خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

کارگذار توسعه کسب و کار پایدار کردستان با بیان اینکه طرح تکاپو مدل توسعه بلند مدت کسب و کار است، گفت: ایجاد اشتغال از اهداف این طرح نیست بلکه ما بدنبال فراهم کردن فرصت های شغلی با توان بخش خصوصی هستیم.

به گزارش کارآفرین ناب به نقل از ایرنا، رئوف رحیمی در جلسه تشریح اقدامات و عملکرد طرح تکاپو اظهار داشت: مطالعات دینامیک طرح تکاپو سال 93 با مشاوره بین المللی سازمان یونیدو (سازمان توسعه صنعتی ملل متحد) برای شناسایی ظرفیت های و مزیت های استان در راستای توسعه و بهبود کسب و کار در رسته های مختلف به سر انجام رسید.
وی افزود: این طرح که با استفاده از استانداردهای سازمان یونیدو با هدف پیاده کردن توسعه کسب و کار بدون نیاز به تسهیلات و منابع مالی تدوین شده است.
رحیمی تاکید کرد: 47 رسته شغلی در فاز اول این طرح در استان کردستان بر مبنای دیتاهای گردآوری شده از دستگاه های اجرایی، شناسایی شده است.
کارگزار طرح تکاپو در کردستان یادآور شد: از این تعداد، 10 رسته شغلی از جمله فرش بافی، پرورش مرغ، تولید دانه های روغنی و سنگ های تزیینی به عنوان رسته های اولویت دار شناسایی شد که فناوری اطلاعات، گردشگری و زنبورداری به عنوان رسته های اصلی برنامه عملیاتی خود را پیاده کرده اند.
رحیمی با اشاره به اینکه دستگاه های اجرایی متقاضی محور هستند و تمرکز دولت تنها بر ایجاد تولید است، اضافه کرد: دستگاه های اجرایی از اینکه راهبردی بلند مدت برای اشتغال و توسعه داشته باشند، فارغ هستند این در حالی است که تکاپو مدل توسعه ای بلند مدت برای توسعه کسب و کار پایدار است.
وی گفت: هم اکنون رسته های فناوری اطلاعات (IT)، گردشگری و زنبورداری مهمترین برنامه های اجرای طرح تکاپو در استان است و تنها می توان در این رسته و گردشگر توسعه اشتغال را شاهد باشیم.
کارگذار توسعه کسب و کار پایدار کردستان افزود: هم اکنون پنج هزار نفر در حوزه آی تی کردستان مشغول بکار هستند و می توان از آن به عنوان موتور محرک توسعه اشتغال استفاده کرد و با تعامل بین رسته ها شاهد توسعه بیشتر در این زمینه بود.
وی اظهار داشت: چنانچه برنامه های فرآروی این رسته در استان به شیوه صحیحی پیاده شود علاوه بر حفظ پنج هزار شغل موجود زمینه ایجاد شغل برای 6 تا 12 هزار نفر فراهم می شود.
مدیر رسته ای تی طرح تکاپوی کردستان نیز در این جلسه از ایجاد بستر 370 شغل در این رسته خبر داد و افزود: این فرصت ها توسط هفت نهاد بدون دریافت تسهیلات ایجاد شده است.
سوما عبدالهی با بیان اینکه نهادها برای ساماندهی فعالیت های حوزه آی تی در کردستان با حمایت اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات تشکیل شده است، تاکید کرد: برای حمایت از این نهادها سال گذشته 11 میلیارد ریال اعتبار بلاعوض تصویب شد که 6 میلیارد و 800 میلیون ریال آن برای خرید تجهیزات هزینه شد و اعتبار باقی مانده نیز امسال هزینه می شود.
وی یادآور شد: نهادهای تشکیل شده در بخش های مختلف از جمله گیم و انمیشین، اموزش، سلامت و گردشگری است و افزایش این نهادهای به عنوان پشتیبان در پایان سال جاری به 13 مورد می رسد.
مدیر رسته زنبورداری طرح تکاپوی کردستان نیز در این جلسه با بیان اینکه ادبیات طرح تکاپو در اصل توسعه کسب و کارها توسط بخش خصوصی با هماهنگی بخش دولتی است، اضافه کرد: مهمترین نقش هدایت و اجرای این طرح بر عهده بخش خصوصی است.
فرزانه نادری گفت: در رسته زنبورداری به عنوان بخش خصوصی علاوه بر اینکه به دنبال حفظ شغل های ایجاد شده، هستیم البته توجه به حرفه زنبورداری در دو بخش کنترل کیفی محصولات و آموزش مهارت های تولیدات افزوده از جمله ژل رویال و سایرفرآورده ها پیگیری می شود.
به گزارش ایرنا، اجرای طرح توسعه کسب و کار اشتغال پایدار( تکاپو) در 10 استان در رسته فعالیت های فناوری اطلاعات، گیاهان دارویی، پوشاک و گردشگری، اجرای آزمایشی طرح کارورزی در هفت استان، تعیین رسته فعالیت های دارای اولویت ایجاد اشتغال در تمام استان های کشور از جمله برنامه های توسعه اشتغال در کشور است.
مطالعه طرح تکاپو متکی بر ظرفیت ها و قابلیت های هر استان است بطور مثال توسعه صنعت پوشاک، رونق صنعت غذایی در کشور، قابلیت های بی نظیر گردشگری و صنایع دستی، مسائل زیست محیطی، توسعه صنایع خانگی از جمله زمینه های توسعه اشتغال است که در طرح تکاپو به آنها توجه شده است.
فناروی اطلاعات و ارتباطات از زمینه های مهم اشتغال در کشور است که می تواند مشاغل نوینی را در جامعه ایجاد کند.استفاده از این فناوری نیازمند دانش است که خوشبختانه در ایران به دلیل سواد دانشگاهی بخش وسیعی از جمعیت جوان کشور هیچگونه جای نگرانی نیست.
یکی از مشکلات نیروی انسانی در ایران نبود انطباق نیازهای بازار کار کشور با مدارک تحصیلی و نوع آموزش در دانشگاه های کشور است بطوریکه دانشگاه فرد را برای قبول مسئولیت اقتصادی آماده نمی کند بلکه تنها به دادن مدرک اکتفا می کند.
اکنون سکان اشتغال کشور در اختیار راهکارهای دقیق و علمی است که در اجرا نیاز به حمایت دارد. معاونت توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تجارب گرانقدری در توسعه اشتغال دارد و برنامه های خود را بر اساس تجارب جهانی تنظیم کرده است.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید