خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت نقش دانشگاه‌ها در ایجاد زیست بوم آفرینی و نوآوری می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت استعدادهای برتر و نخبگان استانی و نقش‌آفرینی آنان در تحول اقتصاد شهرستان و استان شود.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ سورنا ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهوری در نشست هم اندیشی فعالین مراکز علمی واحد های دانش بنیان و فناور شهرستان جهرم با بیان این که توسعه اقتصاد دانش بنیان با نقش آفرینی دانشگاه ها در ایجاد زیست بوم کارآفرینی استعدادهای برتر و نخبگان بومی محقق می شود، اظهار کرد:  توجه به جوانان کشور و استفاده از توانمندی استعدادهای برتر بومی هر استان شهرستان می‌تواند ظرفیت اقتصاددانش بنیان را به کمک دانشگاهیان کشور  شکوفا کند.

ستاری با تاکید بر اینکه برای تحقق نقش‌آفرینی پژوهش عرصه اقتصاد و رفاه اجتماعی ضمن  تغییر نگرش به این حوزه، لازم است بخش خصوصی وارد مسیر سرمایه گذاری در حوزه  پژوهش های کاربردی شود گفت: پژوهشگاه های متعددی با هزینه های دولتی ایجاد شدند اما در نهایت نتوانستیم مشکل عمده از صنعت را برطرف کنند. چرا که نگاه دولتی نمی‌تواند  به  کارآمدی  اقتصادی شدن پژوهش  منجر شود. بنابراین باید با تغییر نگرش در حوزه آموزش و پژوهش راه ورود بخش خصوصی و حمایت از ایده های نوآورانه بدون نقش‌آفرینی مستقیم دولت هموار شود.

 وی با بیان اینکه مدل جدید اقتصاد دانش بنیان بر همین اساس بنا نهاده شده است افزود:  ماحصل این تغییر نگرش اکنون  فضای  مساعدی تحت عنوان اقتصاد دانش بنیان ایجاد کرده است که ضمن بروز استعدادها و توانمندی‌های کارآفرینان و فناوران کشور، بیش از ۳ هزار شرکت دانش بنیان، ۴۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی این شرکت ها  و تاثیر رو به رشد در اقتصاد کشور را به دنبال داشته است.

 رئیس ستاد توسعه فرهنگ علم فناوری و اقتصاد دانش بنیان:  اظهار کرد علاوه بر نقش آفرینی شرکت های دانش بنیان،  انگیزه و علاقه در جوانان تحصیل کرده ایجاد شده است تاضمن راه اندازی کسب و کار خود زمینه را برای اشتغال  دیگر جوانان و دانشجویان و ایجاد کسب و کارهای خلاقانه و نوپا فراهم بیاورند.

 ستاری با بیان اینکه استارتاپ ها با رشد فزاینده داوری بالا می‌توانند آنها را متحول کنند افزود:  استان جهرم در حوزه های گوناگونی دارای ظرفیت های ذاتی بالقوه است که نقشه آفرینی دانشگاه ها در کسب و کارهای نوآورانه به دست جوانان تحصیلکرده می توانند ضمن کمک به حل مشکلات استانی درآمد و اشتغال علت را به همراه داشته باشد.
 
وجود زمینه رشد کشور برپایه کاهش مهاجرت نخبگان
رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به کاهش خروج دانشجویان ایرانی و فراهم شدن زمینه بازگشت استعدادهای برتر به کشورمان اظهار کرد: در سال‌های پیشین، از میان 170هزار دانشجو، بخش قابل توجهی از آنان بالغ بر 100هزار نفر دانشجوی ایرانی خارج از کشور بودند، به طوری‌که 57 هزار نفر از آنان در آمریکا تحصیل می‌کردند و بزرگ‌ترین اجتماع دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در آمریکا، ایرانی بود؛ اما این روزها با ایجاد زیرساخت‌های کسب و کارهای نوآور، آمار دانشجویان ایرانی مقیم دیگر کشورها کاهش چشمگیری یافته و مسیر بازگشت نخبگان جوان به کشور هموارتر شده است.

به گفته ستاری، امروز از میان جمع 4 میلیون و 700 هزار دانشجوی کشور که ظرفیتی منحصر به‌فرد بوده و در اختیار کم‌تر کشوری است، تنها 12 هزار دانشجو در آمریکا تحصیل می‌کنند که این موضوع با ایجاد زیرساخت و زمینه مناسب برای تحصیل و شکل دادن کسب و کارهای خلاق این دانشجویان تحقق یافته است.

در این نشست که با حضور حجت الاسلام والمسلمین دژکام امام جمعه جهرم، رضایی کوچی نماینده شهرستان جهرم در مجلس شورای اسلامی،  کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ،قادری فر رئیس مرکز توسعه فناوری معاونت علمی ،صحراییان فرماندار جهرم ، شجاع معاون حقوقی معاونت علمی ، رحمانی معاون استاندار شیراز و  مر ریس پارک شیراز ،روسای دانشگاه هاو مدیران شرکت های فناور برگزار شد و شرکت های دانش بنیان دیدگاه ها و دغدغه های خود را با معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری مطرح کردند.

افتتاح اتاق تمیز یک شرکت دانش بنیان
 معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در نخستین بخش سفر خود به شهرستان جهرم، اتاق تمیز شرکت دانش بنیان نادر طب را افتتاح کرد.
با راه اندازی این واحد فناور که در مرکز استریل جنوب کشور واقع شده است، ضمن افزایش ظرفیت تولید تجهیزات پزشکی ساخت داخل، میزان واردات و خروج ارز به واسطه خودکفایی در تولید محصولات این حوزه کاهش خواهد یافت.

ستاری همچنین در ادامه سفر به جهرم، با حضور در مرکز رشد، از واحدهای فناور جهرم دیدن کرد.
 
تخت های بیمارستانی، تجهیزات پیشرفته عکسبرداری و اسکن با اشعه ایکس و تجهیزات پانسمان و شست و شوی اتوماتیک بخشی از دستاوردهای واحدهای فناور مستقر در این مرکز رشد به شمار می رود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری همچنین از هسته های فناور مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد جهرم دیدن کرد.حوزه های آبیاری و کشاورزی نوین، فناوری اطلاعات، نانوکامپوزیت های گرافن، تجهیزات صنعتی و ... عمده محور فعالیت واحدهای مستقر در این پارک علم و فناوری است. هسته های فناور مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم، دستگاه تمام اتوماتیک مبارزه با سرمازدگی درختان، سیستم های آبیاری هوشمند، تجهیزات اکتشاف زیرسطحی داروها و ... را ارائه کرده اند.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید