خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

دو عصا در دست دارد، تنها با تکیه بر آن هاست که می تواند قدم از قدم بردارد، با همین وضعیت، به محدودیت های حرکتی، پشت پا زده و اراده کرده تا روی پای خود بایستد...

 

به گزارش ایرنا، 'نمی دانی چه لذتی دارد که روی صندلی چرخدار بنشینی و سراسر وجودت پر از دردهای جسمی و روحی باشد، اما تو خدا را شکر بگویی. نمی دانی چه لذتی دارد که با عصا راه بروی و انسان هایی که از کنارت عبور می کنند در دلشان آهی بکشند، اما تو امیدوار باشی که آنها با دیدنت لحظه ای خدا را شکر بگویند.'
این دست نوشته یک معلول است که از زاویه دیگری به معلولیت خود نگاه می کند، معلولی که در طول روز بارها نگاه های متفاوت را تجربه می کند و دل آزرده، محکم‌ تر از پیش گام بر می دارد تا توانمندی هایش را به اثبات برساند.


واضح است که معلولیت محدودیت نیست و آن ها تنها شرایط جسمی و حرکتی متفاوتی نسبت به سایر افراد جامعه دارند، چه بسا این فرد، توانایی ها و استعدادهایی در خود نهفته دارد که اگر شکوفا شود، عالمی را دگرگون می کند.
توانمندسازی معلولان، نیازمند همزمان افـزایش مشارکت، خودآگاهی، قابلیت اعتماد و گسترش کارآفرینی معلولان توسط خودشان است؛ معلولان، گروهی هستند که اغلـب در معرض آسیب‌ هایی چون ضعف دسترسی به فرصت‌ های شغلی، نداشتن درآمد و سایر مشکلات روحی و روانی قرار دارند که در صـورت تشدید آنها، خسارات قابل تأملی بر پیکره اجتماع وارد می شود.


به منظور آشنایی با نقش توانمندسازی معلولان در رشد اجتماعی و اقتصادی جامعه و بررسی شیوه‌ های توانمنـد سازی معلولان و پی بردن به اراده های آهنین آنان با چند تن از معلولان کارآفرین مرند و رئیس اداره بهزیستی این شهرستان به گفت و گو نشستیم.

معلولی که زندگی را رج می زند
دو عصا در دست دارد، تنها با تکیه بر آن هاست که می تواند قدم از قدم بردارد، با همین وضعیت، به محدودیت های حرکتی، پشت پا زده و اراده کرده تا روی پای خود بایستد. او با راه اندازی یک دار قالی، هر روز لحظه به لحظه زندگی اش را در این قالی رج می زند.


رضا امامی یکی از معلولان توانمند شهر مرند است و در رشته قالیبافی فعالیت می کند. امامی با اشاره به اینکه تا 30 سالگی از وارد شدن به اجتماع ترس داشتم، می گوید: ابتدا با حمایت بهزیستی و پرداخت 50 میلیون ریال، با یک دار قالی کوچک کار خود را شروع کردم، سپس با توسعه کار، 100 میلیون ریال وام گرفتم.
وی با اشاره به اینکه علاقه زیادی به کار هنری دارم، اضافه می کند: به کارهای دیگری هم مراجعه کردم اما کسی اعتماد نکرد و تصمیم گرفتم خودم آستین بالا بزنم.
امامی تاکید می کند: متاسفانه نگاه جامعه به افراد معلول، صحیح نیست و ناامیدی نسبت به آینده را در این افراد، تزریق می کند، در این صورت معلولان باید خودشان را به اثبات برسانند تا بتوانند خود را به جامعه تحمیل کنند.
این معلول توانمند همچنین اظهار می دارد: تصمیم دارم با توسعه کار و راه اندازی کارگاه قالیبافی، نسبت به اشتغالزایی برای همنوعان خود اقدام کنم.

اشتغالزایی یک معلول برای پنج معلول دیگر
رامین شمس، معلول توانمند دیگر مرندی متولد سال 1363 که در زمینه برق خورشیدی و اجرای طرح های فتوولتائیک، ساخت انواع تابلو روان و ثابت و انواع چلینیوم فعالیت می کند و دارای دیپلم رشته برق است، به خبرنگار ایرنا می گوید: در زمینه رایانه نیز دیپلم فنی و حرفه ای را اخذ کردم چرا که از زمان کودکی، به رشته های فنی علاقه داشتم.


شمس با اشاره به حمایت بهزیستی از راه اندازی کسب و کار اظهار می دارد: دو سال پیش 150 میلیون ریال وام از بهزیستی دریافت کردم و پس از توسعه کار، 150 میلیون ریال دیگر پرداخت شد.
وی ادامه می دهد: با توسعه بیشتر این کار، امکان اشتغال زایی حداقل برای 5 نفر در این واحد وجود دارد و تمام تلاشم را در این زمینه خواهم کرد تا برای چند نفر از معلولان در این واحد فرصت شغلی فراهم شود.
این معلول توانمند مرندی ابراز می دارد: با راه اندازی واحد بازاریابی، محصولات خود را به تولید انبوه خواهیم رساند در این صورت نیازمند یک کارگاه بزرگ تر برای اشتغالزایی افراد بیشتری هستیم.
شمس از امکان تولید پنل خورشیدی جهت دریافت نور خورشید و تبدیل آن به جریان الکتریسته جهت استفاده در منازل می گوید و ادامه می دهد: افراد می توانند با سرمایه گذاری در این زمینه، طی دوره پنج ساله، بازگشت سرمایه داشته باشند و در صورت استفاده در منازل خود، شاهد کاهش مصرف برق خواهند بود.
همچنین رامین شمس از اداره بهزیستی درخواست می کند تا زمینه حضور معلولان را در مراکز تفریحی و ورزشی فراهم کنند، مثلا ماهیانه یک نوبت از استخر را در اختیار این افراد قرار دهند تا آن ها نیز بدون محدودیت بتوانند به تفریح بپردازند.

پرداخت 24 میلیارد ریال وام اشتغال به مددجویان بهزیستی مرند
رئیس اداره بهزیستی شهرستان مرند، در گفت و گو با ایرنا خاطرنشان کرد: تعداد افراد تحت تکفل بهزیستی شهرستان 8 هزار نفر شامل زن سرپرست خانوار، معتاد بهبودیافته و معلولان است.
حسین محمدزاده افزود: تعدادی از این افراد، قابل بازتوان هستند غیر از برخی سالمندان یا عقب ماندگان ذهنی که قابل بازتوان نیستند.
محمدزاده با اشاره به موانع بازتوانی گفت: متاسفانه کار از نظر ارزشی در فرهنگ ما جای نیفتاده است و بسیاری از افراد، به رغم فراهم بودن شرایط و تسهیلات، تن به کار نمی دهند.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان مرند افزود: شش ماه بعد از پرداخت وام، بازبینی صورت می گیرد اگر فرد توانسته باشد با وام سرپا ایستاده و حداقل 40 درصد دستمزد مصوب را کسب کرده باشد، پرونده جهت بازتوانی بررسی می شود.
وی ادامه داد: موظفیم طبق برنامه، 10 درصد از افراد واجد شرایط برای دریافت تسهیلات را بازتوان کنیم که در سال های گذشته در مرند 11.5 درصد تحقق پیدا کرد.
محمدزاده از پرداخت وام به مددجویان خبر داد و اظهار کرد: وام های اشتغال با توجیه به مددجویان پرداخت می شود، پیش از آن، جلسات مختلفی برای افراد تحت پوشش برگزار می شود تا نسبت به آغاز و سرمایه گذاری در یک رشته آگاه شوند، سپس تسهیلات در قالب وام به آن ها پرداخت می شود.
وی همچنین با اشاره به تعداد تسهیلات پرداختی عنوان کرد: سال گذشته میزان اعتبارات اشتغال زایی شهرستان مرند، هفت میلیارد ریال بود که به 77 نفر وام اشتغال پرداخت شد، امسال نیز تاکنون 24 میلیارد ریال وام به 245 نفر پرداخت شده است.


محمدزاده مشاغل خانگی و دامداری را بیشترین فرصت های شغلی ایجاد شده برای افراد تحت تکلفل بهزیستی مرند عنوان کرد و گفت: رشته های نجاری، قالیبافی و گلدوزی، مبل سازی و... نیز از جمله مشاغل ایجاد شده به شمار می رود.
رئیس اداره بهزیستی مرند افزود: تعداد 50 فقره وام اشتغال به معتادان بهبود یافته و بقیه به معلولان و سپس زنان خودسرپرست پرداخت شده است.
وی با اشاره به میزان اشتغال زایی گفت: به طور معمول هر یک از این شغل ها به طور میانگین، یک و نیم نفر اشتغالزایی دارد که با پرداخت این میزان وام، برای 600 نفر اشتغالزایی غیرمستقیم ایجاد شده است.

محمدزاده درباره تشکیل انجمن معلولان مرند گفت: معلولان نخبه سطح شهر مرند که دارای مدارک علمی بالایی هستند، شناسایی و سال گذشته انجمن معلولان شهرستان تشکیل شد که پروانه فعالیت رسمی آن تا دو هفته آینده صادر می شود.
رئیس اداره بهزیستی مرند همچنین عنوان کرد: کانون ناشنوایان مرند مجدد فعال شده و از شورای شهر نیز درخواست کردیم تا مکانی برای آن ها اختصاص پیدا کند که هم اکنون در پارک شهر مکانی به این کانون اختصاص یافته است.


وی افزود: یکی از نابینایان مرندی و قهرمان گلوبال ساکن در تبریز، درخواست کرد تا هیات ورزشی نابینایان در مرند تشکیل شود، براین اساس، نابینایان علاقمند به ورزش را در شهر مرند غربال کرده و در حال تشکیل این هیات ورزشی هستیم تا سالن و تجهیزات مورد نظر را در اختیار این افراد قرار دهیم.

ضرورت ایجاد فرصت شغلی برای معلولان
می ‌توان با ایجاد فرصت‌ های شغلی مناسب برای معلولان در رشد اقتصادی و اجتماعی آنان تأثیر گذاشت؛ با توجه به ناتوانایی ‌های جسمی و یا روحی معلولان، تحقق حقوق آنان از جمله حقوق فرهنگی با مشکلات و چالش هایی همراه بود و برای رفع این موانع نیاز به راهکارهای قانونی و اجرایی ویژه است.
توجه به آموزش معلولان در دوره خردسالی باعث بـه حـداقل رسـاندن آسیب‌ های جسمانی، اجتماعی و اخلاقی فرزند معلول در تمام دوران زندگی‌ اش می‌ شود، مشکلات محیطی و اجتماعی عمده ‌ترین عامل انزوای معلولان است که با رفع آن می ‌توان زمینه مشارکت این افراد را در جامعه فراهم کرد.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید