خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

رئیس بنیاد نخبگان استان همدان، نیروی انسانی را پایه اقتصاد دانش بنیان دانست و با بیان اینکه استانداران باید به خروج نخبگان و استعدادهای برتر از استان خود حساس باشند، گفت: بیش از 82 درصد از نخبگان استان همدان در خارج استان فعالیت می‌کنند که 60 درصد آنها تنها در تهران مشغول فعالیت هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ آیین گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری در استان همدان با حضور رئیس بنیاد نخبگان استان همدان، جمعی از نخبگان، سرآمدان، مستعدان‌برتر و مخترعان ‌برگزیده در دانشگاه علوم‌پزشکی همدان برگزار شد.
در این مراسم، غلامحسین مجذوبی؛ رئیس بنیاد نخبگان استان همدان با بیان اینکه هفته پژوهش باید پویایی داشته باشد، گفت: در این هفته، همه نهادهای مربوطه علاوه بر آمار گذشته، باید برنامه سال آینده خود را ارائه دهند.
وی با اشاره به لزوم وجود ستاد مرکزی هفته پژوهش با رسالت هماهنگی بین نهادهای فناور و پژوهشی، افزود: نهادهای فناور و پژوهشی نباید به صورت جزیره‌ای عمل کنند.
مجذوبی ادامه داد: نهادها و سازمان‌ها به شدت درگیر مسائل روزمره داخلی و کمبود اعتبارهستند و به همین دلیل از برنامه‌ریزی بلندمدت در قالب مأموریت‌های تعریف شده بازمی‌مانند و به عنوان مثال تنها کارگروه متولی پژوهش در استان یعنی کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری، بودجۀ اندکی را در فضای آموزشی استان هزینه می‌کند.
مجذوبی با بیان ضرورت مأموریت‌گرا شدن هر نهاد، سازمان و دانشگاه، در چارچوب برنامه توسعه استان با رعایت اسنادبالادستی و برنامه ششم توسعه، تصریح کرد: برای هفته پژوهش در سال آینده باید از همین حالا برنامه ریزی شود و برای رسیدن به شرایط مطلوب وجود یک اتاق فکر حداکثر 5 نفره در استان که هر ماه حداقل یک جلسه با استاندار داشته باشد، می‌تواند راه‌گشا باشد. از سوی دیگر، تهیه دفترچه پژوهش استان با فرمی که اطلاعات سودمندی را در اختیار پژوهشگران قرار دهد، نیز اقدامی مفید خواهد بود.
رئیس بنیاد نخبگان استان همدان در ادامه با اشاره به پایگاه‌های استنادی مقالات، به جایگاه کشور، استان همدان و تعداد دانشمندان ایرانی و همدانی در تولید مقالات باکیفیت اشاره و به بررسی دانشگاه‌های استان همدان در این حوزه پرداخت.
وی با اشاره به ویژگی‌های دانشگاه نسل‌سوم، تصریح کرد: توسعه مراکز رشد در دانشگاه‌ها و حرکت به سمت دانشگاه‌های فناور آغاز شده و تاکنون 40 مرکز رشد در دانشگاه‌های کشور مانند دانشگاه‌های علوم‌پزشکی، بوعلی سینا و دانشگاه آزاد استان همدان تشکیل شده است.
رئیس بنیاد نخبگان استان همدان افزود: در حال حاضر، در مرکز رشد دانشگاه بوعلی سینا 61 شرکت خروج موفق داشته‌اند و اکنون 28 شرکت در این مرکز مستقرند که سه شرکت دانش‌بنیان هستند. مجموع این شرکت‌ها در سال 1395 به درآمدهای چندصد میلیونی رسیده‌اند و توانسته‌اند قراردهای میلیاردی منعقد کنند.
مجذوبی با بیان اینکه در سند چشم‌انداز 1404 باید 50% تولید ناخالص ملی از تولیدات دانش‌بنیان تأمین شود، یادآور شد: به عبارت بهتر، در پایان سند، 600 میلیارد دلارباید درآمد کشور از تولید کالای دانش‌بنیان باشد. با این شرایط، اگر بر فرض یک استارت‌آپ دانش‌بنیان بین 1 تا 10 میلیون دلارکالا تولید کند،60000 تا 600000 شرکت دانش‌بنیان نیاز است تا کشور به رقم مورد نظر برسد، این در حالیست که امروز تنها 3500 شرکت دانش‌بنیان فعال در کشور وجود دارد که از این تعداد65 شرکت در استان همدان فعال است.
رئیس بنیاد نخبگان استان همدان با ناکید بر نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در اشتغال‌زایی پایدار و مفید، یادآور شد: تعداد کارمندان اپل ظرف 10 سال گذشته شش برابر شده است. این شرکت 800000 نفر کارمند تمام‌وقت و 1000000 نفراشتغال در آمریکا ایجاد کرده است و 42.1میلیارد دلار،سود تنها سه ماهۀ چهارم سال 2004این شرکت است. ازسوی دیگر، تعداد کارمندان ماکروسافت با ارزش 253 میلیارد دلار، از 61000نفر در سال 2005 به 99000 در سال2013 افزایش پیدا کرده است. بیل‌گیتس، صاحب این شرکت نیز با رقمی حدود90میلیارد دلار سرمایه، ثروتمندترین مرد جهان است.
مجذوبی نیروی انسانی را پایه اقتصاد دانش بنیان دانست و با بیان اینکه استانداران باید به خروج نخبگان و استعدادهای برتر از استان خود حساس باشند، گفت: بیش از 82 درصد از نخبگان استان همدان در خارج استان فعالیت می‌کنند که 60 درصد آنها تنها در تهران مشغول فعالیت هستند.
وی در پایان با اشاره به لزوم جهانی اندیشیدن و با روند جهانی حرکت کردن، گفت: دانشگاه‌های داخلی باید به سمت بین‌المللی شدن حرکت کنند که این مهم، مقدماتی می‌خواهد که مهمترین آن فراهم شدن اکوسیستم بین‌المللی است.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید