خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

رئیس سازمان فضایی ایران از ایجاد زمینه برای کسب‌وکارهای دانش‌بنیان در حوزه فضایی خبر داد و گفت: در این راستا اقدام به تدوین پروانه اپراتور ماهواره‌ای کرده‌ایم که مراحل پایانی را طی می‌کند.


به گزارش ایسنا، دکتر مرتضی براری امروز، شنبه 14 بهمن ماه در مراسم روز ملی فناوری فضایی با بیان اینکه دهه فجر انقلاب اسلامی سرآغاز منشا تحول بنیادین در تاریخ پیشرفت کشور بوده است، افزود: این تحول نه تنها در عرصه سیاسی و حاکمیتی کشور رخ می‌دهد، بلکه منجر به ایجاد روحیه خودباوری و استقلال‌طلبی در تمامی حوزه‌ها شده است.

وی با بیان اینکه پیش از انقلاب برای جوانان دستیابی به موضوعات پیشرفته از جمله صنعت فضایی یک رؤیا بود،‌ اظهار کرد: پس از انقلاب با اهتمام ویژه همین جوانان فرهیخته این پیشرفت‌ها حاصل شد و شاید بتوان گفت در سال‌های پس از انقلاب شکوهمند اسلامی یکی از ثمرات و دستاوردهای با برکت نظام جمهوری اسلامی ایران، پیشرفت چشمگیر و ژرف کشور در حوزه علم و فناوری بوده که ماحصل آن قرارگیری کشور در زمره کشورهای پیشرو در این زمینه بوده است.

براری با تاکید بر اینکه این دستاوردها و افتخارات نتیجه دوراندیشی تصمیم‌گیران و صلاحیت جوانان و نخبگان از این آینده‌نگری‌ها بوده است، ادامه داد: صرف نظر از اینکه پیشرفت‌های علمی و فناوری کشور در خدمت عزت، افتخار و رفاه جامعه ایران است، بی شک این دستاوردها نقش بی بدیلی را در ارتقای جایگاه و شان نظام جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌المللی و جهان اسلام در پی داشته است.

رئیس سازمان فضایی ایران صنعت فضایی کشور را یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تجلی‌گاه‌های پیشرفت علمی کشور دانست و خاطر نشان کرد: صنعتی که با وجود تمامی محدودیت‌ها،‌ دستاوردهای برجسته‌ای در زمینه‌های مختلف مانند تربیت نخبگان و متخصصان،‌ دستیبابی به فناوری‌های طراحی،‌ ساخت و پرتاب ماهواره‌ها و کاوشگرها و ایجاد زیرساخت‌های بومی پیچیده را در کارنامه خود دارد و به اذعان مراجع معتبر بین‌المللی ایران در حوزه فضایی جزء معدود کشورهای دارنده چرخه کامل بومی فناوری و به تعبیر مشخص قدرت‌های نوظهور این عرصه است.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود، ایران یکی از بازیگران جدی و فعالان حوزه فضایی در سطح بین‌المللی در سال‌های آتی است،‌ یادآور شد: رسیدن به جایگاه کنونی در این حوزه جز با عنایت ویژه مقام معظم رهبری،‌ رئیس‌جمهور و مسئولان عالی نظام و تلاش بی وقفه فعالان این عرصه میسر نبوده است.

وی با اشاره به اشتغال بیش از چند هزار از جوانان و نخبگان در بخش‌های تحقیقاتی و پژوهشی در دانشگاه‌ها،‌ صنایع و بخش‌های دانش بنیان، ادامه داد: در برنامه راهبردی فضایی کشور تا افق 1404 تاکید ویژه‌ای بر توسعه فناوری فضایی به عنوان یک فناوری راهبردی و اقتدارآفرین شده است.

به گفته وی، تثبیت دستاوردهای فناورانه ثبت شده تاکنون و پایدارسازی آن،‌ بسترسازی شکل‌گیری کسب و کارهای خصوصی در توسعه فناوری فضایی و امکان ورود این فناوری در سایر حوزه‌های صنعتی و تقویت نقش فناوری فضایی در تحقق انقلاب چهارم صنعتی از جمله اقداماتی است که در آینده باید اجرایی شود.

رئیس سازمان فضایی با اشاره به برنامه‌های آینده بخش فضایی کشور،‌ گفت: امروزه بسیاری از کشورهای جهان علاوه بر بهره‌مندی از منابع مستقیم فناوری فضایی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن به دنبال توسعه اقتصادی و اجتماعی خود هستند.

براری با تاکید بر اینکه فناوری فضایی نقش جدی و قابل توجهی در توسعه اقتصادی ایفا می‌کند، توضیح داد: بر اساس آمارهای بین‌المللی اقتصاد فضا در 10 سال گذشته از رشد صد در صدی برخوردار بوده که به مراتب از متوسط رشد اقتصادی جهان،‌ بیشتر بوده است.

وی حجم اقتصادی صنعت فضایی را بالغ بر 340 میلیارد دلار دانست و ادامه داد: در برخی پیش‌بینی‌ها با افق چشم‌انداز 1404 این میزان به 510 و حتی 640 میلیارد دلار خواهد رسید که این امر نمایانگر رشد حداقل 50 درصدی در 8 سال آتی خواهد بود.

براری، تعداد ماهواره‌های در مدار زمین را از حدود 1500 ماهواره فعلی تا 20 سال آینده به حدود 20 هزار ماهواره ذکر کرد و افزود: این امر نمایانگر گسترش حجم فعالیت‌های فضایی کشورهای مختلف است. این توسعه علاوه بر ایجاد امکان ارائه خدمات در حوزه‌های مختلف چون ارتباطات،‌ اقتصاد،‌ کشاورزی،‌ صنعت و معدن، مدیریت بلایا و محیط زیست، منجر به اشتغال و کارآفرینی می‌شود.

وی با طرح این سوال که در این اقتصاد گسترده و جذاب، سهم کشور به چه میزان است، گفت: در تلاش خواهیم بود تا با تحریک تقاضا بویژه نیازهای دستگاه‌های اجرایی کشور از یک سو و از سوی دیگر فراهم‌آوری بستر ورود بخش خصوصی و ایجاد کسب و کارهای جدید نقش جدی‌تری در این اقتصاد ایفا کنیم.

براری اضافه کرد: بر همین مبنا و در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی، تلاش می‌کنیم که در برنامه راهبردی فضایی کشور تا افق 1404 علاوه بر جهت‌گیری‌های توسعه فناوری، با بازنگری زنجیره عرضه ورود و توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی، ایجاد کسب و کارهای جدید دانش بنیان را تسهیل کنیم.

رئیس سازمان فضایی اضافه کرد: در این راه تدوین پروانه اپراتور ماهواره‌ای با همکاری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان اولین گام از این مسیر هم اکنون مراحل پایانی خود را دنبال می‌کند.

به گفته وی، این رویکرد محدود به کسب و کارهای بزرگ در عرصه فضایی نخواهد بود و کسب و کارهای کوچک و متوسط که به نوبه خود می‌تواند منجر به اشتغال و ارزش‌آفرینی جوانان نخبه و متخصص این عرصه نیز شود،‌ مورد توجه ویژه قرار می‌گیرد.

براری اضافه کرد: علاوه بر آن برنامه‌های آتی فضایی کشور مبتنی بر بکارگیری فرصت‌ها و ظرفیت‌های بین‌المللی در خدمت توسعه فناوری و اقتصاد بخش فضایی است. از این رو تلاش می‌شود تا با حضور فعالانه و مسئولانه در عرصه بین‌الملل ضمن دفاع از حقوق و منافع ملی کشور در مجامع و نهادهای مختلف امکان استفاده حداکثری از این ظرفیت را با همکاری‌های مشترک، صادرات محصولات  و خدمات دانش‌بنیان،‌ انتقال فناوری و جذب سرمایه خارجی فراهم کنیم.


نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید