خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی گفت: صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک استان با رشد سه برابری در مقایسه با سال گذشته به یک میلیون و 285 هزار دلار رسید.


به گزارش ایسنا، دکتر محمد رفیعی در بازدید استاندار مرکزی از پارک علم و فناوری استان مرکزی عنوان کرد: استان مرکزی توانمندی‌های بسیاری از چرخه ایده تا محصول دارد و خوشبختانه حرکت سیستم پرورش ایده و تولید محصول آغاز شده است.

وی با بیان اینکه مجموعه رویکردها و رویدادهای خاصی در استان شکل گرفته است، اما ظرفیت‌های موجود نیز بسیار است، گفت: استان مرکزی در حوزه کیفیت زندگی جایگاه خوبی ندارد به نحوی امروز رتبه 15 کشور را در این شاخص دارد که این رتبه برازنده شهر و استانی که در کشور و جهان تاثیرگذار بوده است نیست و باید فعالیت‌ها به شکل جدی‌تری دنبال شود.

رفیعی تصریح کرد: تحقق ارتقای کیفیت زندگی عزم جدی را می طلبد تا زیست‌بومی در استان شکل گیرد که ایده‌ها در آن پرورانده شود و به محصول و تولید انبوه تبدیل و سپس وارد چرخه کشور شود.

وی با اشاره به اینکه استان مرکزی در زمینه تولید ثروت و GDP بعد از بوشهر، یزد و تهران جایگاه چهارم را در کشور دارد، اما در بخش هزینه خانوارهای شهری و روستایی از رتبه 15 به رتبه 25 در سال 94 تنزل داشته‌ایم گفت: علیرغم تولید ثروت بهره‌مندی و استفاده از آن به خوبی انجام نمی‌گیرد.

رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی به شاخص‌های استان مرکزی در بحث ضریب مکانی در بخش اقتصادی اشاره کرد و گفت: طبق آخرین آمار مدون در سال 93 ضریب مکانی در بخش اقتصادی شامل میزان اشتغال، کارآفرینی و فعالیت بنگاه‌های اقتصادی و ... است که اگر این ضریب یک باشد برابر با عملکرد کشور و فعالیت مثبت است و اگر کمتر باشد شرایط ناپایدار و اگر بیشتر باشد شرایط پایدار است.

وی افزود: در بخش کشاورزی ضریب مکانی استان مرکزی 1.12 است که نشان از فعالیت پایدار دارد و در بخش صنعت نیز ضریب استان 2.27 است که نشانگر وجود زیرساخت‌های مناسب صنعتی در استان است. پتانسیل استان نسبت به استانی مانند اصفهان دو برابر است، اما در چرخه عملکردی، اصفهان موفق‌تر است.

رفیعی ضریب مکانی استان مرکزی در فرآورده‌های حاصل از نفت و سوخت‌های هسته‌ای را 5.01 عنوان کرد و گفت: قسمت عظیمی از فعالیت‌ شرکت‌های پارک علم و فناوری استان مرکزی به ساخت فرآورده‌های نفتی معطوف می‌شود و می‌توان در این راستا از ظرفیت پارک استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه استان مرکزی در کریدور غرب به شرق و شمال به جنوب کشور جای گرفته، اما ضریب مکانی حمل و نقل و ارتباطات آن 0.52 است که نشان از نبود امکانات و تحرکات مناسب دارد، بیان کرد: استان در حوزه کسب و کار نیز ضریب مکانی 0.39 را دارد که لازم است تغییرات بنیادینی در خدمات کسب و کار استان شکل گیرد و پارک نیز می‌تواند در جایگاه برنامه‌دهی وارد عمل شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی با تاکید بر اینکه در آخرین مجمع جهانی اقتصاد( اجلاس داووس) اقتصاد کلان ایران از رتبه 72 به جایگاه 44 دست یافته است و در بحث نوآوری نیز از جایگاه 72 جهان 24 رتبه ارتقا یافته‌ایم و این نشان از آن دارد که در سطح کلان اتفاقات مثبتی رقم خورده است، گفت: اما در بحث استانی و خرد حقایق دیگری نمود کرده است و با وجود آنکه استان مرکزی در بحث درآمد وضعیت خوبی دارد، اما شرایط مناسبی در آن حاکم نیست و باید مجموعه استان در روال کار، آیین‌نامه‌ها و قوانین بازنگری داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری استان مرکزی در سال 1381 کار خود را آغاز کرد، بیان کرد: این پارک در حال حاضر عضو سازمان جهانی پارک و انجمن پارک‌های آسیاست و در حوزه‌های صنایع شیمیانی، ریلی، صنایع مرتبط با نفت، فناوری اطلاعات، فناوری مرتبط با صنعت آلومینیوم، زمینه‌های فنی و مهندسی، کشاورزی، نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی و محیط زیست فعالیت دارد.

رفیعی با بیان اینکه در تلاش جهت اخذ مجوز مراکز تخصصی IT و مرکز خلاقیت و نوآوری در استان هستیم، افزود: مرکز تسهیلگری و توانمندسازی کسب و کارهای نوپای فاوا نیز از 14 واحد در سال جاری به 30 واحد ارتقا یافته است و در حال حاضر 45 شرکت دانش بنیان از 71 شرکت استان در پارک مستقر هستند و تعداد واحدهای فناور نیز امسال به 168 واحد افزایش یافت که تا پایان سال به 200 واحد می‌رسد.

وی در خصوص اعتبارات سالانه این نهاد علمی اظهار کرد: در سال جاری 9 میلیارد تومان اعتبار برای پارک در نظر گرفته شد که تاکنون 6 میلیارد تومان تخصیص یافته است و امید است که در سال آتی به 10 میلیارد تومان و برای سال 1400 به رقم 26 میلیارد تومان افزایش یابد.

رفیعی میزان صادرات سال گذشته شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک را 437 هزار دلار دانست که این رقم در سال جاری با سه برابر رشد به یک میلیون و 258 هزار دلار افزایش یافته است.

رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی  تکمیل ساختمان آزمایشگاه، تکیملی ساختمان کارگاه مرکزی، شروع عملیات محوطه‌سازی را از برنامه‌های سال آتی پارک و احداث شهرک علمی و فناوری را از اهداف سال 1399 و 1400 عنوان کرد.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید