خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

این روزها یکی از راهکارهای اصلی اشتغال‌زایی در کشور، توسعه توانمندی‌ها و مهارت‌های فردی برای کارآفرینی است. این توانمندی‌ها را می‌توان از طریق سازمان‌های مردم‌نهاد که عمدتا کارکردهای فرهنگی و اجتماعی دارند، ایجاد کرد.

به گزارش ایسنا، این توانمندی‌ها خصوصا در حوزه فعالیت‌های هنری می‌تواند بسیار موثر باشد و به کارآفرینی منجر شود چراکه خاستگاه هنر نیز بین مردم بوده و این جامعه است که می‌تواند براساس پیشینه فرهنگی خویش و در بازخورددهی از مسائل مختلف، آن را به صورت هنر برون‌‌سپاری کند.

در حال حاضر کم نیستند مؤسسات و نهادهایی با پایگاه‌های مردمی که با اهداف کمک‌رسانی و خیریه به آموزش هنرها و مهارت‌های مختلف می‌پردازند. یکی از این مؤسسات مؤسسه «دختران آسمانی سرزمین آفتاب مشهد» است. در خصوص فعالیت‌های این مؤسسه گفت‌وگوهایی را انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

امیر سالاری، رییس هیأت مدیره مؤسسه دختران آسمانی سرزمین آفتاب مشهد در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تاریخچه تشکیل این مؤسسه اظهار می‌کند: از حدود 15 سال پیش یک گروه از دانشجویان داوطلب تشکیل دادیم و برای این منظور از تمام دانشگاه‌های سطح مشهد کمک گرفتیم. علاوه بر این یک دبیرخانه‌ نیز برای این منظور تشکیل شد که رسالت اصلی آن جذب و بسیج دانشجویان داوطلب برای فعالیت‌های خودجوش، عام المنفعه و جهادی در حاشیه شهر بود.

وی ادامه می‌دهد: نتیجه و خروجی این یکدلی و همدلی تاسیس چند سمن دانشجویی مانند «مؤسسه دختران آسمانی سرزمین آفتاب»، «کمیته نیکوکار» و... بود که هرکدام از آن‌ها در دانشگاه‌ها فعالیت داشتند و مجموعا حدود 800 نفر به عنوان هسته اصلی و فعال این تشکل‌ها فعالیت می‌کردند.

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه «بضاعت مالی دانشگاه‌ها برای این فعالیت ها بسیار ناچیز است»، عنوان می‌کند: شرط اصلی فعالیت این تشکل‌ها این بود که فضای کار بر روی مهارت‌های آموزشی و تحقیقاتی متمرکز شود. به همین دلیل با چند مدرسه در حاشیه شهر صحبت شد تا در شیفت‌هایی خارج از زمان درسی فعالیت‌های کمک درسی و فرهنگی خوبی را انجام دهند؛ یعنی به گونه‌ای پلی بین خانواده‌‌ها، دانش‌آموزان و خیرین بشوند و کمک‌های خود را از طریق شناساندن خود به دست نیازمندان در حاشیه شهر برسانند.

سالاری با اشاره به برخی از مشکلات فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد خاطرنشان می‌کند: مسایلی مانند اخذ مجوز راه‌اندازی سازمان‌های مردم‌نهاد که زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان بهزیستی فعالیت دارند، از جمله این

وی بیان می‌کند: در آن زمان دوستان به این فکر افتادند که روند تاسیس یک مؤسسه به صورت متمرکز را آغاز کنند تا در نهایت مؤسسه دختران آسمانی سرزمین آفتاب تشکیل شد.

90 دختر یتیم و بی‌سرپرست تحت پوشش مؤسسه دختران آسمانی سرزمین آفتاب هستند
رییس هیأت مدیره مؤسسه دختران آسمانی سرزمین آفتاب مشهد اضافه می‌کند: حدود سه سال است که این مؤسسه به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده و حوزه فعالیت‌های آن نیز دختران یتیم و بی‌سرپرست است. در این مؤسسه 66 دختربچه یتیم و 24 دختر بچه بی‌سرپرست تحت پوشش هستند و عمده خدماتی که دریافت می‌کنند، در حوزه‌های فرهنگی و آموزشی است.

سالاری خاطرنشان می‌کند: در این چند سال اردوهایی در سراسر شهر انجام شده و هر روز جمعه و در هر هفته در فرهنگسرای قرآن و عترت در خیابان خواجه‌ربیع، کلاس‌های آموزشی و مهارتی برای اعضای این تشکل و افراد تحت پوشش آن برگزار می‌شود. این افراد با توجه به سن‌شان در کلاس‌های مختلف تقسیم می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: هدف از برگزاری این دوره‌ها و آموزش مهارت‌های هنری، کسب درآمدهای اقتصادی است؛ در این دوره‌ها انواع آموزش‌ها از جمله نرم‌افزار تا کلاس‌های تقویتی و مهارتی مانند هنرهای بافتنی و... برگزار می‌شود. از دل این آموزش‌ها چند کارگاه راه‌اندازی شده و افراد مشغول به کار شده‌اند.

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهدعنوان می‌کند: با برگزاری جشنی در مجموعه خود دوباره فعالیت‌های جدیدی را آغاز کرده‌ایم و به این نتیجه رسیده‌ایم که می‌توان کودکان تحت پوشش این مجموعه را از نظر فکری و فرهنگی پوشش داد و این موضوع را در قالب یک مدرسه عملیاتی کرد. ترجیح ما این است که این مدرسه به صورت شبانه روزی فعالیت خود را ادامه دهد.

سالاری با بیان اینکه «اساس فعالیت سمن‌ها همانگونه که از نام آن مشخص می‌شود، بر فعالیت‌های مردم نهاد متمرکز است»، خاطرنشان می‌کند: در این راستا شهرداری و شورای شهر تا جایی که بتوانند به ما کمک می‌کنند. در همین زمینه اختصاص فرهنگسرای قرآن و عترت به این فعالیت‌ها یکی از اقدامات خوب شورا و شهرداری بوده است.

وی بیان می‌کند: واگذاری با اولویت مسکن مهر یکی دیگر از کمک‌هایی است که شورای شهر آن را پیگیری کرده است. علاوه بر این موارد در ایام مختلف مانند عید نوروز، ابتدای مهر ماه، ماه مبارک رمضان و آخر سال در این فضا نمایشگاه‌هایی با هدایای خیرین برگزار می‌شود که بر اساس آن برای اینکه اختیار را به خود مددجویان واگذار کنیم، اعتباری را برای این افراد تعیین می‌کنیم تا از این نمایشگاه‌ها خرید ‌کنند.

فعالیت 150 زن در کارگاه‌ مصنوعات چرم مؤسسه دختران آسمانی سرزمین آفتاب
راحله قاسمی، یکی از مربیان کودک مؤسسه دختران آسمانی سرزمین آفتاب، آموزش ساخت مصنوعات با چرم را ارایه می‌دهد. وی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: عمده فعالیت‌های ما چرم‎ دست‌دوز، خیاطی، عروسک‌دوزی و... است و حدودا 150 بانو به واسطه این مؤسسه مشغول به فعالیت هستند.

این مربی کودک مؤسسه دختران آسمانی سرزمین آفتاب مشهد ادامه می‌دهد: هدف ما این است که با آموزش هنری به این کودکان شرایطی را فراهم کنیم که بتوانند برای خود منبع درآمدی را ایجاد کنند تا از لحاظ شخصیتی زیر سؤال نروند و نقش یک فرد مفید در جامعه را ایفا کنند.

قاسمی می‌گوید: تمام بانوانی که در این مؤسسه مشغول به فعالیت هستند، می‌توانند به حرفه خود به عنوان یک شغل دائم نگاه کنند و هنر خود را یک راه کسب درآمد بدانند.همچنین با آثاری که توسط این بانوان درست می‌شود نمایشگاه‌های متعددی برگزار می‌کنیم و استقبال خوبی را نیز شاهد هستیم.

وی خاطرنشان می‌کند: مردم مشهد بسیار مهربان هستند و در هر زمینه‌ای که بتوانند از کمک‌های خود دریغ نمی‌کنند. ما شدیدا نیازمند یک مکان در یکی از نقاط خوب شهرهستیم تا بتوانیم به فروش کالاهای تولید شده توسط دوستان‌مان در این مؤسسه کمک کنیم.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید