خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

کرمی در مراسم اختتامیه آیدیران 96 پیشنهاد راه اندازی شتابدهنده در این حوزه را مطرح کرد تا شاهد شکوفایی و ترویج بیشتر نوآوری و خلاقیت در این رشته باشیم.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی در مراسم اختتامیه آیدیران 96 اظهار کرد: حمایت از کارآفرینی که همراه با خلاقیت باشد برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اهمیت داشته و این معاونت سعی در نقش آفرینی در آن رویدادها دارد. حمایت از تحقیقات مرز دانش از طریق اجرای طرح های کلان ملی، تجاریسازی فناوری از اقداماتی است که معاونت در کنار فرهنگسازی اقتصاد داش بنیان انجام می دهد.
کرمی ادامه داد: چرا که دانشگاه مرکز تولید علم و تئوری است اما تبدیل ایده به محصول همچنین علم به عمل و ورود آن به جامعه نیازمند نقش آفرینی بازیگران دیگر همچون پارک های علم وفناوری، مراکز رشد و  نوآوری است اما اخیرا بازیگران دیگری همچون شتابدهنده ها و صندوق های جسورانه در کنار بخش خصوصی قرار گرفتند تا به رشد صنعت و تولید ملی کمک کنند. معاونت علمی نیز برای ورود به این موضوع مهم در کنار ستادهای توسعه فناوری خود ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان را راه اندازی کرد تا شاهد فرهنگسازی ترویج موضوع اقتصاد دانش بنیان باشیم.

رشد شتابان شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها
دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی رشد شرکت های دانش بنیان در چند سال اخیر را شتابان دانست و ابراز کرد: سال 92 حدود 5 شرکت دانش بنیان در حوزه های مختلف وجود داشتند اما در حال حاضر با حمایت های انجام شده بیش از 3 هزار شرکت دانش بنیان در حال فعالیت هستند. این موضوع در رابطه با استارتاپ ها نیز صدق می کند در طول 6 سال امروز هزاران استارتاپ در حوزه های مختلف کشور فعالیت می کنند.
مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری راه اندازی شتابدهنده در حوزه طراحی صنعتی را به صورت پیشنهادی مطرح کرد و گفت: با این وجود استارتاپ های حوزه طراحی صنعتی هنوز در ارتباط منسجم با معاونت علمی و فناوری قرار نگرفتند و شتاب دهنده ای خوب در این حوزه وجود ندارد. در این جشنواره ایده های خوبی وجود دارد که هر یک توانایی تبدیل شدن به یک استارتاپ یا شرکت دانش بنیان را دارا است تا از دل آیدیران 96 یک شتابدهنده و تعدادی شرکت را شاهد باشیم.

ترویج و معرفی طراحی صنعتی
مشاور رییس بنیاد ملی نخبگان ایران همچنین انتشار هندبوک از جشنواره و طراحی صنعتی در ایران را نیز مطرح کرد و گفت: همچنین هند بوکی که وضعیت کشور در این حوزه، چالش ها، موضوعات طراحی صنعتی و وضعیت افراد، موسسات و شرکت ها در کشور را مشخص کند، وجود ندارد که این جشنواره می تواند این اقدام را در دستور کار خود قرار دهد تا با حمایت ستاد فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان دو اقدام راه اندازی شتابدهنده و انتشار هند بوک در این حوزه عملی شود.
مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه به شکل گیری زیست بوم فناوری و نوآوری در کشور اشاره و عنوان کرد: بازیگران مختلفی همچون دانشگاه ها، مراکز علمی، پارک های علم و فناوری، استارتاپ ها، صندوق های جسورانه و شتابدهنده ها در این زیست بوم نقش آفرینی می‌کنند. طراحی صنعتی و طراحان از بخش هایی هستند که در تمامی این حوزه ها می توانند اثر گذار باشند. چرا که محصولات برای بهتر دیده شدن در بازار نیازمند هستند از پایه علمی برخوردار باشند که موضوع طراحی صنعتی حوزه ای تاثیرگذار و واجب در این خصوص است.
وی با اشاره به لزوم برگزاری آیدایران گفت: این جشنواره در فضایی مناسب فعالان این حوزه را کنار هم جمع می کند تا ترویج و توسعه آن را شاهد باشیم.
کرمی در بخش بعدی سخنان خود  بیان کرد: در دوران کنونی رشد اقتصادی نه در داشتن منابع مالی فراوان یا منابع طبیعی خدادادی بلکه در گرو داشتن مغزهایی خلاق، طراح و پویا است. اقتصاد عصر حاضر که واژه دانش بنیان را در کنار نام خود یدک می کشد، هر چند از بازوی نیروی کار و نیروی مرموز سرمایه هی پولی و مالی استفاده می برد اما قدرت خود را از ذهن و فکر افرادی می گیرد که یاد گرفته اند چطور دست به آفرینش، طراحی و خلاقیت بزنند.

خلاقیت سنگ بنای نوآوری
دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی همچنین ابراز کرد: خلاقیت به عنوان سنگ بنای نوآوری و نوآوری به عنوان پیش فرض رشد اقتصادی نه به صورت مفاهیم جداگانه بلکه به صورت ارکان یک سیستم واحد در کنار یکدیگر، نتایج مطلوب یک اقتصاد پویا و رو به رشد را رقم می زنند. در این میان، بسیاری از مفاهیم دیگر نیز در کنار آن ها قرار می گیرند. استعداد ذاتی افراد، حمایت های مال و عاطفی، فرهنگ کارآفرینی و موارد دیگر اجزاء یک سیستم و زیست بوم فناوری و نوآورییکپارچه هستند که طی یک فرآیند ، آنچه در ذهن افراد می گذرد را تبدیل به چیزهایی می کنند که در نهایت شکوفایی اقتصادی را رقم می زند.

طراحی صنعتی از مولفه های مهم اقتصاد دانش بنیان
کرمی با بیان اینکه طراحی صنعتی جزء صنایع خلاق به شمار می رود گفت: طراحی صنعتی از مولفه های مهم اقتصاد دانش بنیان است و در موارد قابل اندازه گیری، در زمینه های رشد و ایجاد شغل، سهمی بالاتر از متوسط را به خود اختصاص داده اند. طراحی صنعتی همچنین از جمله وسایل انتقال هویت فرهنگی هستند که نقش مهمی در رونق بخشی و تنوع فرهنگی بازی می کنند. طی دهه گذشته تعدادی از دولت ها در سرتا سر جهان به اهمیت صنایع خلاق پی برده و تدوین سیاست هایی برای ترویج آنها را آغاز کردند.
وی همچنین بیان کرد: خوشبختانه زیست بوم کارآفرینی فناورانه و صنایع خلاق در ایران در کنار شرکت های دانش بنیان و استارتاپ های این حوزه و بهره گیری از حضور جوانان پر شماری سود می برد که به فرای روشن می اندیشند. پر از ایده اند و سرشار از خلاقیت تحصیل کرده و با سواد هستند کارآفرینی را خوب می اندیشند، بهره مندی از علم نافع را بلدند دستانی پر قدرت دارند و سری پر شور برای تولید ثروت از علم آنها می توانند با طراحی های نو همه را به روزهای خوب و ارام برسانند وظیفه همه ما است که به وارستگی این جوانان مومن ایمان بیاوریم چون آنچه که غیر قابل ارزش گذاری است نوآوری بشر است.
سومین دوره جشنواره آیدیران با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد که در مراسم اختتامیه آن با حضور پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی، عابدینی دبیر جشنواره و اعضای هیات داوران برگزیدگان جوایز خود را دریافت کردند.



نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید