خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در برنامه «حالا خورشید» گفت: امروزه هزاران کسب‌وکار بر بستر شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شده است. اگر این زیرساخت وجود نداشت، این کسب‌وکارها چگونه شکل می‌گرفتند؟! این افتخار ملی است.


به گزارش مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا، رسول سرائیان، رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران و صبح دیروز، ۲۱ اسفندماه ۱۳۹۶ در برنامه «حالا خورشید» با اجرای رضا رشید‌پور حضور یافت.

او در این برنامه گفت: بومی بودن، امنیت و پایدار بودن، سه ویژگی اصلی شبکه ملی اطلاعات است. بومی بودن شبکه ملی اطلاعات ضروری است. اگر داده‌ها، نرم‌افزار و موتور اصلی آن در اختیار کشورهای دیگر باشد، جوانان ما نمی‌توانند بر آن کسب‌وکار ایجاد کنند. زیرا آن‌ها می‌توانند هر زمانی که بخواهند، این شبکه را قطع کنند یا در آن اختلال به وجود بیاورند.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به شرکت‌های حمل‌ونقلی که امروزه به صورت پلتفرم در ایران فعالیت می‌کنند، افزود: این کسب‌وکارهای نوپا خودشان نرم‌افزارشان را نوشته‌اند، پلتفرم‌هایشان را در اختیار دارند و خودشان می‌توانند آن را مدیریت کنند. در صورتی که اکنون این نرم‌افزار توسط شرکتی به نام اوبر، در سراسر دنیا در حال استفاده است.

او اظهار کرد: امروزه هزاران کسب‌وکار بر بستر شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شده است. اگر این زیرساخت وجود نداشت، این کسب‌وکارها چگونه شکل می‌گرفتند؟! این افتخار ملی است.

سرائیان فضای مجازی را فضایی بسیار پویا و در حال تحول دانست و گفت: همواره باید در این فضا تلاش شود. نه‌تنها در کشور ما، بلکه سراسر دنیا با این چالش مواجه‌اند که فناوری جلوتر از حاکمیت، مدیریت و فرهنگ مردم دارد حرکت می‌کند.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران تاکید کرد: ما باید با رویکردی پیش‌دستانه در سازوکارها و ارتقای دانش و تخصصمان، در زمینه بومی‌سازی کار کنیم. کارهای زیادی انجام داده‌ایم. امروزه پلتفرهای بانکی‌ کشور دست خودمان است. بومی‌سازی در امورات بانکی باعث می‌شود که کسی نتواند در آن سوی دنیا بانک‌ها و حساب‌های بانکی مردم را دستخوش تغییر کند. کسب‌و کارها را نیز باید بتوانیم خودمان ایجاد کنیم.

او درباره دلیل تاکید شبکه ملی اطلاعات بر امنیت گفت: واقعیت این است که شبکه اطلاعاتی این خصوصیت را دارد که می‌توان از هر جای دنیا به آن حمله کرد. پس ما باید آن را امن کنیم.

سرائیان اظهار کرد: همچنین شبکه ملی اطلاعات باید پایدار باشد تا خدماتمان به مردم مستمر باشد. امروزه اگر در شبکه موبایلی ما در سطح تهران کوچکترین اختلالی ایجاد شود، سیستم‌های آنلاین حمل و نقل، سفارش غذا و حتی بانک‌ها از کار می‌افتند. پس پایدار بودن یک رکن است. سرمایه‌گذاری، کنترل، نظارت و توجه به کیفیت و شاخص‌های آن، مسئولیت بخش زیرساخت وزارت ارتباطات است. ما در وزارت ارتباطات کارمان را در حوزه زیرساخت‌ها به خوبی انجام داده‌ایم و آن را اثبات می‌کنیم.

او درباره شیوه فیلتر کردن، در شبکه ملی اطلاعات به ضرورت و مکانیسم آن اشاره کرد و گفت: قانون‌گذار تعیین کرده است که فیلترینگ برای چه مواردی است و یک مرجع قانونی برای تشخیص آن وجود دارد که آن را مصوب و ابلاغ می‌کند و ما آن را اجرا می‌کند.

به گفته رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در شبکه ملی اطلاعات به واسطه سه ویژگی امنیت، پایداری و بومی بودن، ضرورت فیلترینگ را به حداقل می‌رساند. دسترسی به همه تارنماهی خارج از کشور در داخل شبکه ملی اطلاعات فراهم است.

او یادآور شد: اکنون اینترنت به زندگی و کسب‌وکار مردم گره خورده است. کاربران در شبکه ملی اطلاعات، هرگاه نیاز داشته باشند، به محیط بین‌الملل متصل می‌شوند و از خارج از کشور نیز می‌توانند به این شبکه متصل شوند.

به گفته سرائیان، اینترنت جزیی از شبکه ملی اطلاعات است. یعنی اتصال ما را به محیط بین‌المللی فراهم می‌کند. آن سه ویژگی این نتیجه را برای مردم داشته است که امکان دریافت خدمات را در جیب هر فرد با قیمت بسیار پایین و کیفیت بالا فراهم کردیم. این به واسطه شبکه ملی اطلاعات رخ داده است.

او تصریح کرد: فضای مجازی تنها حوزه‌ای است که در عین افزایش کیفیت و سرعت، قیمت آن کاهش یافته است. به واسطه شبکه ملی اطلاعات این اتفاق رخ داده است. به واسطه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات، در مکالمه، خدمات اینترنت و خدمات بانکی این فرصت پدید آمده است و کسب‌وکارهای منحصر به فردی ایجاد شده است.

سرائیان تاکید کرد: فضای مجازی کشور در حال ساختن آینده کشور در حوزه اقتصاد و خلق ثروت است. همه دستگاه‌ها و قوا مسئول‌اند در قالب قرارگاه وارد این حوزه شوند تا بتوانیم از منافع آن حداکثر بهره را ببریم.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید