خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

معاون توسعه فناوری معاونت علمی با بیان اینکه شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان که دارای تعاملات گمرکی قابل‌توجه باشند به ‌عنوان فعالان مجاز اقتصادی به گمرک معرفی می‌شوند،‌گفت: تاکنون 26 شرکت دانش‌بنیان به عنوان فعال مجاز اقتصادی مورد تایید قرار گرفته‌اند.

به گزارش ایسنا، دکتر علی وطنی در جلسه بررسی عملکرد وزارتخانه‌ها در اقتصاد مقاومتی ایجاد و توسعه بسترهای لازم برای اقتصاد دانش‌بنیان را یکی از اهداف محوری معاونت علمی ذکر کرد و افزود: برای تحقق این هدف برنامه‌هایی چون حمایت‌هایی ذیل قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، همکاری با سایر دستگاه‌ها و برنامه‌های حمایتی از صادرات و تبادل فناوری اجرایی می‌شود.
وطنی اعطای معافیت مالیاتی، حمایت از ساخت داخل کالاهای دانش‌بنیان، تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی، بیمه تامین اجتماعی، حمایت از ورود شرکت‌های دانش بنیان به بورس، فن بازار ملی و برنامه حمایت از صادرات و تبادل فناوری را از جمله‌ برنامه‌های حمایتی معاونت علمی به شرکت‌های دانش بنیان دانست.
وطنی جهت دادن به چرخه علم، فناوری و نوآوری به سمت ایفای نقش موثر در اقتصاد را از راهبردهای کلان 3 نقشه جامع علمی کشور دانست و اظهار کرد: بر این اساس در راهبرد ملی بر ترویج فرهنگ کسب و کار دانش بنیان و فرهنگ کارآفرینی و ارتقای توانایی علمی و فناوری و مهارتی افراد با تاکید بر نیازهای جامعه و ایجاد آمادگی برای پذیرش مسوولیت‌های شغلی تاکید شده است که در راستای تحقق این راهبرد ملی اقداماتی نظیر گسترش برنامه‌ها و رویدادهای کارآفرینی با رویکرد فرهنگ‌سازی و توانمندسازی و حمایت از فرصت‌های شغلی در دانشگاه‌ها با حضور شرکت‌های بزرگ اجرایی شده است.
معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به پایین بودن حجم سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای دانش بنیان، خاطرنشان کرد: برای رفع این چالش اقدام به برگزاری فستیوال بازار دارایی فکری با حضور سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان کردیم. در این رویداد نوآوری‌های حوزه‌های مختلف تخصصی که حائز شرایط معرفی به سرمایه‌گذاران باشند، پس از طی فرآیند ارزیابی و انتخاب در روز برگزاری فستیوال به‌صورت حضوری برای سرمایه گذاران و تولیدکنندگان معرفی خواهند شد.
وی ایجاد زمینه‌هایی برای صدور ضمانت‌نامه‌ها و بیمه نامه‌ها برای شرکت‌های دانش بنیان را از دیگر اقدامات معاونت علمی در راستای تحقق اقتصاد دانش بنیان نام برد.

فرشتگان کسب‌وکار به مدد شرکت‌های دانش بنیان می‌آیند
وطنی با اشاره به اقدامات صندوق نوآوری و شکوفایی برای اختصاص اعتبارات مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان، خاطرنشان کرد: طی تفاهم معاونت علمی با 8 بانک منابع مالی، این بانک‌ها از منابع خود برای تامین مالی و اعطای تسهیلات به فعالیت‌های نوآورانه شرکت‌های دانش بنیان استفاده خواهند کرد.
وی تقویت و توسعه صندوق‌های پژوهش و فناوری را از دیگر اقدامات انجام شده در راستای تامین اعتبارات شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و یادآور شد: تدوین دستورالعمل اجرایی بند خ ماده 4 آیین‌نامه تضمین معاملات دولتی باعث شد وجوه اداره شده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مسیر مستقلی برای پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان پیدا کند و از این طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری نقش کارگزار معاونت در اعطای تسهیلات را ایفا می‌کنند.
مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تامین مالی جمعی، یکی از شیوه‌های روز جهان برای تامین مالی طرح‌های دانش بنیان را از طریق انباشت سرمایه‌های خرد دانست و ادامه داد: در این زمینه تعریف و تدوین ضوابط قانونی ایجاد و شکل‌گیری این نوع تامین مالی به همراه در نظر گرفتن تسهیلات و برنامه‌هایی به‌ منظور ترویج و توسعه آن در دستور کار است.
وی اضافه کرد: در این راستا معاونت به ‌منظور تسهیل جذب سرمایه‌گذار برای طرح‌های فناورانه و نوآورانه، ساماندهی مفهوم "فرشتگان کسب و کار" را در دست اجرا دارد. این فرشتگان در مراحل اولیه شکل‌گیری بر روی یک کسب و کار نوپا سرمایه‌گذاری می‌کنند بدون آن که در مدیریت آن دخالت کنند و بدین ترتیب در مالکیت آن سهیم می‌شوند.
به گفته وی حمایت مالی از شرکت‌های دانش بنیان به این شرح است:

ردیف خدمت مصوب  تعداد   مبلغ تصویب شده به میلیون ریال
1  سرمایه در گردش   311 2876
2 قرض الحسنه   842 1148
3 لیزینگ 219 719
4 ضمانت‌نامه 151 206
5 تولید صنعتی 150 4348
6 قبل از تولید صنعتی   122 962
7 شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تجاری سازی به شرکت‌های دانش بنیان 23 12
8 مجموع 1818 10270


ممانعت از خرید خارجی
وی کمک در تدوین فهرست 148 ردیف کالای دارای ظرفیت کافی تولید داخل و با شرایط کیفی مناسب را از دیگر اقدامات معاونت علمی دانست که این برنامه در راستای ایجاد ممنوعیت خرید کالاهای خارجی دارای مشابه تولید داخلی توسط دستگاه‌های داخلی و کمک در به‌روز ‌رسانی آن با همکاری ستادهای توسعه فناوری راهبردی این معاونت اجرایی است.
معاون توسعه فناوری معاونت علمی فقدان زیرساخت‌های حقوقی، قانونی و اجرایی طرح، نبود روش‌های اعتبارسنجی کالاها و خدمات با کیفیت و مشکلات فرهنگی را از جمله چالش‌های موجود در اجرایی کردن این برنامه نام برد و گفت: کمک به اجرایی‌سازی چارچوب «پیوست فناوری» قراردادهای کلان بین‌المللی و طرح‌های مهم ملی با همکاری شورای اقتصاد و شورای عالی انقلاب فرهنگی از دیگر اقدامات انجام شده در راستای حمایت از تولید داخل بوده است.

حمایت‌های انجام شده از حدود 3200 هزار شرکت دانش بنیان
وطنی با اشاره به رشد شرکت‌های دانش بنیان در کشور تاکید کرد: تا 8 آبان ماه جاری تعداد 3263 شرکت در سامانه دانش بنیان به ثبت رسیده‌ است.
وی اضافه کرد: به منظور حمایت از این شرکت‌ها سازمان امور مالیاتی کشور طی بخشنامه‌ای به ادارات کل امور مالیاتی، اسامی 2401 شرکت‌ دانش‌بنیان که مشمول معافیت مالیاتی در سال مالی 95 شده‌اند را ابلاغ کرده است.
به گفته وی علاوه بر آن شرکت‌های دانش بنیان برای واردات مرتبط با فعالیت‌های دانش بنیان مورد تایید کارگروه ارزیابی و صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند براساس «شیوه نامه اعطای معافیت گمرکی»، از معافیت حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض که شامل حمایت از ماشین آلات خط تولید کالاهای دانش بنیان، تجهیزات آزمایشگاهی، تست و کنترل کیفیت، کالاها و قطعات برای ساخت محصولات دانش بنیان تا حد نمونه اولیه و پایلوت و کالای دانش بنیان برای مهندسی معکوس استفاده کنند.
وطنی همچنین خاطرنشان کرد: شرکت‌های بزرگ دانش بنیان که دارای تعاملات گمرکی قابل توجه باشند، به ‌عنوان فعال مجاز اقتصادی به گمرک معرفی می‌شوند تا پس از استعلامات مورد نظر از 19 مزیت مربوط به فعالان مجاز اقتصادی استفاده کنند.
به گفته این مقام مسوول تا پاییز سال جاری تعداد 26 شرکت دانش‌بنیان به عنوان فعال مجاز اقتصادی مورد تایید قرار گرفته‌اند.
وطنی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه رفع موانع استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در اطراف شهرهای بزرگ، توضیح داد: آن دسته از شرکت‌های دانش‌بنیان که در شهرهای دارای محدودیت استقرار فعالیت داشته باشند، در صورتی که فعالیت‌های آنها در محل مورد نظر از حیث رده‌بندی زیست محیطی براساس مصوبه هیات وزیران مجاز باشد، در صورت ارائه درخواست استقرار در محدوده  به دبیرخانه کارگروه ارزیابی صلاحیت شرکت‌های دانش بنیان حسب مورد و ارتباط حوزه فعالیت برای دریافت جواز و پروانه تاسیس به وزارت صنعت، معدن، تجارت و یا وزارت جهاد کشاورزی معرفی می‌شوند.
مشاور معاون علمی با بیان اینکه این شرکت‌ها امکان استقرار دفاتر شرکت‌های دانش بنیان در کاربری‌های مسکونی شهر تهران با حمایت شهرداری را دارند، افزود: علاوه بر آن شرکت‌های دانش بنیان مورد تایید کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها که نام آنها در سامانه دانش بنیان درج شده باشند امکان استفاده از تسهیلات ذیل بخشنامه 14/3 و 14/9 درآمد را داشته و برای قراردادهای مرتبط با بخشنامه مذکور، نیازی به اعمال ضریب در بیمه قراردادها نیستند.
وطنی با اشاره به راه اندازی فن بازاری ملی از سال 81 در راستای تجاری سازی دانش فنی اظهار کرد: در استان‌های سمنان، لرستان، کرمان، اصفهان، خراسان رضوی، فارس، مرکزی، قم، کرمانشاه، البرز، یزد، تهران، زنجان، قزوین و همدان کارگزاری‌های منطقه‌ای فن بازار ملی راه اندازی شده است.

حمایت از مراکز نوآوری
وطنی حمایت از مراکز نوآوری را از دیگر حمایت‌های معاونت علمی از فعالیت‌های دانش‌بنیان دانست و گفت: با حمایت‌های ارائه شده تعداد مراکز نوآوری و شتاب دهنده‌های فناوری از 6 مورد در سال 93 به 15 مرکز در سال 95 رسید.
وی اعطای جایزه تجاری سازی فناوری را از دیگر اقدامات در این زمینه نام برد و گفت: برای این منظور آیین نامه اعطای جایزه تجاری‌سازی فناوری به دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان تابعه در اردیبهشت 1393 تدوین و تصویب شد.
معاون توسعه فناوری معاونت علمی ادامه داد: بر اساس این آیین‌نامه معاونت علمی معادل 5 درصد  از فروش محصولات دانش‌بنیان دانشگاه‌ها را در قالب جایزه به دانشگاه‌ها اعطا خواهد ‌کرد.

عنوان   سال 93   94 95
تعداد دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی دریافت کننده جایزه   - 4 7
تعداد موافقت‌نامه‌های منعقد شده با دانشگاه‌ها 13 5 5
مبلغ کل اعطای جایزه به میلیون ریال - 14740 13016




نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید