خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

در حالی‌که شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه تولید کاتالیست‌های مورد نیاز کشور به تولید این مواد اولیه پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها دست یافتند، ولی شرکت‌های خارجی با کاهش قیمت‌ محصولات خود راه را برای حرکت شرکت‌های دانش‌بنیان دشوار کردند.

به گزارش ایسنا، محمود رضایی از محققان یکی از شرکت‌های فناور کشور، تولید انواع کاتالیست‌های مورد نیاز صنایع نفت،‌ گاز و فولادسازی را از زمینه‌های اصلی تحقیقات این شرکت نام برد و گفت: با فعالیت‌های علمی انجام شده در این شرکت 27 نفر از نخبگان کشور جذب شده‌اند و جذب 80 نفر از نخبگان کشور از برنامه‌های آتی ما است.
وی در عین حال با اشاره به چالش‌های موجود در کشور در زمینه تولیدات دانش‌بنیان، خاطر نشان کرد: نقدینگی یکی از عوامل مهم و اثربخش در بخش تولید است که در صورت عدم تامین آن، این بخش آسیب‌پذیر خواهد شد که این امر در کشور مورد غفلت قرار گرفته است.
رضایی، نجات اقتصاد کشورها را در گرو توسعه تولید دانست و یادآور شد: بخش تولید در کشور رها شده است و از سوی دیگر بانک‌ها به جای آنکه در بخش تولید سرمایه‌گذاری کنند، 75 درصد سرمایه آنها در بخش‌های تجاری، خدماتی و بازرگانی سرمایه‌گذاری شده ‌است.
مدیر واحد فروش فناوری بیمه این شرکت دانش‌بنیان، بیمه را از دیگر چالش‌های شرکت‌های فناور نام برد و اظهار کرد: بیمه رویکرد "همراهی" با بخش‌های تولیدی را ندارد؛‌ چراکه به جای آنکه همراه این بخش باشد، با انواع جریمه‌های بی‌دلیل مواجه می‌شود.
به گفته وی، در حالی که حق بیمه کارمندان به موقع پرداخت می‌شود، ولی بیمه جریمه‌هایی را برای آنها در نظر می‌گیرد و پاسخی در زمینه دلایل اعمال این جریمه‌ها دریافت نکرده‌اند.
رضایی، "دامپینگ" را از دیگر چالش‌های مهم در مسیر تولید محصولات دانش‌بنیان عنوان کرد و در این باره توضیح داد: کاتالیست‌هایی که در این واحد فناور تولید می‌شود، شرایط کاملا رقابتی با محصولات تولیدشده در شرکت‌های خارجی را دارند که این امر یک افتخار ملی است و باید آن را پاس داشت.
وی اضافه کرد: ولی از سوی دیگر تاکنون کاتالیست‌های مورد نیاز صنایع را شرکت‌های بزرگ خارجی چند ملیتی تامین می‌کردند که سابقه بیش از 100 سال فعالیت در این حوزه را دارند.
رضایی با تاکید بر اینکه ایران به دلیل موقعیت استراتژیک در صنایع فولاد و پتروشیمی، یک بازار جذاب کاتالیست‌ها در خاورمیانه است، خاطر نشان کرد: تا سال 1391 که کشور دستخوش تحریم بوده، کاتالیست‌های تولید شده از سوی شرکت‌های داخلی به مصرف می‌رسید، ولی از سال 91 به بعد، شرکت‌های خارجی که توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی را حس کردند، اقدام به دامپینگ کردند.
وی اضافه کرد: بر این اساس شرکت‌های خارجی به صورت غیرمتعارفی قیمت‌های کاتالیست‌های تولیدی خود را کاهش دادند که این امر موجب شد تا مصرف کاتالیست‌های خارجی با شیب تندی رو به افزایش باشد که این هشدار بدی را برای کشور دارد.
رضایی این اقدام را گامی در جهت حذف شرکت‌های تولیدکننده داخلی دانست و ادامه داد: اگر این روند ادامه یابد، شرکت‌های نوپا در زیر چرخ‌های بزرگ شرکت‌های چند ملیتی خرد خواهند شد و همانطور که دیگر اثری از صنایع نساجی در کشور باقی نمانده است، در آینده دیگر خبری از صنایع کاتالیستی نخواهد بود.
این محقق با اشاره به تولید 20 نوع کاتالیست در این واحد فناوری، خاطر نشان کرد: یکی از توانمندی‌های این شرکت تولید کاتالیست‌های "نیکلی" بر پایه "آلومینا" است که دارای کاربرد در صنایع پالایشگاه، پتروشیمی و فولاد بوده و نیاز کشور به این نوع کاتالیست 200 میلیون دلار در سال است.
وی اضافه کرد: انتظار ما این است که با حمایت دولت و مسوولان و اجرای سیاست‌هایی چون جلوگیری از واردات و حمایت از تولید داخل بتوانیم این کاتالیست مورد نیاز کشور را تولید کنیم.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید