خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

رئیس مرکز تبادل تکنولوژی اتاق بازرگانی شیراز از ثبت مالکیت فکری ۷۰ طرح نوآورانه در استان فارس خبر داد.

به گزارش کارآفرین ناب به نقل از خبرگزاری تسنیم، تجارت جنبه‌های مختلفی در حوزه‌های مختلف داشته است و اگر نگاهی در تاریخ داشته باشیم یکی از اولین نوع تجارت‌ها تهاتر بوده است تهاتری که صاحبان کالا با دیگران برای رفع نیاز‌های خود انجام می‌دادند و کم کم با پیدایش پول بود که تهاتر از میان برداشته شد و تجارت پولی ایجاد شد.

پس از ایجاد پول و تجارت مالی فعالیت‌های کوچک‌ترین واحدهای اقتصادی رونق تازه‌ای یافت و این رونق تا اوایل  قرن 21 ادامه دار بود. با پیشرفت تکنولوژی و توسعه تجارت الکترونیک، صنوف که خود را به دلیل ارائه کالاهای خاص منحصر به فرد می‌دیدند دیگر حاشیه امنی برای فعالیت‌های خود نداشتند به گونه‌ای که بسیاری از این واحدها نه تنها به حاشیه رفتند بلکه فعالیت آنها رو به تعطیلی رفت.  

اما در این میان چاره راه تنها یک چیز بود و آن نیز پیاده‌سازی تکنولوژی و ارائه خدمات فکری نوین بود تا صاحبان صنوف در درجه اول بتوانند برندهای خود را ثبت کرده و در در وحله دوم  نیز به فکر توسعه کسب و کارهای خود باشند.


لزوم وجود حریم صنفی
محمد اسکندری، رئیس مرکز تبادل تکنولوژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز، در خصوص روند توسعه فعالیت‌های صنایع در گفت‌و‌گو با تسنیم گفت: اصناف کسب‌وکارهای شبیه به هم داشته‌ و صنوف مختلف نیز با تکثیر هم در کل استان و کشور وجود دارند. این در حالی است که باید حریم صنفی برای این‌گونه واحدها ایجاد شود و یکی از مهم‌ترین دلایل وجود حریم صنفی نیز وجود مشتری محدود بوده است.

وی افزود:  مزیت افزایش بی‌رویه پروانه کسب در این حوزه، سرعت بخشیدن به ایجاد کسب ‌وکار بوده که قابل‌تقدیر است اما عیب آن برداشته شدن حریم صنفی است که به دنبال آن تعداد مشتری‌ها محدود نیز کاهش یافته و در نتیجه صنوف ورشکسته نیز افزایش یافته است.


مالکیت فکری، برندی برای واحدهای صنفی
اسکندری درباره راهکارهای توسعه فعالیت‌های تجاری واحد‌های صنفی نیز اظهار داشت: طرح توسعه نوآوری در اصناف طرحی است که در آغاز  به دنبال نوآوری برای صنوف در حوزه ارزش پیشنهادی بوده است که با ارائه تکنولوژی‌های نو و همچنین ایده‌های نوآورانه در روند کسب‌وکار شرایط جدیدی را پیش روی صاحبان اصناف قرار خواهد داد.

وی افزود: ایجاد وجه تمایز و ارزش‌افزوده از کلیات این طرح است و یکی محورهای این  طرح حوزه مالکیت فکری است.

اسکندری در خصوص مالکیت فکری نیز بیان کرد: مالکیت فکری را می‌توانیم به‌عنوان یک برند یا یک هویت برای واحد صنفی عنوان کنیم  و همکاری مراکز رشد، دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری سبب شده تا افراد مختلفی در حوزه مالکیت فکری  و ایجاد اختراعات جدید با ما همکاری مختلفی داشته باشند.

وی افزود: این در حالی است که  طرح صنعتی نیز یکی از اقدامات دیگر است که برای این‌گونه واحدها ارائه می‌شد و از طریق اداره ثبت مالکیت ایران ثبت خواهد شد.


ثبت مالکیت فکری بیش از 70 طرح نوآورانه در استان فارس
اسکندری خاطرنشان کرد:  تاکنون بیش از 70 طرح نوآورانه در استان ثبت‌شده است و در سایر  استان‌ها نیز همچون کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و استان‌های دیگر نیز طرح‌ها، مخترعین و صاحبان ایده با این شرکت همکاری داشته‌اند.

این فعال امور صنفی با بیان اینکه در حوزه کارآفرینی نیز با شناخت روحیه افراد بسته‌های اقتصادی و بازار را به فرد ارائه می‌دهیم، گفت: از ابتدای امسال تاکنون 6 بسته اقتصادی و بازار ارائه شده است که این طرح‌ها در حوزه‌های صنایع غذایی، الکترونیک، حوزه فناوری اطلاعات و تحت بستر وب بوده‌اند.


قیمت تمام شده، عاملی تاثیرگذار در جذب مشتری
رئیس مرکز تبادل تکنولوژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز همچنین بیان کرد: مشتری نهایی در کنار قیمت تمام شده و کیفیت کالا به دنبال قابلیت بازپس‌گیری کالا در صورت عدم رضایت است که بسیاری از استارتاپ‌ها این مهم را فراهم کرده‌اند. با توجه به اینکه همه کالاها و خدمات به‌صورت اینترنتی قابل‌ارائه نیست پس اصناف باید کیفیت کالا و خدمات خود را بالاتر برده و با استفاده از فضای مجازی نسبت به معاملات تجاری اقدام کنند.

وی درباره توسعه فعالیت‌های تجاری بین‌المللی نیز گفت: در کنار این موضوع بازارهای بین‌المللی شرایط خاصی دارند و اگر بخواهیم به بازارهای بین‌المللی وارد شویم فناوری اطلاعات و  ict از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر می‌خواهیم وارد بازار جدید شویم باید اولاً با شناخت از بازارهای هدف، ذائقه مشتری نهایی را بسنجیم و در مورد  فروشگاه‌ها و استارتاپ‌ها نوبنیان نیز باید برای مشتری اعتمادسازی کنیم.

 این که فکر کنیم تجارت منتظر ما خواهد ایستاد تا ما خودمان را توسعه دهیم و سپس به فکر توسعه آن باشیم کاملا فکر اشتباهی است و تنها با همراهی با فناوری‌های روز جهان است که می‌توان علاوه بر کسب سود، خود را در بازارهای بین‌المللی و منطقه ای جای داد. پس اگر توانسیم تحول را در هر نظامی اعم از اقتصادی و غیره پیاده کنیم، سیستم در مسیر پیشرفت قرار خواهد گرفت و اگر چنین نکنیم قطعا دچار مشکلات ساختاری خواهیم شد پس با توجه به شرایط صنوف باید گفت که وقت تحول در اصناف فرا رسیده است.


نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید