خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

مریم کوره‌پز می‌گوید: هر جا صحبت کرده‌ام، گفته‌ام که به پول نیاز ندارم بلکه به حمایت احتیاج دارم؛ وقتی سازمانی مانند شهرداری می‌داند که فلان زمان نیاز به پیمانکار دارد آن را به من تشکل و سمن بدهد که آن کار را با بانوان سرپرست خانواده و نیازمند و عده‌ای خیر انجام می‌دهم.


به گزارش کارآفرین ناب به نقل از خبرنگار ایلنا، متولد بهمن ماه سال 61 است و هنوز در اوج جوانی به سر می‌برد؛ اما با همین سن کم توانسته تبدیل به یکی از کارآفرینان خیر مطرحی شود که بانوان زیادی را تاکنون تحت پوشش خود قرار داده و توانمند کرده است. «مریم کوره‌‌پز» دغدغه توانمندسازی زنان به ویژه بانوان خود سرپرست، ‌بد سرپرست و بی‌سرپرست را دارد و همین مسئله او را وارد کارزار حمایت از این اقشار کرده است آنهم درست از زمانی که 21 سال بیشتر نداشت‌.

او به عنوان کارآفرین و دبیر انجمن جوانان نصرت مشهد به کارآفرین شدن بانوان زیادی در شهر مشهد کمک کرده است. در حقیقت انجمن او که عنوان جوانان نصرت مشهد را دارد، سازمانی مردم‌نهاد با محوریت اجتماعی، امور بانوان، آگاهی‌بخشی و توانمندسازی در عرصه اجتماعی و کارآفرینی به شمار می‌رود. انجمن جوانان نصرت تنها سازمان مردم نهاد با مجوز وزارت ورزش و جوانان استان خراسان رضوی با محوریت اجتماعی و امور بانوان است.

مریم کوره‌پز که کاردانی سخت‌افزار و کارشناسی نرم افزار دارد، اکنون برای اینکه بتواند در حوزه فروش محصولات بانوان کارآفرین کمک حال‌شان باشد و نیازهای آنها را بهتر پاسخ بدهد، در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی است.

وقتی که از او می‌خواهم درباره سال‌های فعالیتش توضیح دهد، حرفش را با این جمله آغاز می‌کند:‌ «14 سال کار است» و این 14 سالی که می‌گوید، زیر و بم‌ها و دشواری‌های زیادی داشته است، سختی‌هایی که هیچ گاه او را از رسیدن به هدف آرمانی‌اش باز نداشت.

کوره‌پز با بیان اینکه کارش را از 21 سالگی شروع کرده است، در این باره اینگونه توضیح می‌دهد:‌ در چند شرکت خصوصی مسئول فروش و منشی اول بودم تا اینکه دانشگاه علمی کاربردی به‌صورت معدلی دانشجو می‌گرفت و من هم به دلیل اینکه معدلم خوب بود، پذیرفته شدم و در رشته سخت‌افزار دانشگاه خوارزمی شروع به تحصیل کردم.

از آنجا که برادر و عمه‌اش نیز در همان رشته و دانشگاه پذیرفته شده بودند، ایده جدیدی به ذهنشان خطور می‌کند:‌ به دانشگاه اعلام کردیم که می‌خواهیم گروهی ثابت را ایجاد کنیم و نیازمند مکانی برای کارمان هستیم که آنها هم خیلی استقبال کردند اما لازم بود که برای ثبت رسمی و انجام فعالیت در دانشگاه‌ها از سازمان ملی جوانان مجوز بگیریم.

دریافت مجوز انجمن جوانان نصرت در سال 84
دبیر انجمن جوانان نصرت مشهد با بیان اینکه سال 83 اقدام کردیم و با یک سال فاصله سرانجام در سال 84 توانستیم مجوز فعالیت‌مان را بگیریم، می‌گوید: موفق شدیم هر 600 دانشجوی دانشگاه را جذب تشکل خودمان بکنیم و بدین ترتیب برنامه‌های متنوعی همچون اردو، جشن، افطاری، دعای کمیل و... برگزار می‌کردیم اما دیدیم که این کار برای هیچ‌کس منبع درآمدی نمی‌شود.

کوره‌پز و همراهانش تصمیم می‌گیرند که کاری را شروع کنند که بتوانند از آن درآمدی به دست آورند: با کمک بچه‌ها، انتشارات دانشگاه را فعال کردیم به این ترتیب که هر کسی هرچه داشت روی دایره گذاشت؛ یکی دستگاه پرینتر داشت، دیگر تایپش خوب بود و...

بدین ترتیب آنها موفق شدند که پروژه‌های دانشجویی مانند تایپ، تحقیق، ترجمه، پرینت و... را انجام بدهند و درآمدی به دست آورند به ویژه اینکه آن زمان همه دانشجویان هم در منازل‌شان کامپیوتر نداشتند که بتوانند خودشان کارهای تحقیق و تایپ‌شان را انجام دهند.

سال 90 شروع همکاری با شهرداری در حوزه آموزش شهروندی
این حرکت به نوعی شروع و تجربه‌ای برای برداشتن گام‌های بزرگ‌تر در مسیر کارآفرینی می‌شود: سال 90 که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شدم با همان روزمه‌ای که داشتم، موفق شدم با شهرداری مشهد در حوزه آموزش‌های عمومی برای شهروندان همکاری کنیم.

این بانوی کارآفرین درباره نحوه شروع همکاری‌شان با شهرداری مشهد اینگونه توضیح می‌دهد:‌ مطلع شدیم که شهرداری آموزش‌های عمومی برای شهروندان برگزار می‌کند، بنابراین با آنها صحبت کردیم و گفتیم که هزار نفر هستیم و در هزار رشته کار می‌کنیم و مدرک داریم و می‌توانیم در رشته‌های مختلف آموزش بدهیم.

این تلاش آنها بی‌نتیجه نماند و شهرداری مشهد در آذر ماه همان سال پروژه‌ای به نام «دوباره زندگی» را به انجمن جوانان نصرت مشهد سپرد: «دوباره زندگی» پروژه شکست خورده‌ای بود که شهرداری نتوانسته بود برای آن جذب مخاطب داشته باشد و در مجموع فقط 50 خانم را تحت پوشش قرار داده بودند و از ما می‌خواستند که 250 نفر را آموزش بدهیم.

آنها وارد عمل شدند و با ارتباط گیری گسترده‌ای با مساجد، مدارس و کل شهرداری منطقه 9 مشهد موفق شدند که آموزش‌هایشان را ارائه بدهند: کار به نوعی پیش رفت که در بهمن ماه توانستیم 600 خانم را آموزش بدهیم که این رقم خیلی بیشتر از جامعه مخاطب درخواستی شهرداری بود و به این ترتیب شهرداری منطقه 9 مشهد توانست رتبه اول را در این حوزه به دست بیاورد.

این موفقیت چشمگیر موجب شد که همین پروژه را در سال‌های 91 و 92 نیز به انجمن جوانان نصرت بسپارند و آنگونه که کوره‌پز می‌گوید، در این دو سال موفق شدند به ترتیب 2 هزار و 4 هزار و 200 نفر را آموزش بدهند.

دعوت به همکاری از طرف فرهنگسرای فناوری و رسانه
دبیر انجمن جوانان نصرت مشهد دنباله توضیحاتش می‌رسد به سال 93: مسئول کارشناس آموزش یکی از فرهنگسراها در سال 93 به ما گفت که این فرهنگسرا جذب مخاطب ندارد و حاضریم به شما تفاهم‌نامه‌ای منعقد کنیم و مکان بدهیم تا کارتان را در اینجا ادامه بدهید.

کوره‌پز با بیان اینکه برای سه ماه تابستان تفاهم‌نامه‌ای را با فرهنگسرا منعقد کردند، می‌گوید: ما موفق شدیم در این سه ماه فعالیت 12 هزار نفر ساعت آموزش‌های فنی و مهارتی ارائه بدهیم و اردو و برنامه‌های متنوع دیگر برایشان برگزار کنیم.

آنگونه که این بانوی کارآفرین توضیح می‌دهد، استقبال و جذب مخاطب به حدی بود که حتی مسئولان فرهنگسرا هم باورشان نمی‌شد.

برگزاری 250 عنوان کلاس تخصصی
کوره‌پز با بیان اینکه در این سه ماه 250 عنوان کلاس تخصصی، هنری، علمی، مشاوره، روانشناسی و... برگزار کرده، تصریح می‌کند:‌ پس از آن کل سال 93 را کار کردیم و 15 هزار نفر عضو ثبت نامی از تمام نقاط مشهد داشتیم و دوباره فرهنگسرا مقام اول را به دست آورد و اکنون برخی از بانوانی که آموزش دیدند،‌ کارآفرین و برخی نیز مدرس شده‌اند.

او در پاسخ به این سوال که برای برگزاری کلاس‌ها و ارائه آموزش‌ها هزینه‌ای هم دریافت می‌شد یا خیر، توضیح می‌دهد:‌ برخی از دوره‌ها و آموزش‌ها کاملا رایگان بوده و برای برخی دیگر، شهریه‌ای بین 15 تا 30 هزار تومان برای یک دوره آموزشی کامل دریافت می‌شد که البته پول آن را به حساب شهرداری واریز می‌کردیم.

کوره‌پز در تکمیل توضیح خود، اضافه می‌کند: ما با فرهنگسرا پیمان کلی داشتیم و ثبت‌نام را انجام می‌دادیم و کلاس‌ها را برگزار می‌کردیم و پول آن را به حساب شهرداری می‌ریختیم و در پایان پروژه براساس آن مبلغی را شهرداری به ما پرداخت می‌کرد.

اما آنها برای رسیدن به پولشان باید مدت زیادی را انتظار می‌کشیدند:‌ همیشه دریافتی‌هایمان تاخیر زیادی داشت مثلا اگر ما فروردین ماه کاری را تحویل می‌دادیم، آذر سال بعد پولش را می‌گرفتیم و در این مدت از سرمایه خودمان هزینه اساتید را پرداخت می‌کردیم.

برگزاری نمایشگاه‌ها و میز رایگان برای بانوان کارآفرین
سال 94 که شروع می‌شود سرنوشت، مسیر دیگری را پیش پای این بانو و اعضای انجمن جوانان نصرت مشهد می‌گذارد. کوره‌پز این مسیر جدید را اینگونه تشریح می‌کند: از فرهنگسرا خارج شدیم و دنبال مکانی برای ادامه فعالیت‌هایمان می‌گشتیم و سرانجام موفق شدیم به کمک یکی از خیران مکانی را یافتیم و آموزش‌هایمان به بانوان را با هدف توانمندسازی و حمایت از آنها ادامه دادیم و دو سال را به همین ترتیب پشت سر گذاشتیم و اکنون نیز در یکی از مساجد حاشیه شهر مشغول هستیم.

کوره‌پز با بیان اینکه سال 94، خانم‌هایی که جذب انجمن و برنامه‌های آموزشی و حمایتی ما شده بودند، ‌دنبال جایی می‌گشتند که بتوانند منبع درآمدی داشته باشند، می‌گوید: این بانوان توانمند شده نیازمند نمایشگاهی برای فروش محصولات خود بودند که در منازلشان تولید کرده‌اند بنابراین با شهرداری صحبت کردیم و سالنی را در بازارچه به ما دادند و توانستیم برای خانم‌ها به مدت یک هفته میز رایگان بگذاریم که خیلی استقبال شد.

او با بیان اینکه این اقدام راهی شده بود برای خانم‌هایی محصولاتشان را در خانه‌هایشان تولید می‌کردند و نمی‌توانستند جایی را برای فروش تولیداتشان پیدا کنند، تصریح می‌کند: برای این خانم‌ها میز رایگان می‌گرفتیم و این کار تا سال 96 با همکاری شهرداری انجام می‌شد و بدین ترتیب هر 45 روز یک بار نمایشگاه مشارکتی برای فروش محصولات بانوان برگزار می‌کردیم اما شهرداری مشهد از تابستان پارسال دیگر با ما همکاری نکرد.

این بانوی کارآفرین با بیان اینکه مسئولان خوب هستند اما گاهی آنها که باید کمک کنند، پای کار نمی‌آیند، می‌گوید: برای نمونه معاونت فرهنگی منطقه 9 شهرداری مشهد خیلی با ما همکاری می‌کند اما خودش نمی‌تواند کاری انجام دهد و باید به کارشناسش بدهد و کارشناس هم پروژه را به ما و انجمن‌های دیگر نمی‌دهد و تمایل دارند که با رابطه بازی کار را به دوستان خود پیمانی بدهند.

کوره‌پز با یادآوری اینکه 20 خانم خودسرپرست،‌50 بدسرپرست و 70 بی‌سرپرست را تحت پوشش دارد، تاکید می‌کند: اگر این پروژه‌ها را به من سمن بدهند، این خانم‌های سرپرست خانواده می‌توانند درآمدی از این طریق داشته باشند.

تلاش برای ایجاد اشتغال بانوان نیازمند
دبیر انجمن جوانان نصرت مشهد در پاسخ به این سوال که جایی بوده است که در خواست کمک و حمایت داشته باشند و کمک دریافت نکرده باشند یا اینکه تاکنون با مشکل بودجه روبه‌رو بوده‌اند یا خیر، می‌گوید: اگر موسسه نتواند خودش بودجه تامین کند و خیر پیدا کند، محکوم به نابودی است؛ ما خودمان کار کردیم و چندین و چند بار از شهرداری مکان خواستیم اما با وجود اینکه مکان داشتند به ما ندادند.

او در تکمیل توضیح خود ادامه می‌دهد: اگر فرهنگسراها بتوانند مانند سابق به تشکل‌هایی مانند ما مکان بدهند اوضاع تغییر می‌کند به خصوص در این شرایط که دوباره فرهنگسراها راکد شده‌اند در حالی که اگر کار را به من انجمن بسپارند هم آنها را از رکود درمی‌آورم هم امکانات بیشتری در دستم است که بتوانم به بانوان کمک کنم.

اینکه انجمن جوانان نصرت مشهد در چه مواردی از کمک خیران استفاده می‌کند سوال دیگری است که کوره‌پز اینگونه به آن پاسخ می‌دهد: از سال 95 تاکنون هر دو ماه به دختران نیازمند جهیزیه می‌دهیم که در این حوزه از کمک خیران استفاده می‌کنیم. البته علاوه بر این اردوهای جهادی نیز برگزار می‌کنیم و ‌به خانواده‌های نیازمند کمک‌هایی همچون پرداخت قبض برق، خرید وسایل مورد نیاز خانواده همچون بخاری و... را ارایه می‌دهیم.

او با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم بگوییم که اکنون به پول احتیاج داریم، می‌گوید: هر جا که صحبت کرده‌ام، گفته‌ام که به پول نیاز ندارم بلکه به حمایت احتیاج دارم؛ وقتی سازمانی مانند شهرداری می‌داند که فلان زمان نیاز به پیمانکار دارد آن را به من تشکل و سمن بدهد که آن کار را با بانوان سرپرست خانواده و نیازمند و عده‌ای خیر انجام می‌دهم.

برای روشن‌تر شدن مسئله، کوره‌پز این نمونه را می‌آورد: برای نمونه شهرداری می‌خواهد جشنی را با بودجه 5 میلیون تومان برگزار کند؛ اگر این پروژه را به من بدهد می‌توانم از 10 خانم بدسرپرست یا سرپرست خانواده برای انجام کار استفاده کنم و مجری و خواننده خیر بیاورم و هزینه آن را به خانواده‌های بد سرپرست بدهم.

او در عین حال تاکید می‌کند: مشکل همه تشکل‌ها این است که دولت آنها را قبول نمی‌کند؛ این در حالی است که وقتی سال 93 فرهنگسرای فناوری و رسانه، انجمن جوانان نصرت مشهد را قبول کرد، توانستیم چندین و چند هزار نفر را مشغول کنیم و آموزش بدهیم و در کنار آن برنامه‌های رایگانی همچون نمایش فیلم، همایش، جلسات نقد شعر و شب شعر و... را برایشان برگزار کنیم اما همه آنها را تعطیل کردند.

300 خانم کارآفرین خروجی 2 سال کار انجمن جوانان نصرت مشهد
از سیر تحول انجمن جوانان نصرت مشهد که بگذریم به مسئله خروجی که فعالیت‌ها و تلاش‌های این انجمن داشت می‌رسیم؛ اینکه اکنون آنها چقدر در کارآفرین و توانمند کردن بانوان موفق بوده‌اند. کوره‌پز در این زمینه اینگونه شرح می‌دهد: از سال 94 تاکنون 300 خانم را کارآفرین کرده‌ایم و دیگر از مرحله آموزش پذیری و دریافت کمک گذشته‌اند و خودشان نه تنها کاسبی دارند بلکه تعدادی را نیز به کار گرفته‌اند.

دبیر انجمن جوانان نصرت مشهد در تکمیل صحبت خود با بیان اینکه یعنی اگر در نمایشگاهی 300 غرفه بگذاریم هر کدام از این 300 بانوی کارآفرین یک غرفه می‌گیرند، توضیح می‌دهد:‌ این خانم‌های کارآفرین عده‌ای را تحت پوشش خود قرار داده‌اند به این ترتیب که یا اعضای خانواده‌ آنها با او همکاری می‌کنند و کسب درآمد دارند یا اینکه فرد یا افراد دیگری را به کار گرفته‌اند و ایجاد اشتغال کرده‌اند.

قرارگیری 70 نفر دیگر در لیست کارآفرین شدن
او با بیان اینکه از خرداد 96 تاکنون 70 نفر را تحت پوشش قرار داده‌ایم که در حال کارآفرین شدن هستند، می‌گوید: این تعداد اکنون در حال آموزش دیدن هستند و کلاس‌های بازاریابی و فروش برایشان می‌گذاریم و برای گرفتن غرفه‌های رایگان،‌ نیم بها یا یک سوم قیمت در نمایشگاه‌های مختلف آنها را معرفی می‌کنیم.

کوره‌پز با بیان اینکه اکنون با آستان قدس نامه‌نگاری کرده‌ایم تا غرفه‌ای را‌ در طبقه پایین حرم امام رضا (ع) برای بانوانی که نیازشان بیشتر است و مسیرشان به آنجا نزدیک‌تر است بگیریم تا به مدت یک هفته فروش محصولات خود را داشته باشند.

این بانوی کارآفرین تاکید می‌کند: از آذر 94 تاکنون به‌طور رسمی 52 نمایشگاه برگزار کرده‌ایم.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش به‌طور خاص به سه نمونه از بانوان کارآفرین موفقی اشاره می‌کند که خروجی فعالیت و تلاش‌های انجمن جوانان نصرت مشهد است: یکی از کارآفرینان موفق ما خانم جوانی است که با آموختن چرم دوزی و تلاش در این زمینه موفق شد که کار و کاسبی خوبی را برای خودش دست و پا کند به گونه‌ای که اکنون تبدیل به یکی از کارآفرینان برند در مشهد شده است و چند نفر نیز برای او کار می‌کنند و پروژه‌های بزرگ می‌گیرند و در نمایشگا‌ها شرکت می‌کنند.

نمونه دومی که کوره‌پز از آن یاد می‌کند، نخستین بانوی کارآفرین تری‌جی پنل است که اکنون با سازمان فنی و حرفه‌ای به عنوان مدرس قرار داد بسته است و علاوه بر آن با چندین نفر نیز در این حوزه کار می‌کند.

اما سومین نمونه بانویی است که با درست کردن ترشی و سالاد مشهدی توانسته است خرج زندگی‌اش را بدهد و در چندین نمایشگاهی که برایش برگزار کرده‌ایم شرکت کند و مشتری‌های خودش را به دست بیاورد.

کوره‌پز با بیان اینکه بانوانی که به مرحه کارآفرینی و کسب درآمد خوب رسیده‌اند از انجمن جدا می‌شوند، می‌گوید: که این 300 نفر جدا شدگان از انجمن هستند.

14 سال کار زمان زیادی است و اینکه بخواهی آماری از خروجی‌های این سال‌ها داشته باشی، کار دشواری است به خصوص اینکه اگر دنبال رزومه درست کردن و مطرح کردن خود نباشی و هدف آرمانی‌تری را دنبال کنی که همان کارآفرینی و توانمندسازی بانوان نیازمند است. بنابراین به همین آمار دو سال گذشته به عنوان مشتی نمونه خروار بسنده می‌کنیم.

اما به طور کلی کلاس‌های آموزشی که برای بانوان برگزار می‌شود شامل کلاس‌های تخصصی و مهارتی همچون چرم سازی، شیرینی پزی، عرقیات، دسر، آشپزی، خیاطی، قلاب‌بافی، ساخت ادکلن، دف، گلدوزی، چرم دوزی، عروسک دوزی، نمد دوزی، سرامیک سازی، گلیم بافی، تابلو فرش، گیاهان دارویی، کامپیوتر، شمع سازی، بورس، نقاشی روی پارچه، زبان،‌ رباتیک، جواهرسازی و... است.

البته کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی رایگان مهارت‌های زندگی هم همچون فرزندپروری،‌ همسرگزینی، مشاوره فردی و گروهی، طب اسلامی، تقویت اراده،‌‌ سواد رسانه‌ای، آسیب‌های رسانه‌ای و... نیز برای بانوان برگزار می‌شود.


نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید