و حتی شدیدتر از اینها فقط مختص رانندگان اسنپ نبوده و بعضاً در همۀ صنوف از جمله در بین برخی از رانندگان وسائط نقلیۀ عمومی داخل شهری و بین شهری نیز رخ میدهد و شاید خبر آن تخلفات هرگز به شبکه های اجتماعی کشیده نشود و مردم نیز از آن اتفاقات باخبر نگردند پس صحیح نمی باشد تا بواسطۀ تخلفی در این شرکت، حملات پی در پی آغاز و نوک پیکان ضربات در جهت حذف و تعطیلی اسنپ به سمت این شرکت نوپا نشانه رود. از همین رو بخاطر تخلف شخصی نادان و مریض، "اسنپ را به مسلخ نبریم" و جامعه را از خدمات این شرکت کارآمد محروم ننمائیم.           

وی افزود: آری، نباید کسی را به مسلخ برد اما بشرطی که حرمت مردم عزیزمان را حفظ کرد و کسی هم مردم را بخاطر منافع خود سلاخی نکند!! زیرا در کشورمان مشکل بزرگ و شناخته شده ای وجود دارد و آن اینکه در ایران مشتری مداری در بین کسبه و بنگاههای اقتصادی تا زمانی رعایت میشود که شناخته شده نیستند و مشتری چندانی هم ندارند اما به محض اینکه مشهور شده و مشتری آنان زیاد شد متأسفانه دیگر یادشان میرود که مردم و مشتری ها هم حق و حقوقی دارند و به همین خاطر روز به روز از کیفیت کالا و خدمات کم کرده و بر قیمت و درآمد خود می افزایند!!! این نوع عملکرد در ایران برای همه شناخته شده میباشد بطوریکه اگر شرکت یا کسبه ای خدمات و یا کالای با کیفیت و قیمت معقولی را به مشتریان خود ارائه میدهد مردم با هم میگویند تا چند روز دیگر که مشتری هایش زیاد شود قطعاً سطح کیفیت خدمات و کالای آن کاهش و قیمتش افزایش میابد.

بله "اسنپ را به مسلخ نبریم" اما بشرط و شروطه ها، بشرط اینکه اسنپ هم تکریم ارباب و رجوع را فراموش نکند، اخلاق حرفه ای کسب و کار و اصل مشتری مداری را رعایت نماید. مدیریت اسنپ پاسخگوی عملکرد خود باشند و نه اینکه بگویند چون ما بیش از 130 هزار راننده داریم پس نمیتوانیم آنان را کنترل کنیم!!! پس شرکت "اوبر" با میلیونها راننده باید بگوید (هر چه بادا باد)!!

وقتیکه با آن شرکت تماس گرفته میشود مسئولین امر پاسخگو باشند نه اینکه مردم را پشت خط در انتظار بگذارند و فقط برای مردم آهنگ پخش کنند و توسط منشی تلفنی با آنان صحبت کرده و مشتریان خود را منتظر گذاشته و پس از دقایقی بدون نتیجه تماسها قطع گردد و همچنین تلفن مستقیم مدیریت شرکت نیز بعضاً خاموش و یا دست افراد غیر مسئول باشد.!!

اخیراً غالب خودروهای اسنپ به پراید مبدل شده، تعدادی از خودروها، همچون سابق تمیز نیستند، اخلاق و رفتار برخی از رانندگان زشت و زننده و بعضاً بی ادبانه شده، معنا و مفهوم انتخاب خودروی مدل بالا از بین رفته، بطوریکه هنگام انتخاب خودروی مدل بالا "تیبا" اعزام میشود و هنگام انتخاب خودروی معمولی "پژو پارس" و "پژو206" ظاهر میگردد!! برخی از رانندگان با مسافر تماس نمیگیرند و اظهار میدارند مگر چقدر کرایه میگیرم که هزینه تلفن هم بدهم!! و... مواردی از دست.

در آخرین مواردی که شخصاً با آن مواجه شده ام این بوده که راننده ای طبق درخواست اینجانب به محل آمد و پس از اینکه سوار اتومبیل شدیم دیدم که نصف صندلی عقب مملو از الکترو موتور میباشد و با این حجم بار، برای جابجایی ما نیز داوطلب شده!! یعنی در اصل همزمان چند سرویس را انجام میداد و از چند مشتری کرایه میگرفت!! و یا دو روز پیش بنابه درخواست بنده، راننده ای دیگر  آمد و وقتیکه به وی گفتم آدرس اینجانب داخل کوچه ای پیچ در پیچ بود و بخاطر اینکه شما را وارد آن کوچه نکنم آدرس حرکتم را سر خیابان اصلی گذاشتم، بجای اینکه تشکر کند گفت: من اصلاً داخل کوچه نمیروم!! وقتیکه پرسیدم یعنی چه؟ شما باید به آدرسی که اعلام میشود مراجعه کنید پاسخ داد: دکمه لغو را برای همین موقع ها گذاشته اند!! سپس گفت: من که نوکر مردم نیستم!! وقتیکه عرض کردم که این رفتار و ادبیات از رانندۀ اسنپ بعید است، گفت: اسنپ که برده نیاورده و مرا نخریده!!

نهایتاً وقتیکه به نزدیکی مقصد رسیدیم، ایشان کنار خیابان اصلی ایستاد و گفت: من از اینجا نزدیکتر نمیروم!! بالاخره با کلی خواهش و تمنا، بنده را به مقصد رساند!! درکل این خدماتی نیست که از اسنپ توقع داریم.

البته لازم بذکر است که جمع زیادی از رانندگان عزیز از جمله رانندگان شرکت اسنپ بسیار با شخصیت، محترم و منظم میباشند که از همین فرصت استفاده کرده و از همه این عزیزان قدردانی می نمایم.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در خاتمه اظهار داشت: دنیا در حال حرکت میباشد و با سرعت به سمت نو شدن میرود و حضور استارت آپ‌ ها شاهدی بر نو شدن دنیای مدرن است. البته بسیاری از افرادی که حرفه ‌های سنتی را دنبال می‌کنند با ورد تازه واردهای دنیای نوین دچار مشکل میشوند و اعتراضات خویش را ‌نمایان میکنند، مانند اعتراض آژانس داران علیه استارت آپ‌ هایی مثل اسنپ که سر و صدای زیادی هم به راه انداخت. اما واقعیت امر این است که دنیا در حال تغییر و پیشرفت است و دنیای "نو" منتظر کسی نمیماند و کسانیکه نتوانند خودشان را با دنیای نو وفق داده و همراه کنند از قافله زندگی عقب می‌مانند. پس دنیا منتظر هیچکس نمی‌ماند و ما هم اگر خود را با تکنولوژی های مدرن روز و کسب و کارهای نوین همراه نگردانیم، قطعاً محکوم به فنا هستیم.

ضمناً از ویژگی‌های مطلوب "اوبر" در کشورهای دیگر جهان این است که فرد میتواند نوع درخواست خود شامل خودروی لوکس، تاکسی، پیک و... را شخصاً مشخص کند که در اسنپ هنوز چنین ویژگی دیده نمیشود و برخی کاربران را برای حمل بار و تعداد مسافر با مشکل مواجه ساخته است. در ضمن رانندگان "اوبر" از البسه منظم و بعضاً متحدالشکلی استفاده میکنند که نوعی حسن برای این مجموعه محسوب میشود. فلذا توقع همگان بر این است تا مسئولین اسنپ و شرکتهایی از این دست، (اصل مشتری مداری) و (کیفیت کار و خدمات) را در اولویت برنامه های خود قرار داده و رضایت عموم را جلب نمایند تا نه تنها از این پس ما جزء مبلغین شرکتهایی همچون اسنپ باشیم بلکه با ورود رقبای خارجی همچون "کریم" و "ماکسیم" و... غیره به بازار ایران، بسادگی از دور رقابت خارج نشوند.




نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید