خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

تامین زیرساخت‌ها

مهدی جاوید پور

دولت باید یک طرح جامع و کامل در زمینه مسکن ارائه دهد به‌گونه‌ای که این طرح به سه بخش اصلی تقسیم شود .یک بخش مالی، تامین منابع برای ساخت و تامین زیرساخت‌ها؛همچنین تکنولوژی‌ها، شیوه‌های ساخت

و پخش نرم‌افزاری و همچنین قوانین در این زمینه مورد پیگیری قرار گیرد .در بخش تامین منابع مالی یکی از اجزای اصلی می‌تواند تسهیلات مالی باشد و صندوق‌های مسکن هم می‌تواند جزو این اجزا باشند و بازار رهن ثانویه و مسکوکات هم در این زمینه شامل می‌شود. این طرح به تنهایی برای بازار مسکن مساله‌ای ایجاد نمی‌کند و با توجه به اینکه گفته می‌شود این 80 میلیون به 2هزار نفر اختصاص داده خواهد شد، اما منابع به اندازه کافی وجود ندارد که بتوان این رقم را به بخش مسکن داد.
تامین منابع برای تولید باید انجام شود و نیاز در این بخش یک یا 2 میلیون واحد مسکونی است و باید رقم 80 میلیون تومان پرداخت شود اما تامین منابع مالی برای تولید هم باید مدنظر قرار گیرد و از طرفی به فکر تامین زیرساخت‌ها هم باید باشیم. همچنين تامین خدمات لازم برای توزیع مصالح و منابع باید مشخص شود ضمن اينكه پرداخت وام 80 میلیون تومانی می‌تواند تحرکی در بازار مسکن ایجاد کند اما تورم درحال حاضر در این بخش ناشی از این طرح نیست .
تورم در بازار مسکن ناشی از کمبود در این بخش است و این طرح می‌تواند محرکی باشد در حالی که میزان تورم فعلی در بازار مسکن ناشی از عدم عرضه و کسری زیادی که وجود دارد است. سیاستمداران بر این فرض هستند که بازار مسکن در حالت متعادل است و نیازی به تولید بیشتر ندارد كه در این فرض وام 80‌میلیون تومانی می‌تواند تورم را در این بازار افزایش دهد. یک سال است که ما 130 درصد افزایش قیمت در بازار مسکن تجربه کرده‌ایم و طرح‌هایی از این قبیل در این میزان تورم مطرح نبوده است بلکه مساله اصلی که باعث تورم در بازار مسکن شده، ناشی از میزان کسری است.
خانه‌های خالی در کشور وجود ندارد و ضریب خانه‌های خالی در همه جای دنیا بین 4 تا 5 درصد است و این عدد در پایتخت هم همین میزان است. حدود 200 هزار واحد خانه خالی وجود دارد و هر زمانی در سال اگر آمار گرفته شود، این عدد همین میزان است و تغییری نمی‌کند. فقط ممکن است این رقم در شهرهای توریستی به 7 یا 8 درصد برسد اما در پایتخت این عدد 5 است. شائبه‌ای از حرکت و خروج از رکود در بخش بازار مسكن دیده می‌شود به شرطی که برنامه‌های اقتصادی دولت مشخص شود و طرح جامع و کاملی برای این بخش مهم اقتصادی ارائه شود، وضعیت بهتری پیش خواهد آمد و در غیراین صورت بازگشتی به عقب خواهیم داشت به‌گونه‌ای که به رکود تورمی می‌رسیم. کلمه رکود تورمی در کنار هم استفاده می‌شود بدین معنا که اقتصاد ما ناشی از بازار مسکن است و سیاه‌چاله‌ای عظیم در اقتصاد کشور دیده می‌شود که همه ارکان اقتصادی را می‌بلعد. اگر برنامه‌های اقتصادی دولت تغییر کند افزایش قیمت همراه با رونق پیش خواهد آمد و از طرفی افزایش تولید هم خواهیم داشت.

منبع: ماهنامه کارآفرین ناب

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید