خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

جهت‌دهی و بکارگیری ظرفیت‌های خیّرین بومی به سمت بخش‌های مورد نیاز اجتماع نخبگانی از جمله توسعۀ علم و فناوری، تسهیل روند تجاری‌سازی اخترعات و یا ایجاد زیست‌بوم کارآفرینی یکی از اقدامات ملی سند راهبردی کشور در امور نخبگان است که در سال گذشته در دستور کار بنیادهای نخبگان استانی قرار گرفت.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ در راستای اجرایی‌سازی اقدام ملی 2-1-3 سند راهبردی کشور در امور نخبگان مبنی بر ساماندهی و گسترش پشتیبانی‌های مستقیم و غیرمستقیم مادی در قالب بورس، جایزه‌های مقطعی و پژوهانه از سوی سازمان‌های دولتی، بخش خصوصی و نهادهای عمومی (وقف و خیریه) منطبق با پایش پیشرفت مرحله‌ای و اثرگذاری آنان، جهت‌دهی و بکارگیری ظرفیت‌های خیّرین بومی به سمت بخش‌های مورد نیاز اجتماع نخبگانی ازجمله توسعۀ علمی و فناوری، تسهیل روند تجاری‌سازی اخترعات و یا ایجاد زیست‌بوم کارآفرینی، یکی از اولویت‌های کاری بنیادهای نخبگان استانی است.

در همین رابطه در سال گذشته مدل‌های مختلف و متنوعی براساس مقتضیات بومی و فرهنگی هر استان به همت بنیادهای نخبگان استانی و خیّرین نیک‌اندیش طراحی و اجرا شد که در همین زمینه پای صحبت روسای بنیادهای نخبگان استانی نشستیم.

حبیب شریف؛ رئیس بنیاد نخبگان استان فارس پیرامون این اقدامات می‌گوید: بنیاد نخبگان استان فارس در این حوزه در قالب‌های متنوعی تلاش کرد با همکاری نهادها و دستگاه‌های دیگر، ظرفیت‌های خیّرین را به مسیر مورد نیاز هدایت کند که در این بین می‌توان به جایزۀ پسا‌دکتری امید (با همکاری با دانشگاه علوم پزشکی شیراز و مجمع خیرین سلامت فارس)، جایزه تحصیلی امید، جایزۀ علمی رامک (در حوزۀ ایده‌پردازی و خلاقیت در زمینه علوم و صنایع‌غذایی) و جایزۀ کارآفرینی ذوالانواری (مخصوص کارآفرینان حوزۀ فرش و صنایع‌دستی) اشاره کرد.

وی ادامه می‌دهد: این بنیاد با همکاری مجمع خیّران فارس در تلاش است تا با حمایت از نوجوانان، جوانان و افراد مستعدبرتر، چرخۀ زیرساخت اساسی در اکوسیستم کارآفرینی را تکمیل کند.

وی با  اشاره به تشکیل این مجمع در اواسط سال ۱۳۹۵، می‌افزاید: اگرچه حمایت از استعدادهای‌برتر دانشجویی و برگزیدگان ادبی، هنری و قرآنی، سرآمدان و دانشمندان در حوزه‌های مختلف در دستور کار بنیاد ملی نخبگان قرار دارد و همه ساله از این مخاطبان در حد توان حمایت می‌شود اما به دلیل محدودیت‌های مالی، شعاع دایره این حمایت از بزرگان به مراتب کوتاه‌تر از واقعیت‌های موجود جامعه است.

شریف ادامه می‌دهد: بنیاد نخبگان استان فارس در تلاش است تا خیّران را که با عشق خدمت به کشورشان در احداث مدارس، مراکز آموزشی–تحقیقاتی، بیمارستان‌ها و تجهیز آنها گام برمی‌دارند، یاری کرده و از نیروی انسانی توانمند، کارآمد و نخبه که رکن اصلی در هویت‌بخشی به هر کدام از این مراکز هستند را حمایت کند.

رئیس بنیاد نخبگان استان فارس خاطرنشان می‌کند: اعطا پسا دکتری به دانش‌آموختگان‌برتر، اعطا جایزۀ تحصیلی به دانش‌آموزان و دانشجویان، اعطا جایزه به نام بزرگان در حوزه‌های علمی، صنعتی و کارآفرینی، از دیگر اهداف مجمع خیران نخبه پرور فارس است.

مسعود اصفهانی؛ رئیس بنیاد نخبگان استان گیلان نیز دراین‌باره می‌گوید: بنیاد نخبگان استان گیلان فعالیت‌های خوبی در بخش جلب سرمایه‌های خیّرین به حوزۀ نخبگانی داشت که اعطای جایزۀ علمی امام علیعلیه‌السلام یکی از این اقدامات است. فرهنگ‌سازی و جلب مشارکت خیرین در حوزه‌های علم و فناوری و همچنین شناسایی و حمایت از نخبگان علمی و استعدادهای‌برتر کم‌برخوردار از مهمترین اهداف جایزۀ علمی امام علیعلیه‌السلاماست.

رضا خانی؛ رئیس بنیاد نخبگان استان ایلام با اشاره به لزوم حمایت از مستعدان‌برتر با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، بر لزوم حمایت و پشتیبانی همه‌جانبه از استعدادهای موجود در استان تأکید دارد و تصریح می‌کند: اعطای بورسیه تحصیلی مهندس بهزاد خیری یکی از نمونه‌های موفقی بود که به همت بنیاد نخبگان استان ایلام اجرایی شد. با اجرای این طرح و حمایت از دانشجویان مستعدبرتر در قالب بورس‌های تحصیلی، بنیاد ملی نخبگان و خیرین نخبه‌پرور، امید است در آینده با بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت بخش‌های غیردولتی، شاهد رونمایی از بورس‌‎های تحصیلی دیگری نیز توسط خیرّین باشیم تا ظرفیت‌های آنان در راستای بالندگی و پیشرفت کشور به‌کار گرفته شود.

در همین ارتباط، ابوالقاسم خزاعیان؛ رئیس بنیاد نخبگان استان گلستان با بیان اینکه نیاز امروز کشور اشتغال‌زایی دانش‌بنیان است، معتقد است: زمینه و بستر انجام عمل خیر در حوزۀ اشتغال و کارآفرینی دانش‌بنیان باید ایجاد شود. در این حوزه ایجاد شورای خیّرین علم و فناوری بنیاد نخبگان استان گلستان با هدف برنامه‌ریزی جهت برگزاری «جشنوارۀ اهدای جایزه کارآفرینی» از اقدامات بنیاد نخبگان این استان بوده است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای شورای خیّرین علم و فناوری استان، بر اهمیت جایزۀ کارآفرینی و اثرات فرهنگی این حرکت خیر تأکید دارد و خواستار توجه ویژه همۀ بخش‌های خصوصی و دولتی به گسترش علم و حمایت از مستعدان‌برتر کم‌برخوردار است.

رحمت صادقی؛ رئیس بنیاد نخبگان کردستان نیز اعتقاد دارد: شناسایی و تشویق وقف‌کنندگان، خیّرین، نهادهای دولتی و غیردولتی و جلب حمایت مالی آنها، می‌تواند حرکت نخبگانی را تسریع کند.

وی می‌افزاید: حمایت معنوی و مادی از استعدادهای‌برتر دانش‌آموزی و دانشجویی، شناسایی و تشویق وقف‌کنندگان، خیّرین، نهادهای دولتی و غیردولتی و جلب حمایت مالی آنها، فرهنگ‌سازی به منظور مشارکت بخش خصوصی در حوزه علم و فناوری، از مواردی است که می‌تواند حرکت نخبگانی را تسریع کند.

صادقی می‌گوید: یکی از اهداف بنیاد ملی نخبگان و به تبع آن بنیادهای نخبگان استانی، حمایت از استعدادهای‌برتر دانش‌آموزی است که بنیاد نخبگان استان کردستان نیز در تلاش است با طراحی یک برنامۀ منسجم این اقدام را به عنوان یک اولویت‌کاری در دستورکار خود قرار دهد. تلاش بر این است که حمایت‌ها در قالب اعطای جایزه باشد تا ضمن ایجاد فضای رقابتی و انگیزشی، بتوان با رعایت اصل حفظ عزت‌نفس افراد، از آنان حمایت کرد. در این بین حمایت از دانش‌آموزان محروم و ساکنان مناطق کم‌برخوردار باید جدی‌تر دنبال شود.

رضا آذین؛ رئیس بنیاد نخبگان استان بوشهر نیز با اشاره به جایزه‌های علمی اعطایی این بنیاد، می‌گوید: امسال دومین مرحله طرح امید آفرین با جایزه علمی پروفسور مشفقیان اجرا شد و از سال آینده دو جایزه علمی دیگر در حوزه علوم‌‎انسانی و علوم‌پزشکی با حمایت بنیاد رشد و اندیشه سازندگی و به نام پروفسور حمیدی و پروفسور نبی‌پور دو تن از نخبگان استان بوشهر اجرایی خواهد شد.

وی اضافه می‌کند: شبکه خیّرین حامیان نخبگان با حمایت بنیاد ملی نخبگان در حال اجرایی‌سازی است و جوایز مختلفی با الگوبرداری از مدل جایزه امیدآفرین در استان‌های مختلف کشور تعریف شده است.

آذین ادامه می‌دهد: الگوهای مختلفی برای حمایت خیّرین از نخبگان و استعدادهای برتر مطرح شده است که یکی نامگذاری جوایز به نام افراد و دیگری به نام بنیادها و تشکّل‌ها است. حمایت‌ها نیز به چند صورت می‌تواند باشد ازجمله اینکه کمک‌هزینۀ مستقیم مالی با پایش پیشرفت تحصیلی دانشجویان مورد حمایت صورت گیرد و یا براساس پژوهش‌های دانشجو از او حمایت شود.

رئیس بنیاد نخبگان استان بوشهر با بیان اینکه خیّرین می‌توانند از کارآفرینی و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان که توسط افراد مستعدبرتر اداره می‌شود، حمایت کنند، خاطرنشان می‌کند: یکی از مزیت‌های این حوزه این است که محدودیتی در این جوایز نیست و در هر مقیاسی و با هر میزان کمکی می‌توان جوایز جدید را تعریف کرد.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید