خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


سامانه‌ای برای معرفی مشاغل جدید در بازار کار

وزیر کار از راه‌اندازی نخستین سامانه ملی مشاغل ایران خبر داده و گفته است که این سامانه به کارجویان، کارآفرینان، کارفرمایان و برنامه‌ریزان نظام اقتصادی و اجتماعی مشاوره شغلی و حرفه‌ای خواهد داد.
آن طور که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده قرار است که سامانه ملی مشاغل ایران با هدف معرفی مشاغل، مشاوره‌های شغلی و حرفه‌ای و تدوین فرهنگ ملی مشاغل کشور راه‌اندازی شود و بخشی از سیاستهای توسعه اشتغال را دنبال کند.
پیش از این در دولتهای نهم و دهم نیز اجرای طرح‌هایی مشابه این در دستور کار قرار گرفت که از جمله آنها می‌توان به باشگاه مجازی کار و تشکیل بانک جامع اطلاعات کارجویان اشاره کرد.
وزارت کار و امور اجتماعی در دولت نهم ایده “باشگاه مجازی کار” را در پیش گرفت.
مسوولان وزارت کار وقت، هدف از ایجاد باشگاه مجازی کار را ساماندهی نیروی کار کشور اعلام کردند؛ آنها معتقد بودند که از طریق این باشگاه، خوشه‌های مختلفی از تخصص‌ها و مهارت‌ها را که ارائه دهنده خدمات مطلوب به متقاضیان باشد می‌توان ایجاد کرد چرا که با تشکیل خوشه‌ها در باشگاه مجازی کار، هزینه متقاضیان و جویندگان کار کاهش می‌یابد و این گونه شد که باشگاه کار محل ملاقات کارجویان و کارفرمایان و ثبت نام اینترنتی کارجویان و بیکارانی قرار گرفت که به امید پیدا کردن شغل به دنیای مجازی وارد می‌شوند.

اما این ابتکار هم مانند ده‌ها سایت کاریابی و مراکز مشاوره شغلی تنها در ابتدا با اقبال بیکاران و شمار ثبت نام کنندگان مواجه شد و به گفته کارشناسان بازار کار موفقیت چندانی در ایجاد اشتغال برای کارجویان نداشت و از سرنوشت و نتایج آن هم اطلاعی به دست نیامد.
مدتی بعد مسوولیت اشتغال به وزارت تعاون سابق سپرده شد و با واگذاری این مسوولیت سوالات عدیده‌ای درباره اینکه چه دستگاهی متولی اصلی اشتغال در کشور و ساماندهی امور مربوط به کارجویان است و آیا امکانی برای طرح درخواست‌ها و نیازهای شغلی بیکاران هنگام ورود به بازار کار وجود دارد یا نه؟ مطرح شد.
بر این اساس وزارت تعاون سابق درصدد برآمد تا با ایجاد یک بانک اطلاعاتی جامع، ضمن ثبت اطلاعات کارجویان سراسر کشور، نوع تخصص، مهارت، سطوح تحصیلی، سن، جنس و جغرافیای ثبت‌نام کنندگان و همچنین انجام پالایش و ساماندهی کارجویان،‌ مشاغل مورد نیاز بازار کار را معرفی و به متقاضیان کار مشاوره‌های شغلی ارائه کند و در مرحله بعد پس از شناسایی و ساماندهی افراد داوطلب و واجد شرایط ایجاد کسب و کار، متناسب با ظرفیتهای اقتصادی استانها و در قالب تعاونی یا غیر تعاونی، کارجویان مستعد را به کار گیرد.
مسوولان وقت این وزارتخانه معتقد بودند که این بانک اطلاعاتی در رفع بیکاری و جلوگیری از موازی‌کاری‌های حوزه اشتغال موثر بوده و پاسخگوی همه نیازهای اشتغالی کشور و منبع تغذیه همه دستگاهها برای بهره‌برداری خواهد بود اما این طرح نیز علیرغم‌ تلاش‌ها و پیش‌بینی‌های صورت گرفته،‌ آنچنان که باید انتظارات طراحان را برآورده نکرد و رضایت جویندگان کار را درپی نداشت.
اکنون قرار است تا از نخستین سامانه ملی مشاغل ایران رونمایی شود؛ سامانه‌ای که با توجه به تشریح اهداف پیش‌بینی شده آن، ابعاد جامع‌تر و گسترده‌تری برای آن باید متصور بود و شاید بتوان آن را نسخه ارتقا یافته طرح‌های قبل دانست.
پیشتر حسن طایی – معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار – از تدوین اطلس ملی مشاغل ایران خبر داده بود که به نظر می‌رسد در راستای راه‌اندازی این سامانه ملی باشد.
به گفته وی این اطلس ملی با هدف شناسایی‌ آخرین وضعیت رشته‌های شغلی و مشاغل فعلی و آتی در ایران ایجاد شده و راهگشای کارآفرینی در کشور خواهد بود.
این سامانه ملی چه ویژگیهایی دارد؟
معاون توسعه کارافرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تشریح ویژگی‌های این سامانه می‌گوید: وزارت کار در راستای اهداف و برنامه‌های از پیش تعریف شده خود طراحی و راه‌اندازی اولین سامانه ملی مشاغل ایران را در دستور کار قرار داده که معرفی مشاغل کشور و ارائه مشاوره‌های شغلی و حرفه‌ای از جمله اهداف آن است.
طایی معتقد است: با راه‌اندازی این سامانه و ثبت اطلاعات کاربران و استفاده تدریجی کارجویان و کارفرمایان از آن یک بانک اطلاعاتی بومی و معتبر به وجود خواهد آمد.
به گفته وی اطلاعاتی که سامانه ملی مشاغل ایران جمع‌ آوری، تحلیل و عرضه خواهد کرد، شامل عرضه و تقاضای نیروی کار بر حسب جغرافیای مشاغل، ویژگی‌ مشاغل بر حسب توانایی و علایق، داشتن شرایط لازم برای مشاغل از قبیل مهارت و تحصیلات، داشتن تجارب لازم در مشاغل و ارتباط بین شغلی میان نیروی کار و کارفرما است.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار درباره نحوه عملکرد این سامانه نیز می‌گوید: این سامانه ضمن ارائه اطلاعات لازم در زمینه آموزشهای فنی و حرفه‌ای و مشاوره‌های شغلی مبتنی بر کارآفرینی، با شناسایی و عرضه مشاغل جدید در بازار کار و استانداردسازی مشاغل، اطلاعات شغلی مورد نیاز کارجویان برای ورود به بازار کار را فراهم می‌کند.
به گزارش ایسنا، ‌نخستین سامانه ملی مشاغل ایران که به نظر می‌رسد امسال رونمایی شود با استفاده از ابزارهای کارآمد و هوشمند مبتنی بر فناوری اطلاعات طراحی شده و درصدد است تا با جمع‌آوری اطلاعات بازار کار ایران، ساماندهی و تجزیه و تحلیل این اطلاعات برای گروه‌های هدف نظیر کارفرمایان، کارآفرینان و برنامه‌ریزان، یک بانک اطلاعاتی جامع از فرصتهای شغلی و نیروهای کار به وجود آورد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در روزهای آغازین سال ۱۳۹۴ از اجرای برخی طرح‌های اشتغالی وزارتخانه متبوعش که با هدف توسعه مشاغل، بهبود فضای کسب و کار و تحول بازار کار کشور تدوین و طراحی شده خبر داد که رونمایی از نخستین سامانه ملی مشاغل ایران از جمله این طرح‌ها است.

منبع: http://karafarininews.com

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

گالری تصاویر