خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس‌شورای‌اسلامی با اشاره به اینکه موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان سبب جهت‌دهی به مسیر علمی کشور شده است، گفت: این شرکت‌ها توانسته‌اند انگیزۀ جامعۀ علمی را برای انجام پژوهش‌های کاربردی با قابلیت تجاری و اقتصادی افزایش دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، احمد همتی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان و نمایندۀ مردم سمنان در مجلس‌شورای‌اسلامی با اشاره به لزوم انجام پژوهش‌های کاربردی، گفت: متأسفانه به دلیل تأکید زیاد بر آمار و ارقام، امروزه بسیاری از محققان، پژوهش را نه برای رفع مشکلات جامعه که برای پژوهش انجام می‌دهند.
وی افزود: انجام پژوهش برای پژوهش، حاصلی جز افزایش تعداد مقاله‌های غیرکاربردی ندارد. این در حالی است که پژوهش باید برای حصول فناوری روز انجام می‌شود و در نهایت در خدمت توسعه و تولید قرار بگیرد.
همتی با بیان اینکه انگیزه پژوهش در کشور ما با کشورهای توسعه‌یافته متفاوت است، ادامه داد: زمانی که کشو.رهای غربی در عقب‌افتادگی علمی قرار داشتند، محققان و پژوهشگران آنها زندگی‌شان را وقف پیشبرد اهداف جامعه کردند و با کمترین چشم‌داشت مالی تمام توان خود را در این راه هزینه کردند.
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس‌شورای‌اسلامی ثبات جامعه را یکی از مشوق‌های اصلی برای انجام تحقیقات کاربردی دانست و تصریح کرد: بی‌ثباتی در همۀ زمینه‌ها اعم از اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، سبب می‌شود جامعۀ علمی انگیزۀ خود را برای انجام پژوهش‌های کاربردی از دست بدهد چراکه در سایه این بی‌ثباتی‌ها برخی افراد بدون برخورداری از حداقل‌های استعدادی و تلاش، به جایگاه و درآمدهای ویژه‌ای می‌رسند.
وی تأکید کرد: ثبات سبب جهت‌گرفتن فعالیت‌ها و در نتیجه افزایش تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی خواهد شد.
نمایندۀ مردم سمنان در مجلس‌شورای‌اسلامی با بیان اینکه مهمترین هدف تحقیق باید اثرگذاری ملموس و مثبت در جامعه باشد، اظهار داشت: گرچه برخورداری از امکانات مالی نیز در جای خود ارزشمند است اما تنها محققانی می‌توانند در جامعۀ خود به اثرگذاری برسند که دغدغه اجتماعی داشته باشند. این افراد خود را تافتۀ جدا بافته از جامعه نمی‌دانند و داشته‌های خود را برای پویایی اجتماع هزینه می‌کنند و از نتیجۀ تلاش‌هایشان همۀ مردم بهره‌مند می‌شوند.
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس‌شورای‌اسلامی با اشاره به تخصیص بودجه‌های پژوهشی، یادآور شد: تخصیص این بودجه‌ها تنها زمانی مفید است که در راه درست و صحیح مصرف شود و بتواند جامعه را به سمت جلو حرکت دهد؛ در غیر اینصورت افزایش آن نه‌تنها نتیجۀ مثبتی ندارد بلکه سبب هدررفت منابع خواهد شد. دولت نیز اگر اثرگذاری بودجه‌های تخصیصی را ببیند، قطعاً با افزایش آن موافقت می‌کند.
همتی تأکید کرد: موضوع حمایت یک مسئلۀ دوسویه است؛ هم دولت باید حامی باشد و هم فرد برخوردار از تسهیلات باید به بهترین شکل ممکن از این حمایت استفاده کند. مادامی که بودجه‌ در محل مناسب خود هزینه نشود، حمایت یک‌طرفه دولت حاصلی ندارد. در بخش تولید نیز همین مسئله وجود دارد. دولت باید واردات را کنترل کند و بازار را نیز سامان ببخشد اما تولیدکننده نیز باید انرژی خود را روی تولید کالای باکیفیت متمرکز کند تا نتیجۀ مدنظر حاصل شود.
نمایندۀ مردم سمنان در مجلس‌شورای‌اسلامی با اشاره به لزوم آمایش سرزمین، اظهار داشت: استعدادهای طبیعی استان‌ها، نیازهای گوناگون و اولویت‌های هر منطقه در کنار مزیت‌های نسبی و مخصوصاً نیروی‌انسانی، همگی باید احصاء شوند و سپس در مسیر مناسب قرار بگیرند.
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس‌شورای‌اسلامی در پایان با اشاره به نقش مهم شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد کشور، توسعۀ این شرکت‌های را اقدامی انگیزشی برشمرد و خاطرنشان کرد: اثرات وجودی شرکت‌های دانش‌بنیان در همین مدت کوتاه نمایان شده است و به همین دلیل این بخش باید تقویت شود. موفقیت این شرکت‌ها سبب جهت‌دهی به مسیر علمی کشور نیز شده و توانسته انگیزۀ جامعۀ علمی را برای انجام پژوهش‌های کاربردی با قابلیت تجاری و اقتصادی افزایش دهد.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید